Κύκλος Γιούχτα (Giouhta' s loop trail)

Photo ofΚύκλος Γιούχτα (Giouhta' s loop trail) Photo ofΚύκλος Γιούχτα (Giouhta' s loop trail) Photo ofΚύκλος Γιούχτα (Giouhta' s loop trail)

43 minutes
55 minutes
December 5, 2020
December 2020

near Ágios Vlásis, Crete (Greece)

Κυκλική διαδρομή, που διανύει περιμετρικά τις παρυφές του Γιούχτα, με αφετηρία και κατάληξη στα Ανεμόσπηλια, όπου υπάρχει μικρός χώρος στάθμευσης. Η διάρκεια βαδίσματος είναι περίπου 4 ώρες, ανάλογα με το ρυθμό και τις στάσεις που θα επιλέξετε να κάνετε. Αρχικά κινούμαστε με κατεύθυνση δυτική και στο σημείο που τελειώνει η οδός "Γιούχτα", στρίβουμε νοτικά προς τον οικισμό Καρνάρι. Η θέα προς τον Προφήτη Ηλία, που είναι κτισμένος στους πρόποδες του απότομου δίκορφου υψώματος Ρόκκα, πάνω στο οποίο ακόμη και σήμερα υπάρχουν τα λείψανα του φρουρίου Κανλί Καστέλι (το φρούριο Τέμενος, του Νικηφόρου Φωκά) είναι εντυπωσιακή. Το όλο σκηνικό με την κατάφυτη ενδοχώρα με αμπελώνες και ελιές θυμίζει πίνακα ζωγραφικής. Από την άλλη πλευρά, έχουμε καταπληκτική θέα προς τους επιβλητικούς γκρεμούς στα δυτικά του Γιούχτα, ο οποίος έχει ανακηρυχθεί προστατευόμενο πάρκο. Στους γκρεμούς φωλιάζουν πολλά ζευγάρια όρνιων και είναι πολύ πιθανόν να δούμε πολλά μαζί να πετούν πάνω μας. Η διαδρομή μέχρι το Καρνάρι είναι σε βατούς χωματόδρομους. Από εδώ ξεκινάει μια ασφάλτινη ανηφορική διαδρομή - με τη θέα να εξακολουθεί να εντυπωσιάζει - μέχρι του "Μαρή τον Πόρο", όπου ξεκινάει ο δρόμος για όσους θέλουν να ανέβουν στην κορυφή του Γιούχτα και στο εκκλησάκι του Αφέντη Χριστού. Εμείς συνεχίσαμε βόρεια στην Ε.Ο Αρχανών - Πύργου για περίπου 1 - 1,5χλμ και μετά στραφήκαμε δυτικά μέχρι τις υπώρειες του βουνού με το πευκόδασος του Γιούχτα. Και πάλι βατοί χωματόδρομοι και πολύ όμορφη θέα προς τις Αρχάνες και τον κόλπο του Ηρακλείου. Η διαδρομή θεωρείται εύκολη και μπορεί να γίνει από οποιοδήποτε έχει μια καλή φυσική κατάσταση. Νερό υπάρχει στο Καρνάρι και στην πηγή λίγο πριν του Μαρή τον Πόρο. Ιδανικά συστήνεται να γίνει χειμώνα ή αρχές άνοιξης.
Σημείωση: η παράκαμψη που κάναμε στο 2,7χλμ της διαδρομής, έγινε λόγω της ανεπιτυχούς αναζήτησης των "Καλογράδων τα κελιά" (ερειπωμένο μοναστήρι, που τελικά είναι εκτός δρόμου πιο βόρεια) και προφανώς συστήνεται να παρακαμφθεί