La Font de la Figuera, ruta del Cofrenet,Cova de la Sarna

Photo ofLa Font de la Figuera, ruta del Cofrenet,Cova de la Sarna Photo ofLa Font de la Figuera, ruta del Cofrenet,Cova de la Sarna Photo ofLa Font de la Figuera, ruta del Cofrenet,Cova de la Sarna

April 24, 2023
April 2023

•   5 2 Reviews

near Las Cuevas, Valencia (España)

La Font de la Figuera és un municipi del País Valencià situat a la comarca de la Costera.

Limita amb Moixent (a la mateixa comarca), Fontanars dels Alforins (a la Vall d'Albaida), Enguera (a la Canal de Navarrés), Villena (a l'Alt Vinalopó) i amb Almansa (a la província d'Albacete, Castella - la Manxa).

El topònim és clarament posterior a la conquesta cristiana i apareix escrit per primera vegada en el segle XIV.​ La font a la qual fa referència continua sent un abeurador per a bestiar situat en la part baixa de la població, al costat del poliesportiu.

El municipi de la Font de la Figuera se situa en la capçalera de la vall de Montesa, en el sector oest de la serra Grossa i a l'extrem sud-oest de la província de València.

El relleu és muntanyenc en el nord i oest i relativament pla en la resta. La part septentrional correspon al domini de la serra d'Énguera, de naturalesa cretàcica, on destaquen els pics de la Cova Negra (862 m), El Balcó (873 m), Alt de la Simeta (842 m) i Castelló (822 m), que dibuixen la perifèria d'una espècie de depressió interna coneguda com la Foia de la Torre Tallada. Ací naixen alguns xicotets cursos d'aigua com el barranc del regrilló i la rambla de la Teula, que s'ajunten poc abans de baixar al pla per a donar origen al riu Canyoles.

Al seu terme, de 84,7 km², també trobem el Capurutxo amb 901 m. d'altitud, amb la Cova Santa i la Cova del Triangle que comunica amb la Penya Foradada (978 m.), altres altures són l'Alt de Silla (1004 m.), límit amb Almansa i, per tant, amb Castella - la Manxa. Amb les zones forestals de El Sierro i Els Clotxes poden veure's cabres salvatges.

La dificultat de la ruta és subjectiva i depén del costum de cadascú en la pràctica del senderisme.

Anem amb la descripció de la ruta:

Primer que res vull deixar clar que en aquest track no realitzem íntegrament la ruta del Cofrenet, tan sols la fem parcialment, ja que més o menys a mitjan ruta del Cofrenet abandonem aquesta per dirigir-nos a veure la Cova de la Sarna, aclarit açò ara si anem amb la descripció de la ruta.

Deixem el nostre vehicle estacionat a la vorera d'un camí de terra que va paral·lelament a l'autovia i des d'ací iniciem el recorregut, només començar la ruta ja estem caminant per dins de la llera del riu Canyoles, encara inicialment no ho aparenta i més aviat sembla un camí de terra normal i corrent amb alguns bancals al seu costat, jo me n'he adonat perquè he consultat el visor cartogràfic.

Després d'uns minuts caminant per aquest "camí" i només creuar per davall del pont del tren a l'encreuament que tenim seguim al recte continuant per la llera del riu, de fet en aquest encreuament trobem el senyal que ens indica (Ruta del Cofrenet).

Un poc més endavant ja s'aprecien a clarament que anem per dins del llit de l'esmentat riu. En aquest tram veiem les ruïnes d'un antic corral.

Seguim endavant i al cap d'uns minuts trobem un panell informatiu que ens indica que estem al barranc de les clotxes, açò és el que diu el cartell:

El riu Canyoles naix a les muntanyes de la localitat veïna d'Almansa (Castella de la Manxa) i actua com el principal eix vertebrador de tota la comarca de la Costera (València). El riu Canyoles desemboca les seues aigües en el riu Albaida el qual és un afluent directe del riu Xúquer.

La ruta senderista ofereix unes vistes espectaculars de tot el barranc i si la sort ens acompanya, podrem gaudir de la vista d'algunes de les espècies que formen part de la nostra fauna endèmica com és el porc senglar o la cabra montesa, molt abundant en aquesta zona.

En acabar de donar-li una ullada al panell informatiu reprenem la marxa, a partir d'aquest punt anem alternant petits trams de sender a la vora del riu amb trams per dins del llit d'aquest.

La meitat del recorregut de la ruta és per ací, realment no té cap complicació excessiva caminar la llera del riu Canyoles, però caminar per aquests tipus de terrenys sempre ralentitza el ritme.A més és un goig anar caminant i veient com l'aigua ha anat modelant les roques al llarg dels anys, algunes d'elles amb formes molt curioses.

Després de recórrer tot el tram pel llit del riu finalment veiem una fita que ens indica l'inici del sender que ens trau d'aquest, per continuar amb la ruta.Ens trobem just amb la confluència del Barranc de l'aire amb el riu Canyoles.

És en aquest punt on abandonem definitivament la llera del riu al mateix temps que també deixem la ruta del Cofrenet, ja que nosaltres ens dirigim cap a la dreta per anar a enllaçar amb la pista forestal per la qual sortim de dins del riu i poc a poc anem agafant altitud.

A mesura que anem agafant un poc d'altitud, podem gaudir d'unes vistes privilegiades del Cim del Cofrenet que el tenim just enfront de nosaltres a l'altra banda.

Després d'uns minuts pujant tranquil·lament per la pista forestal arribem a la caseta de Blaiet, només deixar-la enrere a l'encreuament girem a la dreta, a partir d'aquest moment ja comença el nostre camí de tornada cap al nostre cotxe, tot i que encara abans d'arribar a aquest primerament hem de fer una parada per anar a veure la Cova de la Sarna.

Un poc més endavant passem pel costat del que és anomenat Planet del Telló i des d'aquest punt la pista forestal passa a anomenar-se camí del Planet del Telló.

Més o menys és a la meitat del camí de tornada on abandonem breument la pista forestal per anar a visitar la Cova de la Sarna, més que una Cova jo el considere un abric de grans dimensions, antigament per arribar fins aquesta hi havia una senda amb senyalització inclosa, actualment no és així i el camí d'anada i tornada és muntanya a la travessa, si seguiu amb atenció el recorregut del meu track, no tindreu cap complicació per arribar fàcilment fins a ella i després tornar novament a la pista forestal.

Les vistes del paisatge que ens envolta des de la Cova de la Sarna són magnífiques, de fons veiem la població de la Font de la Figuera i el Cim del Capurutxo(901 m.s.n.m).

En acabar de veure la Cova tornem sobre els nostres passos per tornar de nou a la pista i continuar el camí de tornada cap al nostre vehicle.

Finalment després d'una estona acabem abandonant la pista forestal i creuem a l'altra banda de les vies del tren per davall d'un petit pont, on enllacem amb el camí que a la fi després d'uns minuts acaba portant-nos fins al nostre cotxe on posem el punt final a la nostra ruta de hui, espere que us agrade i si voleu deixeu els vostres comentaris.

Fins a la pròxima, salut i muntanya.

PictographRuins Altitude 1,654 ft

PictographInformation point Altitude 1,666 ft

8-Panell Informatiu

Aquesta ruta recorre una part del barranc més important de la localitat conegut amb el nom del "Barranc de les Clotxes". Per aquesta rambla discorrien les aigües del riu Canyoles, que en l'actualitat no porta aigua al seu pas per la Font de la Figuera. El riu Cànyoles naix a les muntanyes de la localitat veïna d'Almansa (Castella de la Manxa) i actua com el principal eix vertebrador de tota la comarca de la Costera (València). El riu Cànyoles desemboca les seues aigües en el riu Albaida el qual és un afluent directe del riu Xúquer. La ruta senderista ofereix unes vistes espectaculars de tot el barranc i si la sort ens acompanya podrem gaudir de la vista d'algunes de les espècies que formen part de la nostra fauna endèmica com és el porc senglar o la cabra montesa, molt abundant en aquesta zona. També tenim l'opció de practicar l'escalada, gràcies a l'existència d'unes vies obertes pel Centre Excursionista de la Font de la Figuera.

Riu Canyoles

Abans hi havia una senda clara per anar a la Cova de la Sarna, malauradament ara ja no és així, és anar i tornar muntanya a la travessa

PictographCave Altitude 2,116 ft

19-Cova de la Sarna

• ToniBolufertonibolufer499 May 19, 2023

Ruta molt xula per les muntanyes de la Font de la Figuera ,ens va agaradar molt i gracies al teu track no vam tindre cap problema per seguirla i trobar la cova de la sarna ,com sempre aportant molta informacio de la ruta i de cada lloc que ben senyalitzada amb waypoints i en la nostra llengua el Valencia.

• Photo of juan Llorca 85
    juan Llorca 85 May 20, 2023

Toni Bolufer moltes gràcies pel teu comentari i valoració de la meua ruta, m'alegra molt que t'agradara i que valores i estimes tant com jo la llengua valenciàna.

• Photo of alicia y Javi
    alicia y Javi Feb 10, 2024

Em gaudit molt de la ruta, paisaje meravellós, moltes gràcies per el teu track.
    Salut i muntanya

• Photo of juan Llorca 85
    juan Llorca 85 Feb 10, 2024

Alícia y Javi Moltes gràcies pel vostre comentari i valoració de la ruta, m'alegre molt que us vaja agradat, certament és una ruta molt bonica i pense que poc coneguda, una abraçada.