Kringloopwandeling Oude Kalevallei

May 1, 2021
May 2021

near Hoogstraat, Flanders (Belgique)

Kringloopwandelingen zijn lusvormige wandeltochten waar de zgn. biologische kringloop centraal staat. Langsheen de wandelroute vind je (al dan niet geïllustreerd met foto's en tekstinfo) heel wat voorbeelden van die kringloop terug. Geniet ervan! Je vindt hier ongetwijfeld ook inspiratie om je eigen tuin meer biodivers, duurzaam en klimaatbestendig te maken.
Wandeling van 5,9 km in de omgeving van de Oude Kalevallei - Drongen - Nevele. Het eindpunt is tevens het beginpunt. Ik vind dit zelf een van de mooiste natuurwandelingen in het Meetjesland, en slechts op een steenworp van Gent. Ga op stap langs de veldwegen van de Oude Kalevallei, een landschappelijke parel waar je even ver van alles bent. Wandelschoenen zijn handig! (Het vermelde eindpunt is foutief; mijn excuses).
Op de wandeling maakte ik geen foto’s. Dat maakt de ontdekking en de verrassing voor jou des te groter 😉.
Bloemrijke hooilanden, knotwilgenrijen, sloten, vlechtwerken, hier en daar een composthoop …; ze vormen samen een van de best bewaarde natuurgebieden vol kringloopschoons van het Meetjesland. Erdoorheen kronkelt de Oude Kale, nu een beek, maar ooit een concurrent van de Leie. De Kale stond in verbinding met de Poekebeek en de Durme, en mondde zo uit in de Schelde.