Kootwijkerveen

January 13, 2022
January 2022

near Nieuw-Milligen, Gelderland (Nederland)

Het Kootwijkerven wordt in 2022 en 2023 gereonoveerd door Staatsbosbeheer. Het kan zijn dat je in de omgeving van het ven dan wordt omgeleid.

Je staat met de rug naar de toerit van de parkeerplaats van het bungalowpark. Wandel langs de wandelrichtingwijzer rechtdoor het bos in.
Op de kruising sla je linksaf. Het pad buigt naar rechts. Steek de kruising rechtdoor over.
Wandel bijna 800m langs een bankje links door tot aan de kruising direct na een markeringspaaltje.
Ga rechtsaf. Houd op de splitsing rechts aan, het graspad op. Volg het pad met de bocht mee naar links.

Je passeert enkele mooie groepen jeneverbesbomen die hier goed aarden. Het zijn langzame groeiers die door Staatsbosbeheer gekoesterd worden.
Rechts wandel je langs het Nieuw Milligse Zand dat langzamerhand bemost is geraakt en met opkomende vliegdennen in de toekomst verbost.
Loop maar eens een heuveltje op rechts van u en u kijkt uit over de voormalige zandvlakte. Keer wel weer terug naar het pad waar u op wandelde.

Ga het eerste brede bospad linksaf in bij het natuurstenen paaltje nr. 10 (het nummer is wat moeilijk leesbaar).
Loop het pad uit tot de driesprong met een betonnen paaltje nr.12. Sla scherp linksaf (markering streekpad Veluwe Zwerfpad). Houd op de volgende driesprong bij natuurstenen paaltje nr. 20/19 rechts aan.
Direct na de kruising volg je op de splitsing het gemarkeerde paadje links, je loopt via een brugje over een drassig stukje het natuurgebiedje het Kootwijkerveen in.

Het Kootwijkerveen bestond voor bijna de helft uit grasland. De bovenlaag is daarvan In 1984 afgegraven en op de schrale ondergrond groeien nu mos, dopheide en snavelbies.
Adders en ringslangen doen zich tegoed aan de kikkers, hagedissen en padden die hier leven. Op het meer zwemmen watervogels. Bij mist is het een mystieke plek.

Het paadje loopt wat schuin naar links omhoog. Je passeert een informatiepaneel over het Kootwijkerveen en even verderop een bankje met een fraai uitzicht over de plas. Je heb er ruim 3km opzitten.
Op de T-splitsing met het zandpad sla je rechtsaf. Volg het brede zandpad met de bocht mee scherp naar links en wandel door tot de kruising met P(addenstoel)-21462.

Sla linksaf de brede zandweg met fietspad Grevenhout in. Vervolg nu de gele bordjes gemarkeerde wandelroute terug naar de parkeerplaats.

Je kunt ook starten vanaf P-plaats ter hoogte van Grevenhout, 3888 NR Uddel.
Volg de gele markeringen op de route paaltjes. Je wandelt dan de gele route van 5,4km.

bankje mooi uitzicht

Kootwijkerveen

Paddestoel 21462

Rabbit Hill

P Landal Rabbit Hill Grevenhout 21 3888 NR Nieuw Milligen receptie; +31-(0)577 45 64 31