Kosmaj

28.2.2016.
PK Spartak Subotica
Kosmaj, Staza Gorštaka
vodiči na terenu Marko Živanović i Milica Jovanović (PK Gorštak, Mladenovac)
organizator akcije Zoran Vukmanov
Broj učesnika 51 (sa nama bio i Dragan Katić-Kale iz PK Vukan, Požarevac, a na stazi kod Belog kamena nas sačekao Nenad Radosavljević-Njuki iz PK Gorštak, Mladenovac)

Do polaznog mesta, autobuske okretnice u podnožju Kosmaja u selu Koraćica došli smo nakon četvoročasovne vožnje uz jednu polusatnu pauzu na benzinskoj pumpi. Iza mene je preležanih 36 sati u krevetu, muku mučim sa prehladom, sav sam nikakav, jedva stojim na nogama, nisam bio siguran da ću uspeti uopšte da krenem jutros a kamoli da predjem celu planiranu trasu. Po prethodnom dogovoru Marku prepuštam ćelo kolone, Milica će biti na začelju.

Tačno u 10 sati krećemo. Par stotina metara hodanja asfaltom pa sledi uspon ka Košutici. Lep vidikovac na 460 metara visine, malo mu fali pa da bude registrovan kao planinarski vrh. Kratak predah pa se mora dalje. Kako obično biva nakon uspona sledi spuštanje. Strmo nadole do puta, dalje se možda ni ne može. Vinogradi, ograde, čudan pogled čoveka koji verovatno nadgleda posed. Lavež psa, srećom nije bilo ono "dalje nećeš moći". Nekako je Marko pronašao prolaz (da se ne lažemo iz drugog pokušaja) i spustio nas do potoka gde smo se ponovo uključili u markiranu stazu. To je planinarenje koje ja volim. Neizvesno, puno iznenađenja.

Staza nas iz potoka blago uzbrdo dovodi do ostataka manastira Kasteljan. Razgledamo zidine manastira, slikamo se u 100 poza, ko je ogladneo taj doručkuje. Sve u svemu opušteno, bez gledanja na sat.

Kada smo se namerili krenuti dalje čekao nas je dug uspon, ne mnogo strm ali je trebalo savladati oko 200 metara visinske razlike do spomen kosturnice. Predeo lep, već u bojama proleća sa puno lepih cvetića. Uz te lepe boje nekako mi je lakše bilo da se popnem do vrha. Kod kosturnice nas je sačekao još jedan član "Gorštaka" moj poznanik još sa Tara maratona Nenad zvani Njuki. Baš prijatno iznenađenje za mene.

Kratka pauza, čim se malo duže sedi oseti se hladnoća, idemo dalje ka manastiru Tresije. Ovde se srećemo sa planinarima iz Aleksinca i Smederevske Palanke. Tako izmešani penjemo se ka spomeniku stazom koja vodi ispod samog vrha Kosmaja gde je pristup zabranjen. Psi koji laju jasno daju do znanja da je to zabranjena teritorija za nas. Na spomeniku grupnom fotografijom obeležavamo ovaj neplanirani susret. Ima nas skoro kao na nekoj tradicionalnoj akciji :-)

U nastavku, po prethodnom dogovoru Marko malo modifikuje stazu i vodi nas ka manastiru Pavlovac kraćim putem. Kraće jeste ali ništa manje lepo nije tako da i na ovom delu možemo maksimalno da uživamo. Još jedna pauza kod manastira, nešto se nikom ni ne žuri. Do našeg autobusa preostaje nam još samo desetak minuta laganog pešačenja.

Nešto kraća ali veoma živopisna staza koja je u nepunih 14 km imala mnogo toga da pokaže. Hvala domaćinima na pomoći u realizaciji ove akcije

Borcima Kosmajskog Odreda 1945

nije lose

• Photo of Milan Tadic
    Milan Tadic Nov 11, 2020

Staza je dobra i lepo obelezena.
    Problem je sto je nakon manastira Kasteljan staza pregradjena ogradom privatne vinarije. Morali smo da preskacemo ogradu i idemo kroz privatni posed sto nije bilo bas zanimljivo.
    Ostalo je sve super. Zaista lepa staza da se pobegne iz grada i provede dan u prirodi.

• Vesic Dragan Jan 23, 2023

Odlična staza! Vrlo lako je snaći se i pratiti je. Doduše, u nekim delovima nam je bilo teško da nadjemo tačnu putanju kojom su išli, ali vrlo moguće jer smo mi bili po snegu pa je sve drugačije. Ali svakako, to su bili jako kratki delovi, i vrlo lako se nađe neki put u datom pravcu.

Što se ograde, vinarije i vinograda tiče, mi smo zaobišli putem sa leve strane, idući uz samu ogradu vinarije. Kada se dođe do kraja, tu je potrebno preskočiti malu ogradu (već su postavljeni blokovi za lakše prelazak). Posle toga staza nije najvidljivija, niti je markirano, ali vrlo je prohodno do potoka pa postoji puno opcija kako se spustiti. Od potoka staze su jasne.

• Photo of Boris Vesović
    Boris Vesović Oct 3, 2023

Originalna staza ucrtana na ovu mapu je na pojedinim deonicama zarasla. U blizini je uvek i "originalna" staza koja je na mapi obelezena crvenim tackicama, i ona je donekle prohodnija.
    Na mestu koje je obelezeno sa "Dalje neces moci" je velikom duzinom dignuta ograda koja ne moze da se preskoci. Saverujem samo da pratite ogradu, i da preskocite na mestu gde postoji kapija. Kapija se nalazi na mestu gde ograda ide paralelno sa vinogradom.

Pracenje ove mape je zagarantovano prelepo provedeno pre podne, jer njome prolazite pored svih bitnih spomenika, preko livada, kroz sume i vinograde.

Stazom sam prosao sa svojim psom, tako da je odlican izbor ukoliko imate energicnog psa koji uziva u istrcavanjima u prirodi.