La Azohía, rond Cabezo de la Panadera en naar Proyector de Cala Munoz

Photo ofLa Azohía, rond Cabezo de la Panadera en naar Proyector de Cala Munoz Photo ofLa Azohía, rond Cabezo de la Panadera en naar Proyector de Cala Munoz Photo ofLa Azohía, rond Cabezo de la Panadera en naar Proyector de Cala Munoz

April 8, 2021
April 2021

near La Azohía, Murcia (España)

Prachtige bergwandeling in het natuurgebied boven La Azohia. Dit pittoreske dorpje ligt aan een doodlopend weg aan het eind van de baai van Mazarron op zo'n 10 kilometer vanaf onze camping bij El Mojon; Las Torres.

Prima verblijfplaats om hier vandaan de ruime omgeving te verkennen. Grote staanplaatsen op grind, schoon sanitair, twee zwembaden en vriendelijke uitbaters.

In La Azohia parkeren we in de Rambla die even verderop in zee uitkomt. Op het kleine boulevardje bij het piertje zitten we onder de palmbomen naar de bootjes te kijken en gaan dan langs de kerk onderweg naar boven.

Via het Mirador met mooi uitzicht op het dorp klimmen we over een smalle asfaltweg naar de 16e eeuwse verdedigingstoren; Torre de Santa Elena. Deze is open en je kunt binnen gaan kijken. Er ligt een oud kanon en je hebt mooie doorkijkjes vanuit de hoog geplaatste kijkgaten.
Meer informatie over deze toren;

Vanaf de toren lopen we verder over een smal bergpaadje de bergen in pal langs de kust. Het gaat behoorlijk op en neer en na de kleine bergpas dalen we af naar het militaire artillerie-nest uit 1926; Proyector de Cala Munoz.
Voor meer informatie;

We klimmen weer terug omhoog over het zigzagpad en vervolgen rechtsaf de route die tevens de rood/witte markeringen draagt van de GR92.
Via de eenzame boom, de enige boom op de hele berghelling, lopen we naar de hoger gelegen bergpas en komen op een kruising van paden.

Hier zijn we eerder geweest op de tocht langs de antennes. Ook een aanrader. Via de link kun je hem bekijken en gebruiken;

Nu steken we de pas recht over nadat we genoten hebben van het fenomenale uitzicht op de vallei met La Azohia beneden en gaan afdalen langs de bergflank.
Over de best steile paadjes met soms losse steenslag werken we ons naar beneden en komen terug in het dorp naast de oude waterput die ooit door ezels werd aangedreven.

Via de droge Rambla lopen we terug naar de auto en passeren hierbij een oude boot die al een paar jaar in de bedding ligt. Ook kijken nog even op het kleine keienstrandje waar Saartje gelijk het water in duikt. De vissersbootjes komen terug en ook twee zeiljachten nemen hun positie in aan de boeien die in het water liggen.

Om de foto's in een betere kwaliteit op computer of laptop te zien; klik dan op de pijltjes rechtsboven. De foto's openen dan in een groter veld en in een hogere resolutie.

Mocht deze wandeling je aanspreken en/of heb je hem gelopen dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling. Helemaal leuk vinden wij het als je onder onze foto klikt en onze volger wordt.

PictographCar park Altitude -1 ft

Pad de berg op

Uitzicht op de klif

PictographMountain pass Altitude 491 ft

Panorama vanaf de kleine pas

Photo ofRechtsaf afdalen naar de oude militaire nederzetting Photo ofRechtsaf afdalen naar de oude militaire nederzetting Photo ofRechtsaf afdalen naar de oude militaire nederzetting

Rechtsaf afdalen naar de oude militaire nederzetting

PictographRuins Altitude 53 ft

Oud militair verdedigingswerk

Onderweg naar de eenzame boom

PictographTree Altitude 699 ft

Eenzame boom op de helling

PictographMountain pass Altitude 862 ft
Photo ofGrote bergpas oversteken en afdalen Photo ofGrote bergpas oversteken en afdalen Photo ofGrote bergpas oversteken en afdalen

Grote bergpas oversteken en afdalen

Halverwege de afdaling

Bijna beneden

Rechts aanhouden

• Photo of BERGFREI
    BERGFREI Jun 2, 2022

route ok wel gedeeltelijk door mij al gelopen... dus bekend terrein !

Wicky en Erick Jun 2, 2022

Hallo Bergfrei, dank je wel voor de sterren en het commentaar. Leuk om elkaars volger te worden.
    Hartelijke groet, Wicky en Erick.