La Faiada 100 cims

March 14, 2018
August 2017

•   5 2 Reviews

near el Pont de Suert, Catalunya (España)

La Faiada de Malpàs és un espai de muntanya que se situa a la riba esquerra de la Noguera Ribagorçana, en un dels extrems nord-occidentals del Prepirineu central català. Situada integrament al municipi de Pont de Suert, es troba al Sud d’aquesta població. Presenta una mostra molt bona de comunitats vegetals mediterrànies en contacte amb d'altres de caràcter centreeuropeu. Sobrevolant la zona hi podem veure volstors i fins hi tot algún trencalòs. El massís de la Faiada de Malpàs (1.701 m) està molt ben delimitat geològicament per forts pendents a la part septentrional (les obagues de Cambatiri), mentre que a la part meridional se separa de la serra de Sant Gervàs per diversos barrancs. L'orientació de les carenes est-oest i la diferència de pendent entre els vessants condicionen molt la vegetació i els ambients que hi són presents. Els vessants nord d'aquesta serra són coberts per boscos caducifolis (fageda, roureda, avellanosa, etc.). Pel que fa als vessants orientals, menys inclinats i més assolellats, apareix el carrascar. De totes les comunitats forestals de l'espai, cal assenyalar, per la seva singularitat, la fageda, que és un bosc rar al Prepirineu central.
Montiberri és un antic poble de la comarca de l'Alta Ribagorça. Actualment està del tot deshabitat. Pertany al terme municipal del Pont de Suert. Antigament pertanyia al terme municipal de Malpàs. El que resta del poble es troba en els contraforts septentrionals de la Faiada de Malpàs, a la zona sud del terme, en els vessants meridionals del riuet del Convent. L'església de Montiberri, documentada almenys des del 1196, actualment no queda res de la primitiva construcció romànica.

Ruta: Font de La Mena (826 m) – Palanca de Montiberri (821 m) – Camí de Montiberri (902 m) – Camí de Casos (1067 m) – Casòs (1144 m) – Carretera de Montiberri (1166 m) – Font del Clot (1186 m) – Corriol (1206 m) – Feixa Rasa de Prat Llong (1645 m) – La Faiada (1699 m) – Prat de Terra Esperança (1675 m) – Antenes (1699 m) – Pista de Viu de Llevata (1672 m) – Feixa Rasa de Prat Llong (1645 m ) – Corriol (1206 m) – Carretera de Montiberri (1166 m) – Montiberri (1127 m) – Camí de Casòs (1067 m) – Camí de Montiberri (902 m) -Pont de Montiberri (825 m) – Monestir de Llavaix (825 m) – Font de La Mena (826 m)

Accés: La Font de la Mena es troba a poc mes de 3 quilometres al sud de Pont de Suert. Exactament prop del Km 345 de la carretera N-260 que uneix Pont de Suert amb La Pobla de Segur.

Caminada: Iniciem la ruta a La Font de la Mena remuntant la carretera 200 m fins a la palanca de Montiberri on creuem el riuet del Convent i comencem a pujar per anar a buscar el Camí de Montiberri on girem al Oest i remuntem el barranc de Montiberri pel marge dret. Travessem el barranc i aviat trobem una desviació del camí vers el SE. Prenem aquest camí que ens porta fins a Casòs. Un parell de cases i una font. I una excel·lent visió del Pirineu. Per pista plana anem vers el Est fins a trobar la carretera de Montiberri, que prenem, A la primera llaçada hi ha la Font del Clot i un metres mes amunt trobarem el corriol que ens ha de portar a La Faiada. El recorregut es llarg, per un corriol molt bonic i on alternen primer els pins i mes endavant els faig, trobant-ne un de ben formós gairebé al mig del camí. I mes endavant un mirador. En arribar a la Feixa Rasa de Prat Llong el pendent per moments es suavitza. 400 metres mes i fem el cim. Acabem de gaudir del cim fent una extensió vers l’Oest fins arribar a un cim de la mateixa alçada, on hi ha unes antenes i que també es un bon mirador, especialment del pantà d’Escales. Per no baixar pel mateix lloc fem un tomb pel vessant S de la Faiada, baixant per la pista de Viu de Llevata fins arribar a la primera llaçada de 180º, on deixem la pista i prenem un corriol vers el N per anar de nou a la Feixa Rasa de Prat Llong. Aquest tram acaba sent força complicat, doncs el corriol es pert i tot i que al principi la vegetació es baixa i podem avançar bé, a mesura que ens apropem a la Feixa, els boixos i els arbres ens ho posen més difícil. Arribats a la Feixa, toca desfer el corriol fins arribar a la Carretera de Montiberri, des d’on seguint baixant vers el N arribarem a Montiberri, en ruïnes. Un tomb i sortim vers l’Oest per un bonic camí, força planer dins d’una obaga fins a retrobar el Camí de Casòs. Continuem baixant pel camí de Montiberri fins prop del envasament. Ara baixem per un corriol que continua baixant pel barranc fins arribar a la llera del pantà que travessem pel pont de Montiberri. (Atenció que segons el nivell d’aigua del pantà, aquest pont potser no transitable). Un cop a l’altra riba ens atansem al que queda del Monestir de Llavaix. Retorn a La font de la Mena.

Cartografia:
Mapa Ruta 3 Valls. Escala 1:30.000. Editorial Piolet. (agafa un 80 % de la ruta)
ICGC. Base topogràfica 1:5000. Fulls: 255-78; 256-78; 255-79; 256;79.

Antenes

Feixa Rasa de Prat Llong

Font

Font del Clot

Inici Aparcament i Font (Cami de l'Aigua)

Inici Corriol

L'artigueta

LA FAIADA

Mirador

Monestir de Lavaix (runes)

Montiberri

Palanca de Montiberi

Pista de Viu de Llevata

Pont

Prat de Terra Esperança

• Photo of danidomingovitx
    danidomingovitx Jul 11, 2020

La vaig fer el juny 2020. L’embassament era molt ple i el pont per creuar al monestir de Lavaix estava tapat per l’aigua. Vam acabar vadejant el riu com vam poder per no tornar enrere. Si hi ha molta aigua, jo evitaria el petit bucle final.

• Photo of i-tram
    i-tram Jul 20, 2020

Bon comentari i una bona recomenació per trobar una alternativa.

Salut i Cames

• Photo of Lluís Carles Avellà
    Lluís Carles Avellà Aug 21, 2020

Un mirador excepcional!! Excursió especial i única ! Gràcies !