Photo ofLA COVA GRAN - Riera de Marmellar - La Font Gran - Torre de Lleger - Banyeres del Penedès - L'Arboç Photo ofLA COVA GRAN - Riera de Marmellar - La Font Gran - Torre de Lleger - Banyeres del Penedès - L'Arboç Photo ofLA COVA GRAN - Riera de Marmellar - La Font Gran - Torre de Lleger - Banyeres del Penedès - L'Arboç

January 17, 2017
January 2017

near L'Arboç, Catalunya (España)

LA COVA GRAN - Lleger - Banyeres del Penedès - L'Arboç

Interessant recorregut per anar a visitar la Cova Gran que es troba situada al terme municipal de Sant Jaume dels Domenys, prop de Cornudella i Lleger.
L'inici i final de la ruta es fa des de l'Arboç on es disposa d'estació Adif.
Sortim des de l'Arboç amb direcció al Papiol i passem per l'ermita de Sant Ponç. Seguim el camí i passem per una zona boscosa amb un pi centenari i d'altres molt alts, continuem la ruta per la vora de la riera de Marmellar on hi ha una pared espectacular amb vista a la riera de Marmellar, seguidament creuem l'autopista per sota, pel pont de la riera de Marmellar, creuem la riera i agafem el camí que segueix amunt, com si anessim en la direcció rectilinia al Castellot que, més endavant, veiem al fons de la muntanya. Al apropar-nos a la zona de la Cova Gran no hi ha un camí marcat, cal buscar i seguir els senders dels senglars que ens porten a creuar la riera de Marmellar, anem en direcció riera avall fins trobar l'aiguabarreig del torrent del Figuerot i la riera de Marmellar, amb aquesta zona ja estem molt prop de la cova Gran, seguim descendent per la riera i aviat trobem la cova Gran.

La cova Gran es troba en la marge hidrogràfic esquerre de la Riera de Marmellar, uns 700m aigües avall trobariem un altra unió de les dues rieres de Vallfort i de Marmellar, en un característic aflorament rocós calcari.

DESCRIPCIÓ

La Cova Gran amb una entrada d’apreciables dimensions estructurada en una única i rectilínia galeria, la seva situació a la vora de la riera i la seva orientació, va afavorir l’entrada de l’aigua i conserva el sòl sorrenc així com alguns grans blocs despresos del sostre.
Segurament la cova, per la seva bona situació, ja va esser habitada en temps prehistorics.
Destaquem com a molt interessant la morfologia del conducte, on podem observar les peculiars formes del sostre, ben originals i no habituals amb altres coves,
també la gran varietat i successió de les capes d’estratificació a les parets.

De tornada per un altre sender visitem la font Gran, Vallfort, la Torre de Lleger, Banyeres del Penedès i arribada a l'Arboç.

PictographReligious site Altitude 708 ft

Banyeres del Penedès

• Photo of Oscar Upegui
    Oscar Upegui Nov 24, 2017

Un muy buen circuito para salir a recorrer y disfrutar de estos bonitos paisajes, mientras se hace ejercicio, muy buenas fotos y muy buena Crónica.
    Felicitaciones Josep.

• Photo of Josep Mª Dalmau
    Josep Mª Dalmau Nov 24, 2017

Muchas gracias Oscar por el comentario y la valoración de la ruta.

• Photo of cescgo
    cescgo Sep 24, 2018

He realitzat la part de Vallfort avui (sept.2018) i el tram del track del km. 5 al km. 6,3 (Cova Gran,Riera de Marmellar) està molt embrossat i és molt difícil avançar. Sobretot al waypont de riera de marmellar, és una autèntica selva.
    Al punt km. 6,2 (arbre de grans dimensions) es pot seguir el torrent i es veu el pèlag Gran, el corriol estava poc tapat

• Photo of Josep Mª Dalmau
    Josep Mª Dalmau Sep 26, 2018

Els senders que no es transiten, amb la dificultat de pasar per una riera, es perden. Agraït pel comentari cescgo.