Kornelimünster (Indetal - Iterbachtal - Eifelsteig)

Photo ofKornelimünster (Indetal - Iterbachtal - Eifelsteig) Photo ofKornelimünster (Indetal - Iterbachtal - Eifelsteig) Photo ofKornelimünster (Indetal - Iterbachtal - Eifelsteig)

May 24, 2022
May 2022

near Kornelimünster, Nordrhein-Westfalen (Deutschland)

Deze wandeling begint van de parkeerplaats bij de prachtige Benedictijnenabdij in het dorp Kornelimünster (Aken) aan de rivier de Inde.
Via de Sint Stefanuskerk verlaat u al snel het dorp om via een bocht door het mooie glooiende landschap voor de eerste keer de Inde te volgen. Een van de mooie verrassingen is het uitzicht op het Itertalviadukt. Dit viaduct is gebouwd als onderdeel van de Vennbahnweg (spoorweg), een in 1889 geopende spoorweg die de industrie van Aken met Luxemburg moest verbinden. Inmiddels is deze niet meer in gebruik, soms vervallen, en soms omgezet in een fietspad.
U blijft min of meer de Inde volgen om via het dorpje Hahn de Eifelbossen in te wandelen.
U wandelt richting Rott, en passeert daarbij tweemaal de beek Vichtbach. De wandelbruggen die hier waren zijn helaas verdwenen bij de watersnood van 2021. Op deze plekken is het zoeken naar een oversteek.
Via de bossen gaat u richting Friesenrath. Met een bocht wandelt u om Walheim heen om even later het zeer mooie en idyllische Iterbachtal te volgen tot u weer in Kornelimünster aangekomen bent.
Onderweg passeert u op enkele plaatsen restanten van de WestWall (of Siegfriedlinie).

Zeerr mooie wandeling door afwisselende landschappen. Hier en daar een pittig klimmetje, maar zeker niet bijzonder zwaar.