LA CREU DE SENIJA

September 13, 2022

near Senija, Valencia (España)

[VAL.]
La ruta comença a la plaça de l'Ajuntament, on podrem gaudir de l'església de Santa Caterina. En la banda de l'absis del temple hi ha un parc amb un pou i un arc d'estil gòtic descobert durant la rehabilitació del temple.

Caminarem pel bell mig del poble pel carrer del Santíssim Crist i, en arribar a la bifurcació de dos camins fora del poble, agafarem el de l'esquerre, el camí de la Basseta. En aquest camí ens desviarem a l'esquerre al segon desviament que hi trobem, un camí que prompte es convertirà en pedra i ens permetrà començar el curt i marcat ascens entre bancals de pedra seca impressionants que omplin tots els vessants dels Morterets i les Bassetes. Continuarem per la senda sempre agafant les desviacions a la dreta fins que ens trobarem amb la Creu de Senija (a 405 metres sobre el nivell del mar), on gaudirem d'unes vistes panoràmiques magnífiques de tota la conca del Gorgos amb la desembocadura al peu del Montgó.

A continuació, seguirem per la senda i travessarem tot recte el camí del Morteret fins a trobar un desviament de la senda a mà dreta que ens conduirà a visitar la cova de la Garganta, un amagatall ben conegut pels bandolers, com la colla de Josep de la Tona, coneguts com 'els segrestadors de la Marina', que realitzaren un dels colps més grans d'aquell temps, el robatori de Benimassot.

Després de la visita a la cova, emprendrem la forta baixada que ens durà fins a un túnel per a travessar l'autopista. Agafarem el camí Vell de València que ens portarà vora la partida de Canor de Benissa fins a l'assagador de Canor, travessarem una altra vegada l'autopista i anirem pel camí entre ceps i oliveres fins a la població de Senija.
----------------------------------------------------------------
[CAS.]

Nuestra ruta se inicia en la plaza del Ajuntament, donde podremos disfrutar de la iglesia de Santa Caterina, en la parte del ábside del templo podremos disfrutar de un bonito parque con un pozo y observar un antiguo arco de estilo gótico que fue descubierto durante la rehabilitación del templo.

Andaremos por el pueblo tomando la calle del Santíssim Crist y, al llegar a la bifurcación de dos caminos fuera del pueblo, cogeremos el de la izquierda, el camino de la Basseta. En este camino nos desviaremos a la izquierda al segundo desvío que encontramos, un camino que pronto se convertirá en senda y nos permitirá empezar el corto y marcado ascenso entre bancales de piedra seca impresionantes que llenan todas las vertientes de los Morterets y las Bassetes. Continuaremos por la senda siempre cogiendo las desviaciones a la derecha hasta que nos encontraremos con la Cruz de Senija (a 405 metros sobre el nivel del mar), donde disfrutaremos de unas vistas panorámicas magníficas de toda la cuenca del Gorgos con la desembocadura a los pies del Montgó.

A continuación, seguiremos por la senda y cruzaremos todo recto el camino del Morteret hasta encontrarnos de nuevo con un desvío de la senda a mano derecha que nos conducirá a visitar la cueva de la Garganta, un escondrijo muy conocido por los bandoleros, como la pandilla de Josep de la Tona conocidos como 'los secuestradores de la Marina', que realizaron uno de los golpes más grandes de aquellos momentos, el robo de Benimassot.

Después de la visita de la cueva emprenderemos la fuerte pendiente de bajada que nos llevará hasta un túnel para cruzar la autopista. Tomaremos el camino Vell de València que nos llevará bordeando la partida de Canor de Benissa, hasta el azagador de Canor, para cruzar a la autopista de nuevo y tomar el camino entre viñas y olivos que nos conducirá a la población de Senija.
----------------------------------------------------------------
[ENG.]
This route starts in the square where the Town Hall and the church of Santa Caterina are located, called Plaça de L’Ajuntament. Next to the apse of the temple there is a park with a well and a Gothic arch that was discovered during the rehabilitation of the building.

Walk through the centre of the town along the street known as Carrer del Santíssim Crist and, upon reaching the fork in the road outside the town, take the road on the left which is called Camí de La Basseta. Once on this road, continue walking and turn left at the second fork, which is a path that soon enough becomes a stone trail and turns into a short ascent amongst impressive dry-stone terraces that completely cover the slopes of Els Morterets and Les Bassetes. Continue along the path, always taking right turns until Creu de Senija (situated at 405 metres above sea level), where it is possible to enjoy magnificent panoramic views of the entire Gorgos basin, with the estuary at the foot of El Montgó.

Continue along the path and cross Camí del Morteret. Afterwards, on the right, there is a deviation in the path that leads to the cave known as Cova de La Garganta, a hideout often used by bandits in the past, such as the gang members of Josep de La Tona who were known as 'els segrestadors de la Marina' (the kidnappers of the Marina region). This gang pulled off one of the biggest robberies of that period: the Benimassot robbery.

After visiting the cave, a steep descent begins which leads to a tunnel that goes to the other side of the highway. Take the old road known as Camí Vell de València that passes near the Canor rural area of Benissa, until L’Assagador de Canor. Cross the highway again and walk between vineyards and olive trees along the path that leads to the town of Senija.