كوير نوردی درمنطقه ريگ جن - Rig jen

Photo ofكوير نوردی درمنطقه ريگ جن - Rig jen Photo ofكوير نوردی درمنطقه ريگ جن - Rig jen Photo ofكوير نوردی درمنطقه ريگ جن - Rig jen

April 7, 2015
March 2015

near Āshtīān, Isfahan (Iran)

ریگ جن
ایران کویرهای زیادی دارد که هر کدام زیبایی و ویژگی خاص خود را دارند. در این میان اما کویر ریگ جن برای من جذابیت دیگری داشت، مطالبی در مورد آن خوانده بودم و همیشه دوست داشتم برنامه ای در این منطقه داشته باشم.
چندی پیش بود که عکسی دیدم از روستایی با خانه هایی کاملا هم شکل و منظم که همگی دارای حیاطی مرکزی و درخت نخلی زیبا دراین حیاط. بادگیرهای زیبای روی سقف ها نیز بر جذابیت این روستا افزوده بود. حدسم این بود که باید از مناطق جنوبی ایران باشد اما پس از تحقیق متوجه شدم این روستا در استان اصفهان ، شهرستان نایین و از توابع بخش انارک قرار دارد. بله این روستای زیبا همان "چوپانان" است. بعد از کمی تحقیق متوجه شدم که قسمتی از کویر ریگ جن نیز در نزدیکی آن قرار دارد. مترصد فرصتی بودم تا اینکه چند روز اول عید شرایط فراهم شد و به اتفاق دوستان عازم این منطقه شدیم.
بعد از دیدار روستا و شب مانی در منزل یکی از اهالی دوست داشتنی صبح علی الطلوع از جاده ای خاکی به سمت مزرعه پسته ای که در روستای الله آباد قرار دارد رفته و کویر پیمایی را آغاز کردیم. مقصد بیشه ای در دل کویر بود، در عمق 15 کیلومتری ریگ جن به نام بیشه دو باغ.
در میانه مسیر در منطقه ای که پوشیده از درختان گز است چاه آبی نیز وجود دارد ولی قابلیت شرب ندارد و می بایست آب فراوان همراه داشت. برنامه ما یک روزه بود و قصد شب مانی نداشتیم بنابر این با احتساب 15 کیلومتر مسیر تا بیشه می بایست مجموعا 30 کیلومتر( رفت و برگشت) را طی می کردیم که البته در رمل زار کار چندان ساده ای هم نیست. هنگام صیح هوا بهاری و بسیار عالی بود ولی بعد از ظهر موقع برگشت طوفان شنی بر پا شد و پیمایش را مشکل ساخت. هر چه به شب نزدیک می شدیم هوا سرد تر میشد و اگر طوفان شن شدید تر میشد ومجبور به اطراق میشدیم به همراه نداشتن وسایل شب مانی کار ما را خیلی سخت می کرد.
پی نوشت:
1- اقای محمد قانعی جوانی از اهالی چوپانان کمک های بسیاری به ما کرد و زحمت شب مانی و غذا و ... در این برنامه بر عهده او بود:09350886526
2- بدون آب فراوان، جی پی اس یا راهنما ، برنامه ریزی و وسایل مناسب این برنامه خطرناک خواهد بود.
3- تشکر بسیار از آقای امین جواهری عزیز که ترک مسیر ایشان راهنمای اولیه ما در این پیمایش بود.