La Baronia de Bellpuig - PR®-C64 - Bellpuig - Preixana - Vilagrassa - Anglesola

Photo ofLa Baronia de Bellpuig - PR®-C64 - Bellpuig - Preixana - Vilagrassa - Anglesola Photo ofLa Baronia de Bellpuig - PR®-C64 - Bellpuig - Preixana - Vilagrassa - Anglesola Photo ofLa Baronia de Bellpuig - PR®-C64 - Bellpuig - Preixana - Vilagrassa - Anglesola

March 27, 2019
March 2019

near Bellpuig, Catalunya (España)

Turisme Urgell us proposa la ruta en modalitat "SENDERISME": "Bellpuig – Preixana – Vilagrassa – Anglesola - PR-C64", un recorregut de 24 km amb 132 m de desnivell positiu acumulat i classificada com a fàcil. Es tracta d’una ruta circular amb inici i final a Bellpuig i pensada per seguir-la en sentit de les agulles del rellotge. Aquesta ruta també es pot fer amb BTT/Gravel.

El recorregut seguit en sentit horari us permetrà conèixer Bellpuig, Preixana, Vilagrassa, Anglesola i el seu entorn marcat per la seva proximitat als secans de Belianes-Preixana amb plans i tossals que van modulant el paisatge d’aquest indret amb encant. Aquesta ruta té un desnivell positiu acumulat d’uns 132 metres que són molt assequibles. Ens trobarem amb alguna pujada llarga però en cap cas inclinada. Cal destacar la infinitat de parcel·les conreades que segueixen la ondulació del paisatge i que li donen un caire pintoresc, especialment durant la primavera i començaments d’estiu. La facilitat de progressió del terreny per on transcorre aquesta ruta, el seu pas pels secans de Belianes-Preixana, l’aproximació al Mas de l’Estadella i les visites als carrers antics de les poblacions que creua fan que aquesta ruta sigui ideal per conèixer de primera mà els encants de la comarca de l’Urgell.

Seguiu llegint per una descripció més acurada de la ruta!

Aquesta ruta de 24 quilòmetres té l’inici a Bellpuig a la plaça del Poliesportiu, lloc accessible amb cotxe i amb un aparcament gran. Seguirem per l’avinguda del Riu Corb i girarem a la dreta cap al carrer de la Font, passant per davant de la factoria centenària dels caramels Pifarré, tot un referent a Bellpuig. Girarem a la dreta a l’avinguda de Preixana, des d’on podrem divisar a la dreta el convent de sant Bartomeu, del s. XVI, una joia arquitectònica declarada Bé Cultural d’Interès Nacional en la categoria de monument. Seguirem recte fins trobar la LP-2041, demanem precaució a l’hora de creuar aquesta carretera. Continuarem pel camí de Bellpuig que ens portarà fins a l’entrada de Preixana. Avançarem pel carrer del Sitjar i passarem per davant del castell de Preixana i l’església de Santa Maria. Baixarem pel carrer de Santa Maria cap al carrer de Jaume Ripoll i Vilamajó fins arribar al Canal d’Urgell. Anirem recte cap al camí de les Pedres i el seguirem fins trobar el camí d’Anglesola a Sant Martí de Maldà a l’esquerra. Aquest trajecte ens oferirà una imatge excepcional dels Secans de Belianes- Preixana i ens farà gaudir de les vistes extenses i amb la presencia de les siluetes de les poblacions de Bellpuig i Preixana a l’horitzó.

Arribarem al mas de l’Estadella pel camí asfaltat de Tàrrega a Preixana i prendrem el camí de terra de Vilagrassa a Preixana. El mas de l’Estadella és una masia fortificada del s.XVI que, tot i el seu estat d’abandonament, encara guarda part de la grandiositat que devia tenir en els seus anys de plena activitat.

Ens dirigirem cap a Vilagrassa per un camí molt pintoresc, assequible i sense dificultat que gaudirem tot caminant. Arribarem a Vilagrassa per la N-II; demanem precaució a l’hora de creuar aquesta carretera. Entrarem al poble pel carrer de Tàrrega i el seguirem tot passant pel davant de la plaça Major i l’església de Santa Maria, d’origen romànic i caracteritzada per tenir el campanar lleugerament inclinat. Seguirem aquest carrer que passa a dir-se carrer d’Anglesola fins a trobar la carretera C-148, demanem precaució a l’incorporar-nos en aquesta transitada carretera. La seguirem fins arribar a la segona rotonda i entrarem dins del polígon industrial La Serra pel carrer dels Tres Tombs. Creuarem Anglesola i arribarem al camí de la Plana, que ens portarà fins al pantà de la Plana, un indret amb molt d’encant i amb una zona de descans al costat. Podeu saber més sobre aquest pantà i una altra ruta de Turisme Urgell que passa pel costat si consulteu la ruta PRC97 Anglesola i les cases de Barbens en modalitat BTT o gravel.

Després del pantà girarem a la dreta pel camí d’Anglesola a Castellnou de Seana per arribar al pantà de Seana on girarem a l’esquerra pel camí del Bosc, que ens portarà tot fent un petit descens fins al fondo Llarg. Creuarem la A-2 per un túnel i entrarem a Bellpuig.
Agafarem el carrer del Dipòsit i el carrer de la Creu per arribar a l’església de sant Nicolau, del s.XVI, on es troba el mausoleu de Ramon Folc de Cardona, l’obra escultòrica del Renaixement més de Catalunya i des d’on, a més, podrem gaudir d’unes vistes privilegiades de la població. Seguirem pel carrer sant Josep i cap al carrer Valeri Serra fins arribar al castell de Bellpuig. Passarem per davant de la plaça i tot just després iniciarem el retorn al punt d’inici passant per uns quants carrers amb encant d’aquesta població.

Tot un descobriment de recorregut que sense cap mena de dubte us recomanem des de l’Urgell Turisme. És ideal per passar una estona agradable amb la família o els amics mentre descobriu caminant la comarca de l’Urgell.

Més dades turístiques d’interès a:
www.bellpuig.cat

Dades d’interes
BELLPUIG:
ESGLÉSIA DE ST. NICOLAU, s. XVI. Hostatja el famós
MAUSOLEU DE RAMON FOLC DE CARDONA, l’obra més important d’escultura del Renaixement a Catalunya, i declarada monument historicoartístic. Visites concertades. Tel. 973 320 408 promocio@bellpuig.cat
CONVENT DE ST. BARTOMEU, s. XVI. Una joia arquitectònica declarada Bé Cultural d’Interès
Nacional en la categoria de monument. Consultar horaris. Tel. 973 320 292. El divendres abans de Setmana Santa se celebra LA
MAGNA PROCESSÓ DELS DOLORS a Bellpuig. Més informació a www.bellpuig.cat
Al mes de novembre se celebra CONSERVA´T. FIRA DE
CONSERVA I PRODUCTES DE PROXIMITAT.

PREIXANA:
ESGLÉSIA DE STA. MARIA, d’estil gòtic tardà, s. XV.
ERMITA I PARC DE MONTALBÀ.
CAPELLA DE ST. LLORENÇ, s. XV.
CAPELLA DE LA MARE DE DÉU DE L’HORTA.
El dilluns de Pasqua se celebra a Preixana l’APLEC SARDANISTA al parc de Montalbà. Més informació a www.preixana.cat

VILAGRASSA:
ESGLÉSIA DE STA. MARIA, d’origen romànic. El campanar
és singular per la seva inclinació.
ERMITA DEL ROSER, s. XVI.
MAS D’ESTADELLA, masia fortificada, s. XVI.
A mitjans de setembre la FIRA DE L’AMETLLA DE
VILAGRASSA omple els seus carrers d’històries,
parades i exposicions que giren entorn de l’ametlla.
Més informació a www.firametlla.cat

ANGLESOLA:
ESGLÉSIA DE ST. PAU DE NARBONA, d’estil goticorenaixentista,
s. XVI.
CREU DE TERME, gòtica s. XV. CAL GASSOL. Antiga casa pairal amb estris de la pagesia. Tel. 973 308 006.
ESPAI DEL CARRO D’ANGLESOLA. Rica mostra de carros de pagès. Tel. 973 308 387 i web www.trestombs.org. Vers el mes d’abril se celebra la FESTA DELS TRES TOMBS I FIRA ART-ALIMENTÀRIA. Més informació a www.trestombs.org