Photo ofΚυκλική διάσχιση Δυτική Πάρνηθα (σπηλιά Πρέμη, Αλογόπετρα, Αγία Παρασκευή, ρέμα Ποντιά, ρέμα Γκούρα, σπήλαιο Πανός, Άρμα) Photo ofΚυκλική διάσχιση Δυτική Πάρνηθα (σπηλιά Πρέμη, Αλογόπετρα, Αγία Παρασκευή, ρέμα Ποντιά, ρέμα Γκούρα, σπήλαιο Πανός, Άρμα) Photo ofΚυκλική διάσχιση Δυτική Πάρνηθα (σπηλιά Πρέμη, Αλογόπετρα, Αγία Παρασκευή, ρέμα Ποντιά, ρέμα Γκούρα, σπήλαιο Πανός, Άρμα)

April 10, 2023
April 2023

near Moní Koimíseos Theotókou Kleistón, Attica (Greece)

Κυκλική πεζοπορική διάσχιση-περιπλάνηση στη Δυτική Πάρνηθα με αφετηρία από υψόμετρο 430 μέτρα (μετά τον οικισμό Φυλή), περάσαμε κάτω από το αναρριχητικό πεδίο Μικρή Βαράσοβα, πραγματοποιήσαμε στάση στη σπηλιά Πρέμη (700m), γνωρίσαμε τα χωράφια Γκιόκα (680m), ανεβήκαμε στην κορυφή Αλογόπετρα (726m), έπειτα προχωρήσαμε προς τη θέση Ψηλό Αλώνι (740m) και στην περιοχή Μεγάλο Χωράφι στρίψαμε αριστερά για να ακολουθήσουμε για λίγο ένα δασικό δρόμο με ωραία θέα και περνώντας διαδοχικά της περιοχές Λάκκα Ηλιού (840m), Κιάφα Πίνη (880m), Κιάφα Καμπέρα (800m), φτάσαμε στο εκκλησάκι της Αγίας Παρασκευής (780m). Στη συνέχεια κατηφορίσαμε στο πολύ ενδιαφέρον και στενό ρέμα Ποντιά το οποίο μας οδήγησε σε ένα άγριο τοπίο με κάθετες δασωμένες πλαγιές όπου ενώνονται τα ρέματα Ποντιάς και Γκούρα. Μετά από εκεί κατηφορίσαμε στο σπήλαιο Πανός, περάσαμε απέναντι το ρέμα της Γκούρας, ανεβήκαμε την απότομη όχθη της και βγήκαμε στις πλαγιές της κορυφής Άρμα (884m), την οποία ανεβήκαμε. Συνεχίσαμε προς την περιοχή Στράτι (670m) και μετά από κάμποση ώρα περάσαμε ξανά το ρέμα της Γκούρας στην απέναντι όχθη εκ νέου για να ολοκληρώσουμε την εξερεύνησή μας...

Η διαδρομή είχε υψηλό βαθμό δυσκολίας καθώς η συνολική υψομετρική διαφορά ξεπέρασε τα 1200 μέτρα και περπατήσαμε 19 χιλιόμετρα εκ των οποίων ορισμένα σε απαιτητικό πεδίο. Το πιο δύσκολο σημείο της διαδρομής η προσέγγιση προς το σπήλαιο Πανός η κατάβαση σε αυτό από συρματόσχοινο και το πέρασμα στην απέναντι όχθη του ρέματος Γκούρα με την πολύ δυνατή κόντρα...

Συνοπτικά η διαδρομή είχε 7 στάδια. Πρώτο στάδιο η εύκολη προσέγγιση της σπηλιάς Πρέμη για την οποία πραγματοποιείται πολύ σύντομη παράκαμψη (δεν υπάρχει όμως ταμπέλα που να την ορίζει πάνω στο μονοπάτι). Δεύτερο στάδιο η σταδιακή ανάβαση έως την κορυφή Αλογόπετρα, μία εύκολη γενικά διαδρομή. Τρίτο στάδιο η αλλαγή κατεύθυνσης προς τα βόρεια περνώντας διαδοχικά από τις περιοχές Ψηλό Αλώνι, Λάκα Ηλιού, Κιάφα Πίνη, Κιάφα Καμπέρα, έως το βορειότερο σημείο της διάσχισής μας στο εκκλησάκι της Αγίας Παρασκευής. Τέταρτο στάδιο η προσέγγιση του σπήλαιου Πανός μέσα από την όμορφη και στενή ρεματιά Ποντιάς και την εντυπωσιακή άγρια ρεματιά της Γκούρας. Πέμπτο στάδιο η σύντομη εξερεύνηση του σπήλαιου Πανός με τους 2 θαλάμους του. Έκτο στάδιο το πέρασμα στην απέναντι όχθη του ρέματος Γκούρας, η ανάβαση της απόκρημνης όχθης από καλογραμμένο μονοπάτι και η συνέχεια της ανηφόρας έως την πολύ ιδιαίτερη κορυφή Άρμα. Έβδομο στάδιο η σταδιακή κατάβαση έως το ρέμα της Γκούρας (σε νοτιότερο σημείο της), πέρασμα ξανά απέναντι και μετά την τελευταία ανηφόρα της διαδρομής επιστροφή στην αφετηρία...

Ο καιρός ήταν φθινοπωρινός με αρκετή συννεφιά όλη την ημέρα, νηνεμία στα περισσότερα σημεία και συναντήσαμε άνεμο έως 3 μποφώρ μόνο στις κορυφές που ανεβήκαμε. Έντονη ψύχρα νιώσαμε πάνω από τα 800 μέτρα υψόμετρο, ενώ η υγρασία ήταν υψηλή σχεδόν σε όλη τη διαδρομή μας...

Οι ξεχωριστές στιγμές της διαδρομής ήταν η ανάβαση στις κορυφές Αλογόπετρα και Άρμα με την υπέροχη θέα, η επίσκεψη στη σπηλιά Πρέμη, το κατέβασμα στο σπήλαιο Πανός με το σταθερό συρματόσχοινο και η εξερεύνηση των 2 θαλάμων του, το εκκλησάκι της Αγίας Παρασκευής που βρίσκεται σε μία ωραία ράχη, το περπάτημα στο ρέμα Ποντιά και το εντυπωσιακό πέρασμα στην απέναντι όχθη στο ρέμα της Γκούρας...

Στατιστικά από το gps:
Μέση ταχύτητα πεζοπορίας (Moving Avg) 3,4 km/h,
Συνολική μέση ταχύτητα (Overall Avg) 2,6 km/h,
Καθαρός χρόνος πεζοπορίας (Moving Time) 5 ώρες και 59 λεπτά,
Συνολικός χρόνος στάσεων (Stopped Time) 1 ώρα και 55 λεπτά (δεν υπολογίζεται η στάση στο σπήλαιο Πανός και η εξευρεύνηση των δύο θαλάμων του)

Σημείωση: Η διαδρομή πραγματοποιήθηκε ιδιωτικά.