كال جنى طبس

June 21, 2014
February 2014

•   4.9 7 Reviews

near Bahārestān, Yazd (Iran)

کال جنی نیز یکی از دیدنی های اطراف طبس است. دیدنی ، رمزآلود و حیرت انگیز. برای پیدا کردنش دردسر های زیادی کشیدیم که اینجا مجال بازگوییش نیست .کال جنی در امتداد دره ای قراردارد که از روستای ازمیغان شروع میشود.( این روستا نیز از دیدنی های طبس است .)اما برای رفتن به کال جنی لازم نیست که به ازمیغان بروید
کال در لغت به دره یا مسیری گویند که توسط سیلاب ویا بطور کلی با جریان آب ایجاد شده
است. کال جنی نیز دره ای است بزرگ در اطراف طبس ، خوفناک است ومحلی ها آن را خانه جن و ارواح می دانند. به ما توصیه شده بود که تنها در این مسیر قدم نگذاریم که البته خیلی هم دور از واقعیت نبود، وهم دارد ، به خصوص اگر تنها باشی!
قسمتهایی از آن که پهن تر است دارای درختان و بوشش های گیاهی می باشد. آب نیز در بعضی مناطق روان است .خود شاهد مسیر هایی مصنوعی آب بودیم که احتمالا توسط ساکنین قدیمی ایجاد شده بودند. . تونل هایی نیز دربعضی از دیواره ها حفر شده که به خانه گبران معروف است و احتمال داده می شود که به دوره ساسانی بازگردند.
دسترسی به کف دره از شکافی که در انتهای جاده خاکی قرار دارد صورت می گیرد . جاده که تمام شد، فرسایش ایجاد شده توسط آب مسیری ایجاد کرده که با طی آن و پیچ خوردن در دالانها و ارتفاع کم کردن به کف دره می رسید. ظاهرا مسیر دیگری نیز وجود دارد که در میانه جاده خاکی است. به هر حال رفتن یه کف دره از جاهای دیگر به علت وجود دیواره های بلند خطر ناک است.
عبور از این مسیر کم عرض در میانه دیواره های خاکی وبلند دره تجربه ای کم نظیر بود . هیچوقت فکر نمیکردیم چنین جایی در بیابانهای ایران وجود داشته باشد. به هر حال همگی خوشحال بودیم که این جاذبه طبیعی کم نظیر طبس را نیز از نزدیک دیده ایم و در این فضای خاص قدم نهاده ایم.
راه رسیدن به آن بدین شرح است: اگر دقیقا 23 کیلومتر از میدان شهدای طبس به سمت "بشرویه" برانیم، در سمت راست جاده گشتارگاهی مشاهده میشود. روبروی کشتارگاه و در سمت دیگر جاده آسفالت و در کنار ردیف چاههای قنات ، جاده ای خاکی و کم گذر وجود دارد. وارد جاده خاکی که بشوید و یکی دو کیلومتری را بپیمایید ،دره نمایان می شود. دره ای که از دور اصلا وجودش حس نمی شود. تا انتهای جاده خاکی کمی بیش از سه کیلومتر مسیر است.
اگر به طبس رفتید دیدن این دره را از دست ندهید، کال جنی منطقه ای کم نظیر است در بیبانهای ایران....

خروجي كال جني

مشاهده دره

وقتی از جاده اصلی وارد جاده خاکی میشویم تقریبا اثری از کال جنی را مشاهده نمیکنیم تا این نقطه. اینجا جایی است که برای اولین بار دره را می توان مشاهده کرد. نکته دیگر ایناست که این دره در نهایت تا روستای ازمیغان ادامه پیدا میکند.

شروع پياده روي

تا انتهای جاده خاکی که پیش برویم میتوان ماشین را پارک نمود و از مسیری که کاملا مشخص است وارد دره شد. شیب ملایم است و مسیر ساده. کم کم ارتفاع کم میشود و به دره اصلی میرسد

رسيدن به كال اصلى و آب

تقریبا پس از دو کیلومتر پیاده روی وطی مسیرهای پر پیچ و خم والبته بسیار زیبا و . شگفت آور، به دره اصلی میرسیم حالا دیگر مسیر باز تر است و ابگیر های ی زا خواهیم دیدو نیزارهای کنار ان. اگر کمی در این مسیر پیش رویم مسیر اب در زیر پایمان را مشاهده میکنیم که به دقت حفر شده اند.

• Photo of Ehsan Mousavi
    Ehsan Mousavi Oct 9, 2014

ممنون از قرار دادن این فایل.

Davoud Fazaeli Oct 15, 2014

در سفری که به طبس داشتیم تقریبا تمامی دیدنی های اطراف این شهر را ( که البته تعدادشان کم نبود و بسیار زیبا بودند)دیدیم. فایل های مسیر را به تدریج قرار خواهم داد و امیدوارم مفید باشند. سفر به دیدنی های طبس را به شدت توصیه میکنم. ارادتمند

• Photo of Ehsan Mousavi

سپاس از این همه اطلاعات مفید

• Photo of moo_hj
    moo_hj Nov 9, 2014

مکانی کم نظیر و بسیار خارق العاده که دیدن آن به شدت توصیه می شود و همچنین آب تنی در آن . فقط کاش دوستان فرصتی هم برای پاکسازی محیط آنجا می گذاشتند .

Davoud Fazaeli Apr 10, 2015

ما در بهمن ماه به اين منطقه زيبا رفتيم و فكر ميكنم بهترين فصل نيز زمستان باشد

• Photo of reza.namvar
    reza.namvar Jun 20, 2015

از اطلاعات خوبتون لذت بردم ....راستی اینجا تور نداره از تهران ؟....

Davoud Fazaeli Jun 20, 2015

تورهای طبس معمولا در پاییز و زمستان برگزار میشه واکثر گروههای گردشگری به مقصد طبس تور دارند ولی پیمایش در کال جنی شاید در برنامه تورها نباشد

• Photo of reza.namvar

ممنون از اظهار لطف شما اقا مجتبی و اقا پیام عزیز

• Photo of hossein safaei
    hossein safaei Oct 24, 2015

it's a weird place in deserts of Iran

• helenchaman Feb 17, 2016

سلام. من برای این که به این منطقه برم دنبال راهنمای محلی میگردم. ممونم میشم اگر راهنمایی در این منطقه میشناسید به من معرفی کنید.