Kwegt Sarsven en de Banen 11 km

October 25, 2022
September 2022

•   5 2 Reviews

near Millert, Limburg (Nederland)

Wandeling door de natuurgebieden Kwegt, Sarsven en de Banen met diverse vogelkijkpunten. Diverse vennen en andere natuurgebieden. Zie https://www.birdingplaces.eu/en/birdingplaces/netherlands/de-kwegt voor meer informatie over de vogels in het gebied. Gratis parkeerplaats bij de start, toegankelijk vanaf zonsopgang. Geen horeca onderweg.
Vanaf de start loop je eerst over het weggetje langs het ven naar een open observatiepunt aan de zuidzijde van het gebied. Vanaf hier voert een paadje langs de zuidkant van het gebied naar een zandweg aan de rand van een bosgebied. Via de zandweg bereik je de Kanaaldijk langs het Kanaal Wessem-Nederweert. Je loopt langs het kanaal langs de westkant van het gebied. Ik zag hier nog een ree. Een pad brengt je bij een open observatieplatform aan de noordkant van het gebied. Daarna loop je een stukje over het landbouwweggetje Kwegt, waarna je een pad naar de Houtsweg volgt. Je steekt deze weg over en neemt een pad naar een observatietoren bij het Sarsven. Vervolgens loop je helemaal om het gebied heen, eerst over een bruggetje, dan een pad langs een ruig terrein, een onverharde weg en tenslotte de verharde Visdijk, om bij het vogelkijkscherm Sarsven te komen. Van hier loop je terug over de Visdijk richting Nederweert, waarna je over een pad om het gebied De Banen loopt. Je komt bij een vogelobservatiehut, waarna je naar de Banendijk loopt. Je steekt de weg over en volgt een pad naar een klein ven en langs een sloot en akker richting de Kwegt terug. Een ander pad brengt je bij een klein heidegebied met een ander vennetje. Je steekt de Banendijk terug over en volgt een pad wat langs een soort schapenkooitje komt en daarna terugvoert naar de Banendijk, die je verder volgt terug naar de start. Vlak voor de parkeerplaats neem je nog een kijkje op een pad aan de noordoostzijde van de Kwegt.

De Banen vogelkijkhut

De Banen vogelkijkhut. Ik zag hier veel dodaarzen in het ven.

De Kwegt van de noordoostzijde

Goed zicht op het ven van de noordoostzijde vanaf een pad.

Kanaalweg

Onverharde weg met fietspad langs het kanaal Wessem-Nederweert.

Observatieplatform de Kwegt Noord

Observatieplatform de Kwegt aan de noordzijde

Observatieplatform de Kwegt Zuid

Observatieplatform de Kwegt aan de zuidzijde

Pad langs schaapskooi

Pad langs een soort schaapskooitje horend bij het gebied Sarsven-De Banen.

Pad langs ven in heidegebiedje

Pad naar Houtsberg

Pad naar doorgaande weg Houtsberg

Pad naar Uitkijktoren Sarsven

Pad naar Visdijk

Pad naar Visdijk over een bruggetje, door natte en ruige natuur, en over een bospad.

Pad om de Banen

Pad langs de rand van het natuurgebied naar de vogelkijkhut

Pad vanaf Banendijk

Dit pad voert je eerst naar een ven, wat vrij wel was uitgedroogd tijdens mijn tocht, en langs een sloot en akker naar de rand van een bosgebied.

Pad zuidelijk van de Kwegt

Sarsven Vogelkijkscherm

Uitkijktoren Sarsven

Visdijk

Verharde weg langs natuurgebied Sarsven en de Banen, die je deels heen en weer loopt naar het observatiescherm Sarsven

• Photo of FaVeGe
    FaVeGe Mar 2, 2023

Geweldig wandeling met prachtige natuurreservaat. Bedankt Tjaart

Tjaart Molenkamp Mar 2, 2023

Graag gedaan en goed om te lezen, FaVeGe. Lekker bezig!

• Photo of Marco Lichtenberg
    Marco Lichtenberg May 22, 2023

Heel mooi, chapeau

Tjaart Molenkamp May 29, 2023

Mooi te horen, Marco!

• Photo of Martin vd V
    Martin vd V May 19, 2024

Leuke route , ik rijd er vaak langs maar wist niet dat er zoveel natuurgebied is. Veel water en vogels. Nu soms redelijk drassig maar waar is dat nu niet.

Tjaart Molenkamp May 20, 2024

Inderdaad verrassend leuk, Martin!