Photo ofKlein Amsterdam, Eerbeekse Hooilanden, Empse en Tondense heide (winterwandeling) **** Photo ofKlein Amsterdam, Eerbeekse Hooilanden, Empse en Tondense heide (winterwandeling) **** Photo ofKlein Amsterdam, Eerbeekse Hooilanden, Empse en Tondense heide (winterwandeling) ****

January 29, 2024
January 2024

near Klein Amsterdam, Gelderland (Nederland)

Een route die loopt in het buitengebied van Klein Amsterdam en door de natuurgebieden Eerbeekse Hooilanden, Empse en Tondense heide.

Route
De totale lengte van de route is 9,04 km. Hiervan is 0,69 km onverhard. Dit komt neer op 7%.

Omgeving
Je loopt afwisselend door agrarisch gebied en open natuurlandschap.

Rust
Ik heb deze route op een maandag gelopen en ben om 8:45 gestart en ben 3 andere wandelaars tegengekomen.

Bezienswaardigheden
Op de route heb ik 7 reeën gespot.

Begaanbaarheid
Ongeveer 40% van de route is modderig/drassig. En paar plekken zijn ronduit nat.

Conclusie
De eerste 3 km loop je over onverharde rechte brede wegen en graspaden door agrarisch gebied. Dit vind ik het iets minder deel van de route. Daarna krijg je een stukje van 330 meter waar je over een smal kronkelend paadje loop. Dit was qua route mijn favoriete stukje. De rest van de route loop je over gras met als laatste deel weer een zandweg/pad. De omgeving is niet erg afwisselend om te lopen, maar wel erg mooi. Vooral de natuurgebieden zijn erg mooi. Er staan hier op mooie plekken ook bankjes waar je kunt genieten van de mooie omgeving. Hier heb ik ook de reeën gespot, wat natuurlijk altijd mooi is. De begaanbaarheid is hier wel een dingetje. De eerste 3 km heb je nergens last van, maar dan begint het. De volgende 3 km is de route regelmatig modderig/drassig en op sommige plekken staat water. De meeste plekken zijn te ontwijken, maar er blijven er genoeg over wat het een uitdaging is om er langs te komen. Nu heb ikzelf lage wandelschoenen en het is mij gelukt om het eind te halen met redelijke droge voetjes. En paar keer zakte ik zo diep weg dat het water over de rand van de schoen liep. De laatse 3 km was het weer goed te doen.

Route: 8,5
Omgeving: 8,5
Rust: 9
Bezienswaardigheden: 8,5
Begaanbaarheid: 5
Eindoordeel: ****

Info
Er staan voldoende bankjes op de route op mooie plekken.
Honden zijn, mits aangelijnd, toegestaan op deze route
Heb je hoge wandelschoenen of vind je het niet erg om aan het eind geen droge voetjes te hebben dan je kun je deze nu lopen. Anders even wachten tot de droge periode.