Kosmaj

August 16, 2021
August 2021

•   4.3 1 review

near Nemenikuće, Central Serbia (Serbia)

Kružna staza oko Kosmaja, sa obilaskom svih značajnijih lokaliteta na planini. Osnovu staze čini trasa stare "Staze gorštaka", sa nekoliko modifikacija. Kombinacija markiranih i nemarkiranih staza.

PictographReligious site Altitude 1,287 ft

Manastir Tresije

Manastir Tresije, prvobitno iz XV veka. Crkva je obnovljena krajem XX veka. Ima česmu na kojoj se može natočiti voda. Iznad manastira postoji i izvor, koji tokom letnjih meseci nema vode.

Nekadašnji planinarski, a sada šumarski dom. Na kartama je i dalje obeležen kao "planinarski dom Vinča". Nije otvoren za javnost.

PictographPicnic Altitude 1,538 ft

Lepo uređeno izletište sa klupama, stolovima i mestima za loženje vatre.

PictographMonument Altitude 1,637 ft

Spomen-kosturnica branilaca Beograda u I svetskom ratu, takođe poznata i kao "grob Kosmajskog neznanog junaka". Od Kosturnice "Staza gorštaka" produžava pravo, a mi se penjemo direktno uzbrdo do vrha Beli kamen.

Beli kamen

Vrh Beli kamen (546 m.n.v.), sa drvenim vidikovcem sa kog se pruža odličan pogled ka južnim obodima Beograda.

Česma

Do prevoja Ravnine vozi prigradski prevoz iz Beograda. Na samom prevoju postoji fudbalsko igralište i napušten betonski bazen, a iza bazena u šumici nalazi se česma sa pijaćom vodom. Od česme se spušta strma stazica i uključuje u široku stazu ka manastiru Kasteljan.

PictographRuins Altitude 1,044 ft

Manastir Kasteljan

Ruševina manastira Kasteljan iz XV veka. Vidljivi su ostaci crkve i više konaka.

PictographRisk Altitude 1,033 ft

Sa jakog puta skreće se na drvene stepenice, a stara markacija "Staze gorštaka" odmah posle stepenica vodi desno. Međutim, ova staza izbija na kapiju privatnog imanja i prolazi kroz privatni vinograd koji ima čuvare i opasne pse, tako da je posle stepenica potrebno skrenuti LEVO i obići privatan posed.

Ulaz u stazu

Ulaz u stazu ka vidikovcu Košutica se NE NALAZI tamo gde je prikazan u starim trekovima "Staze gorštaka", već malo dalje putem. Trasa koju prikazuju stariji trekovi ide direktno kroz gustu šumu, dok ovaj trek prati dobru i lako prohodnu stazu. Sam ulaz u stazu je malo zarastao u zovu, ali već nakon nekoliko koraka staza postaje prilično čista i laka za orijentaciju.

Košutica

Vidikovac Košutica (463 m.n.v.). Sa drvene čeke pruža se jako lep pogled na sve strane. Čeka nije baš najstabilnija, pa ne bih preporučio da se gore penje više od jedne osobe odjednom.

PictographProvisioning Altitude 1,162 ft

Koraćica

Selo Koraćica, ima prodavnice i kafane. Kroz selo se prati asfaltni put do odvajanja za manastir Pavlovac. Moguće je skratiti stazu do manastira jednim od kolskih puteva koji se odvajaju na desno, ali ti pravci generalno završavaju u privatnim imanjima i zavisi od dobre volje vlasnika da li će vas pustiti da prođete...

PictographReligious site Altitude 902 ft

Manastir Pavlovac

Manastir Pavlovac iz XV veka. Lepo rekonstruisana crkva, sa vidljivim ostacima konaka. Voda sa manastirske česme nije za piće.

PictographFlora Altitude 1,099 ft

Lepa livada sa pogledom ka vidikovcu Košutica. Staza preko livade nije markirana, treba se uključiti u kolski put sa gornje strane i nastaviti levo.

Prečica

Markirana staza vodi jakim kolskim putem pravo, a ova prečica izlazi između kuća na asfaltni put i ponovo se uključuje u markiranu stazu. Staza je dosta strma, ali skraćuje više od 500 metara puta.

PictographRisk Altitude 1,129 ft

Pažnja!

Markirana i obeležena staza vodi pravo, postepeno se zavlači u šiblje i na samom kraju je potpuno neprohodna, toliko da je potrebno prosecati prolaz mačetom. Kolski put sa kog se odvaja staza vuče na levo i obilazi kritičnu deonicu, i na kraju se spaja sa markiranom stazom, tako da je ovo svakako bolja opcija.

PictographRuins Altitude 1,493 ft

Napušteno PTT odmaralište. Do odmarališta vodi asfaltni put kojim se može izaći ka spomeniku i prevoju Ravnine.

Prevoj između dva najviša vrha Kosmaja. Kada se ovom stazom izađe na prevoj, odmah se uočava spomenik na vrhu Mali vis, a levo vodi makadamski put ka najvišem vrhu Kosmaja, koji se negde naziva samo "vrh Kosmaja" a negde "Rutavi vrh" ili "Rutavi vis".

PictographRisk Altitude 1,964 ft

Na najvišem vrhu Kosmaja (626 m.v.) nalazi se vojni objekat kojem je pristup zabranjen. Ova tačka je najbliže što se može prići, i nalazi se na oko 600 metara nadmorske visine.

Spomenik

Spomenik Kosmajskom partizanskom odredu na vrhu Mali vis (576 m.n.v.).

• Photo of Dejan Mitrovic 13
    Dejan Mitrovic 13 May 8, 2022

Super staza. Zastavice i uputstva koja su napisana su odlicna. Hvala :)

• Photo of Misacrni
    Misacrni Oct 23, 2022

Super je staza. Ključne tačke su lepo opisana... jedino kod PTT odmarališta smo promašili put, otišli smo ispod nekom stazom, tako da smo kasnije morali da presečemo kroz šumu kako bi se vratili.
    Hvala!

• Photo of Robert Szeryk
    Robert Szeryk Jul 14, 2023

Thanks for the trail and the clear instructions. Had a great day!