Kruibeke - Bazel 23-08-2015

September 4, 2015
August 2015

near Kerkhoek, Flanders (Belgique)

Zondag 23 augustus wandelden we de 10de Barbierbeektocht van wandelclub "De Lachende Klomp". Vanuit de Lagere School in de E. Gorrebeekstraat te Kruibeke wandelden we in noordelijke richting langs de Ambachtstraat, de Nieuwe Kerkstraat, de Akkerstraat, de Hollestraat naar het werfgebied aan de Haagstraat en door het 'nieuwe' natuurgebied in wording langs de boorden van de Schelde. We trekken voorbij het domein Altena (zie info bij foto) en over de Scheldelei naar de rustpost aan de Broekdam.

Na de rust terug naar de Scheldelei waar we naast de Cosmogolem (zie info bij foto) door wandelen in de richting van het veer naar Hoboken (waarvan we de werven aan de overkant van de Schelde vaak konden zien)

We trekken over het nieuw geasfalteerde fiets- en wandelpad weer zuidwaarts langs de Schelde (die achter de begroeiing verborgen blijft), links van de beruchte Potpolder van Kruibeke. Dit zogenaamde GOC (Gecontroleerde Overstromings Gebied) zal de kans op overstromingen vanuit de Schelde en haar zijrivieren vijf keer kleiner maken. Er zal hier een uniek natuurgebied ontstaan waar wandelaars en fietsers naar hartenlust van kunnen genieten. Jammer genoeg is dat nog in volle ontwikkeling en zal de ontwikkeling nog wel vele jaren duren. Maar ook ondertussen is het hier al goed droogvoets wandelen en fietsen en hoe dichter we bij de Barbierbeek komen, hoe mooier het wordt.

We wandelen langs de Barbiekbeek terug naar het binnenland, steken de nieuw aangelegde dijk over en gaan langs een lange dreef richting Bazel om aan het Sint Joris instituut even uit te blazen.
Na deze tweede pauze trekken we rond de vijvers en het fraaie kasteel Wissekerke (zie info bij foto) naar centum Bazel.

Over het Koningin Astridplein en door de Kerkstraat trekken we weer door een stukje groen, volgen even de Kruibekestraat en kiezen achter de Houtenkruisdam voor de veldwegen richting Kruibeke. Aan de Holsthumstraat gaat het de dijk op en stappen boven op de dijk terug naar Kruibeke om langs de Oud Veerstraat terug te keren naar de startplaats.

Basisschool de Eenhoorn

Gem Basisschool de Eenhoorn Edmond Gorrebeeckstraat 14 9150, Kruibeke, Vlaanderen, Belgium 3-7742203

Het kasteeldomein Altena aan de Burchtstraat in Kruibeke. Gebouwd in 1594 en in de 19e eeuw grondig verbouwd. Lange tijd was het eigendom van de kloosterorde Vincentius a Paulo die er een rusthuis in onderbracht. In 2000 werd het kasteel verkocht aan de Broeders van Liefde die het tot in 2014 gebruikte als studie- en vormingscentrum. Gemeente Kruibeke wil het kasteel een sociale herbestemming geven.

De Scheldelei, N408, tussen Kruibeke en het veerpont naar Hoboken. In mei 2014 werd hier een CosmoGolem geplaatst: een houten reus van 6 meter hoog naar een ontwerp van kunstenaar Koen Vanmechelen. Hij creëerde de CosmoGolem in 1986. Het kunstwerk staat symbool voor universele kinderrechten. Momenteel staan er een dertigtal golems verspreid over de hele wereld. Deze in Bazel zou de grootste zijn.