Konca Lahdi-Ereğli

February 25, 2023
February 2023

near Halıdere, Kocaeli (Türkiye)

Bu parkur, İzmit'e toplu taşıma ile hızlı bir şekilde ulaşım olduğunu keşfettikten sonra yaptığım İzmit il sınırları içindeki yeni bir doğa yürüyüşünün kaydıdır. Parkur yürüyüş öncesinde Bilgisayar ortamında detaylıca araştırılmış ve bölgede yer alan tarihi eserleri görecek şekilde oluşturulmuştur. Hiçbir wikiloc kaydından faydalanmamıştır. Dolayısıyla rota, wikilocda yer alan rotalardan oldukça farklıdır.

Yürüyüş, bir hafta sonu, parçalı bulutlu bir havada, adeta bahardan kalma bir kış gününde gerçekleştirilmiştir ve iki kişiyle yürünmüştür.

Parkur üzerinde yer alan tarihi eserler ve bazı bilgiler rotanın iz kayıtlarında mevcuttur. Fakat planlarımızda yer almasına karşın konumlarını doğru saptayamadığımız için, göremediğimiz iki eser, sırasıyla Yukarı Ulaşlı Tarihi Cami kalıntıları ile Tarihi Ereğli Hamamı'dır. Tarihi Ereğli Hamamı'nın yerini, Çıpalı Konak'ta konuştuğumuz birinden öğrendik ve rotamızın bu tarihi hamamı yakınlarından geçtiğini öğrendiğimizde daha da üzüldük. Vaktimiz olmadığı için, başka bir yürüyüş planında burayı görmeyi not aldık.

ULAŞIM: Parkur başına ulaşmak ve dönmek son derece kolay... İzmit Belediyesi'nin efsane olabilecek otobüs hatlarından biriyle, 700 hat numaralı Gebze-Gölcük otobüs hattıyla, parkurun başına seri bir şekilde geçilebilir ve aynı otobüs hattı ile geri dönülebilir. Hattın en güzel yanı, Osmangazi Köprüsü'nü kullanması ve yürüyüşün yapıldığı zamana değin bu köprüyü kullanan ilk ve tek belediye aracı olmasıdır. Üstelik her iki yönden, her gün saat başı seferleri bulunmaktadır.

Hattın ilk durağı, Gebze Teknik Üniversitesi'dir. Buraya marmaray hattını kullanarak ve son durak olan Gebze'ye gelmeden üç durak önce Fatih-Gebze Teknik Üniversitesi isimli istasyonda inerek kolayca gelinebilir. Aşağıda yer alan PROGRAM kısmına göz atarak, bu istasyona ulaşımla ilgili süreler ve bazı öneriler hakkında fikir sahibi olunabilir.

700 numaralı hatta kullanılacak toplu taşıma kartı başta olmak üzere, Kocaeli içindeki ulaşım ile ilgili tüm detaylı bilgiler, daha önce yapılan ve kaydedilen Kocaeli il sınırlarında yapılan doğa yürüyüşlerine ait rotaların (Nicomedia Su Kemerleri, Derince-Umuttepe vb.) açıklamalarında yer almaktadır. İstanbul'dan bölgeye geçmeyi planlayanların mutlaka bu açıklamaları okumalarını tavsiye ederim.

Ek olarak, Gebze Fatih otobüs durağında, çay ocağı bulunmaktadır. İzmit kent kart dolumu ise, duraktan 50 metre ileride, Gebze Teknik Üniversitesi girişi önünde yer alan dolum cihazlarından yapılabilir.

PROGRAM:
05.58: Ekip arkadaşım, Halkalı Marmaray İstasyonu'ndan kalkan ilk trene binerek hareket etti.
06.58: Ekip arkadaşımın olduğu tren Bostancı İstasyonu'na ulaştı, ben de aynı trene bindim.
07.40: Gebze Teknik Üniversitesi - Fatih Marmaray İstasyonu'na geldik. İki dakika içinde, 700 hat numaralı otobüsün kalktığı noktaya ulaştık. Halkalı'dan 15 dakika sonra kalkan günün bir sonraki treni ise, 07.54'de perona vardı. Dileyenler Halkalı'dan sabahları ikinci kalkışlı trene binerek 08.00 otobüsüne yetişebilir.
07.59: 700 hat numaralı otobüs kalktı.
08.10: "Osmangazi Köprüsü 2" isimli otobüs durağından geçtik. Burayı not etmemin sebebi, bir-iki dakikayla otobüsün kaçırılacağının belli olması durumunda, marmaray hattından Fatih İstasyonu'nda inmek yerine, bir sonraki marmaray istasyonu olan Osmangazi İstasyonu'nda inilebilir ve beş dakikalık kısa bir yürüyüşle bu durağa gelinebilir.
08.45: Osmangazi Köprüsü'nü geçtikten hemen sonra Altınova-Yalova yolu üzerinde, üst geçidin altında yer alan bir durakta otobüs durdu. Buradaki durak, uygulamada gözükmüyordu.
08.49: Altınova Durağı'na vardı. Yalova il sınırları içinde yer alan bu ikinci duraktan başka bir yerde otobüsün durmadığını gözlemlediğimizi ekleyebiliriz.
09.10: Roma mezarı isimli durakta otobüsten indik.
18.14: Yürüyüşü, Ereğli Merkez isimli durakta bitirdik.
18.25: Saat 18.00'de kalkan 700 numaralı İzmit-Gölcük otobüsüne bulunduğumuz duraktan bindik.
19.28: Fatih- Gebze Teknik Üniversitesi Marmaray İstasyonu'na vardık.
19.38: Trene bindik.
20.25: Bostancı İstasyonu'nda trenden indim.

İyi yürüyüşler...

PictographRuins Altitude 20 ft

Konca Lahdi

Yürüyüşün ilk tarihi eserin budur. İnternette lahitle ilgili yeterince bilgi bulunmaktadır ve ayrıca bu eser, sürekli kullandığım kültür envanteri (kulturenvanteri.com) sitesine kayıtlıdır. Lahdin bulunduğu noktanın 20 metre ilerisindeki otobüs durağında inilerek yürüyüşe başlanmıştır ve adeta araçtan inerim ben bu eser bizi karşılamıştır. İndiğimiz otobüs durağının ismi ise, Roma Mezarı'dır.

Konca Lahdi (Ek Fotoğraflar)

PictographRuins Altitude 486 ft

Eski Taşlar

Konca Tepesi'ne çıkarken ilk karşılaştığımız eski taşlar fotoğraftaki taşlardı. Burayı, Google haritalara işaretleyen ve "Kilise Kalıntıları" olarak isimlendiren bir gezgin sayesinde programa dahil etmiş olduk ve hatta bu bölge, kültür envanterine (kulturenvanteri.com) kayıtlı olmadığı gibi, yürüyüş tarihinde Google Haritalar dışında burayla ilgili internette herhangi bir bilgi ile karşılaşmamıştık. Rotanın devamında yer alan Eski Halıdere Köyü'ndeyken, köyün bir yerlisi ile yaptığımız sohbetten, buranın yakın zamanda sit alanı ilan edildiğini öğrendik.

PictographRuins Altitude 530 ft

Define Çukurları

Manzara Noktası

PictographRuins Altitude 566 ft

Kale Kalıntıları (Konca Tepesi)

Tabii ben bu şekilde isimlendirdim, fakat Konca Tepesi'nde kilise dışında başka temel kalıntılarının da olduğunu söyleyebilirim. Bulunduğumuz tepe, etrafa son derece hakim ve üzerinde kale barındıracak bir yapıya sahip olduğu için, etraftaki temel yapı taşlarının eski bir kaleye ait olabileceğini düşündüm.

Dev Kaya Kütlesi

PictographRuins Altitude 488 ft

Konca Kilisesi

Harabelerin merkezinin burası olduğunu ve kiliseye ait kalıntıların tam olarak bu noktada bulunduğunu söyleyebilirim. Google haritalarda gördüğümüz bazı harabe fotoğrafları, bu kilise kalıntılarına aittir. Rotadaki bu iz, Google haritalarda gösterilen konumdan daha doğrudur.

PictographRuins Altitude 484 ft

Konca Kilisesi (Ek Fotoğraflar)

Alt yola inemiyoruz. Halbuki, yol 5 metre ilerimizde, fakat toprak yoldan oldukça yüksek bir noktada olduğumuz için alt yoldan devam etmemizi sağlayacak sapağa geri döneceğiz. O yüzden, git-gel yapmak durumunda kaldığımız bu bölümü kullanmayın.

Tarihi bir çesme degil, ama çeşmenin yanına koyulan bardaktan hareketle suyunun içilebilir olduğunu düşünerek bu çeşmeyi içilebilir bir su kaynağı olarak not etmek istedik.

PictographReligious site Altitude 856 ft

Halıdere Eski Köy Cami

Caminin sadece minaresi kalmıştı ve bu minare de yakın zamanda aslına uygun inşa edilmişti. Muhitte yaşayan bir vatandaştan aldığımız bilgiye göre caminin minaresi 1999 depreminde yıkılmış ve daha öncesinde de ahşap bir cami bulunmaktaymış.

Mimarisine bakarak çeşmenin tarihi bir çeşme olduğunu düşünüyorum. Ama çeşmenin üzerindeki açıklamadan, 1994 yılında onarım gördüğü anlaşılmaktadır. Tabii bu onarımla, muhtemelen çeşmenin eski tarihi görüntüsünün kaybedildiği düşünülebilir.

Bir Başka Tarihi Çeşme

Çeşmenin duvarları yakın geçmişte sıvanarak çeşmenin özgün dokusunun yitirildiği görülüyor. Ama çeşmenin ön yüzünde yer alan kemerli yapıdan, tarihi bir çeşme olduğu anlaşılıyor.

PictographRuins Altitude 885 ft

Hacı Nuri Hamamı

Bu hamamla ilgili internette bazı bilgiler yer almaktadır, fakat burası, yürüyüş yaptığımız tarihte kültür envanterine (kulturenvanteri.com) kayıtlı değildi. Hamam, yakın zamanda restore edilmiş ve toprak altında çıkarılmıştır.

Photo ofHacı Nuri Hamamı (Ek Fotoğraflar 1) Photo ofHacı Nuri Hamamı (Ek Fotoğraflar 1) Photo ofHacı Nuri Hamamı (Ek Fotoğraflar 1)

Hacı Nuri Hamamı (Ek Fotoğraflar 1)

Photo ofHacı Nuri Hamamı (Ek Fotoğraflar 2) Photo ofHacı Nuri Hamamı (Ek Fotoğraflar 2) Photo ofHacı Nuri Hamamı (Ek Fotoğraflar 2)

Hacı Nuri Hamamı (Ek Fotoğraflar 2)

Minarenin Tepesinden Manzara

Camiden geriye sadece minare kalmıştı ve caminin minaresine çıkılabiliyordu.

Photo ofHalıdere Eski Köy Cami Şadırvanı ve Mescidi Photo ofHalıdere Eski Köy Cami Şadırvanı ve Mescidi Photo ofHalıdere Eski Köy Cami Şadırvanı ve Mescidi

Halıdere Eski Köy Cami Şadırvanı ve Mescidi

Şadırvan da, tarihi eser olduğu için kaydedilmiştir ve burası da, yürüyüş yaptığımız tarihte kültür envanterine (kulturenvanyero.com) kayıtlı değildi.

PictographReligious site Altitude 892 ft

Toprak yoldan aşağı doğru inerken, yolun hemen solunda, tarihi olmayan küçük bir mezarlıkla karşılaştık.

Özel bir işletmenin sınırları içinde yer alan ve yürüyüş yaptığımız tarihte kapalı olduğu için giremediğimiz tesisin ve tesise ait gölün, rotanın devamında, ancak yukarıdan fotoğrafını çekebildik.

PictographRuins Altitude 828 ft

Yukarı Ulaşlı Tarihi Hamamı

Planlarımızın içinde yer alan bir diğer tarihi eser, bu noktada yer alan Yukarı Ulaşlı Hamamı'ydı. Bu hamam da, restorasyona alınmıştı ve restorasyon çalışmaları, fotoğraflardan da anlaşılacağı üzere, yürüyüş yaptığımız tarihte devam etmekteydi. Eser, kültür envanterine (kulturenvanteri.com) kayıtlı değildi.

Photo ofYukarı Ulaşlı Tarihi Hamamı (Ek Fotoğraflar 1) Photo ofYukarı Ulaşlı Tarihi Hamamı (Ek Fotoğraflar 1) Photo ofYukarı Ulaşlı Tarihi Hamamı (Ek Fotoğraflar 1)

Yukarı Ulaşlı Tarihi Hamamı (Ek Fotoğraflar 1)

Photo ofYukarı Ulaşlı Tarihi Hamamı (Ek Fotoğraflar 2) Photo ofYukarı Ulaşlı Tarihi Hamamı (Ek Fotoğraflar 2) Photo ofYukarı Ulaşlı Tarihi Hamamı (Ek Fotoğraflar 2)

Yukarı Ulaşlı Tarihi Hamamı (Ek Fotoğraflar 2)

Yukarı Bahçeler Mevki'nden Manzara

Gölcük İlçesi, Ulaşlı Yalı Mahallesi

Kaynarca Mevki'nden Manzara

Photo ofOsmaniye Köyü Yukarı Mahalle Mevki'nden Manzara Photo ofOsmaniye Köyü Yukarı Mahalle Mevki'nden Manzara Photo ofOsmaniye Köyü Yukarı Mahalle Mevki'nden Manzara

Osmaniye Köyü Yukarı Mahalle Mevki'nden Manzara

Son iki fotoğraf konumun 20-30 metre ilerisinde çekilmiştir ve Karamürsel ilçesinin Osmaniye köyüne bağlı Balaban Mevki'ni göstermektedir

Osmaniye Köyü Camisi, yürüyüş yaptığımız sırada kapalıydı. Caminin yanındayken, o esnada oradan geçen biri, sağolsun bize bu çeşmenin yerini gösterdi. Hatta çeşmenin bulunduğu ağaçlık alanın, kendi arazisi olduğunu ifade etti ve alandan birkaç odun parçası topladı. Bununla birlikte, çeşmenin çok eskiden beri var olduğunu, kaynağının dağdan geldiğini ekledi. Kısacası, suyunum bolluğundan musluk bile konmayan çeşmeden rahatlıkla su içilebilir.

PictographReligious site Altitude 1,982 ft

Osmaniye Cami

Cami, tarihi bir cami değildir. Bilgi verme amaçlı fotoğraf çekilmiştir. Caminin hemen yanında bulunan durağın altındaki piknik masasında öğlen yemeği molası verilebilir. Not: Bu durak, Ekomobil uygulamasina göre, KM20 numaralı Osmaniye-Karamürsel hattının ilk durağıdır.

PictographPark Altitude 1,862 ft

Sunni Baba Piknik ve Mesire Alanı

Mesire alanı belediye tarafından işletilmektedir, dolayısıyla halka açık ve ücretsizdir. Mesire alanının tam karşısında at çiftliği yer almakta ve okuduğum Yorumlara göre uygun fiyata at binilmektedir fakat tesisten Bahar mevsiminde ve yoğun dönemde yararlanılabileceğini düşünüyor yürüyüş yaptığımız esnada tesisin kapalı olduğunu eklemek istiyorum. Mesire alanının hemen önünde otobüs durağı yer almaktadır. Yürüyüş yaptığımız tarihte İzmit Belediyesi'nin ulaşım ağını gösteren Ekomobil uygulamasına göre, sadece KM20 Karamürsel-Osmaniye hattı bu duraktan geçmekte ve sabah, öğle ve akşam olmak üzere, günde yalnızca üç seferi bulunmaktadır. Dolayısıyla aracın hareket saatine yakın bir saatte bu yörede bulunulduğu takdirde, yürüyüşü bitirmek ve bu bölgeden dönüşe geçmek mümkündür. Bir şubat ayının cumartesi gününde mesire alanı fazla kalabalık değildi ve genelde çocuklu aileler bulunuyordu. Buraya gelirken ilk düşüncemiz mesire yerindr mola vermekti. Fakat Osmaniye Köyü Camisi'nin yanında karşılaştığımız ve bize çeşmenin yerini gösteren vatandaştan mesire alanının kapalı olabileceğini duyduk. Bu sebeple buraya kadar beklemedik. Fakat yine de öğle yemeği molasını, mesire alanında vermediğimiz için pişman değildik, çünkü 150-200 metre geride yer alan Osmaniye Köyü Camisi'nin yanındaki piknik masası çok sakin bir yerdeydi. Fakat burası da mola vermek için kullanılabilir.

PictographReligious site Altitude 1,853 ft
Photo ofOsmaniye Köyü Sünni Baba Gülveren Hatun Camii Photo ofOsmaniye Köyü Sünni Baba Gülveren Hatun Camii Photo ofOsmaniye Köyü Sünni Baba Gülveren Hatun Camii

Osmaniye Köyü Sünni Baba Gülveren Hatun Camii

2013 yılında yapılan bu cami, tarihi bir cami değildir ve sadece not etmek fotoğraf çekilmiştir. İkinci ve üçüncü fotoğrafta da görüldüğü üzere, caminin yola bakan köşesinde "Sünni Baba Türbesi" yer almaktadır ve türbe yürüyüş yaptığımız tarihte, kültür envanterine (kulturenvanteri.com) kayıtlı değildi.

Balaban Köyü Camii

O kadar bakımli ve temiz bir camiydi ki, tuvaletleri, abdesthanesi gönül rahatlığıyla kullanılabilirdi. Ayrıca caminin hemen yanında muhteşem bir manzaraya sahip oturma yeri bulunuyordu. İkinci fotoğrafta, minarenin hemen altında bu yer görülmektedir.

Toprak yolda ilerlerken, küçük bir çatakta bulunan tahta köprüyü fotoğrafladık.

Burası ve sonraki manzaraların çekildiği izler, Karamürsel ilçesi, Ereğli Mahallesi'ne bağlıdır.

Yürüdüğümüz yol, parke taşı döşeli olduğu için, bu alanın yanına kadar özel araçla rahatlıkla gelinebilir ve bu sayede bu bahçede güzel bir piknik yapılabilir.

Dağyolu Mevki'nden Manzara

Sahilde, oturma yerleri, yürüyüş parkuru, piknik masaları, çay bahçesi, kafeler ve benzeri işletmeler bulunuyordu.

Konutlar, Hürriyet Caddesi, No:53-55

Çıpalı Konak

Bu konak, yürüyüş yaptığımız tarihte kültür envanterine (kulturenvanteri.com) kayıtlıydı.

Konut, Postane Sokak, No: ?

Konut, sokağın dağlara bakan tarafında yer almaktadır.