Kızderbent-Fulacık

April 21, 2024
April 2024

near Yukarımahalle, Kocaeli (Türkiye)

Kocaeli'yi adım adım arşınlayan, tüm kültürel ve doğal güzelliklerini görüp bunları sosyal medya hesabında ve kendi sitesinde paylaşan sevgili dostum Serkan ile yine bir Kocaeli etkinliği için yollara revan olduk.

Bu yürüyüşün başarısızlıkla sonuçlanacak nihai hedefini ben tasarlamıştım; ama yürüyüş sırasında karşılaştığımız doğal ve kültürel yapıları da ekip arkadaşım planlamıştı.

Fulacık Köyü'nü geçtikten ("Çeşme (A)" izinden) sonra, sırasıyla Duvar Kalıntısı, Yalak, Kaçak Kazı Alanı, Yapı Kalıntısı olarak isimlendirilen izlerin bulunduğu ormanlık alanda, geçmişte kurulan tüm antik kent ve kentçiklerin yaklaşık yerlerinin bilgisiyle birlikte isimlerini paylaşan Barrington Atlası'na göre Liada isimli bir kentçiğin bulunduğunu düşünüyordum. Yıllar önce bu bölgeden geçtiğim bir doğa yürüyüşünde, arazideki bazı kaya ile taşlar ve arazi yapısı, ben de bu fikri doğurmuştu. Fakat ormanlık alanda gezinmemize rağmen, bu düşüncemizi kanıtlayacak bir antik mimari unsura rastalayamadık.

Yürüyüşün sonlarına denk gelen bu bölüm dışında izlediğimiz güzergahta karşılaştığımız tüm doğal ve kültürel yapılar görülmeye değerdir. Bu sebeple, bu rotayı gerçekleştirmeyi düşünenleri, Fulacık-Kızderbent arasındaki bölümü yürümesini; Fulacık Köyü'nden sonra gezindiğimiz (yukarıdaki paragrafta da bahsi geçen) ormanlık alan ile araç bulmak adına köyün dışına çıkıp asfalt yolda yürüdüğümüz en son bölümü pas geçmelerini tavsiye ederiz. Hatta özel araç imkanı olan yürüyüş grupları, Fulacık Köyü'nden başlayıp Kızderbent Köyü'nde bitirecek şekilde planlama yapabilir; böylece yürüyüş hem daha az çıkış içerir; hem de bu planlamaya göre yürüyüşün sonlarına denk gelecek ve küçük bir döngü içeren Kızderbent Şelalesi bölümünü dileyen katılımcılar pas geçip vaktini köyde dinlenmeye ayırabilir. Fakat şelalenin görülmeye değer bir doğal güzellik olduğunu; etkinlik tarihinden bir gün öncesinde bölgede yağmur yağdığından şelaleyi akar halde bulduğumuzu, dolayısıyla yağışsız ve kurak bir dönemde şelalenin akmayabileceğini eklemek gerekir.

ULAŞIM: Kocaeli'nde yapılan önceki yürüyüşlere ait kayıtların açıklamalarında, kentin ulaşımı ile ilgili detaylı bilgiler (Kentkart temini ve kullanımı, E-komobil isimli toplu taşıma uygulaması, hatlar vb.) yer almaktadır. Burada, kısaca parkur başına hangi hatları ve araçları kullanarak geçildiğine ve parkurun bittiği noktadan nasıl dönüldüğüne değinmek yeterli olacaktır. Dolayısıyla, Kocaeli içindeki ulaşım ile ilgili tüm detaylı bilgiler, Kocaeli il sınırlarında yapılan doğa yürüyüşlerine ait ilk rotaların (Nicomedia Su Kemerleri, Derince-Umuttepe vb.) açıklamalarında yer almaktadır. İstanbul'dan bölgeye geçmeyi planlayanların mutlaka bu açıklamaları okumalarını tavsiye ederim.

Kocaeli Belediyesi'nin efsane saydığımız otobüs hatlarından biri olan 700 hat numaralı Çayırova-Gölcük otobüs hattıyla, Karamürsel'e gelinebilir. Hattın en güzel yanı, Osmangazi Köprüsü'nü kullanması ve yürüyüşün yapıldığı zamana değin bu köprüyü kullanan ilk ve tek belediye aracı olmasıdır. Üstelik her iki yönden, her gün saatte bir seferleri bulunmaktadır. Hattın ilk durağı, Çayırova Marmaray İstasyonu yanındaki otobüs duraklarıdır. Buraya marmaray hattını kullanarak ve son durak olan Gebze'ye varmadan dört durak önce Çayırova İstasyonu'nda inerek kolayca gelinebilir. Aşağıda yer alan PROGRAM kısmına göz atarak, bu istasyona ulaşımla ilgili süreler ve bazı öneriler hakkında fikir sahibi olunabilir.

Kısacası, İstanbul'un Anadolu yakasında ikamet eden biri olarak marmaray hattı ile Çayırova'ya; Çayırova'dan da 700 numaralı otobüs ile Karamürsel'e gelinmiş; ardından 781 Karamürsel-Kızderbent dolmuşu ile parkura başladığımız noktaya ulaşılmıştır.

Yürüyüşü sonlandırdığımız Fulacık Köyü'nden dönmek için, 797 hat numaralı Tahtalı-Fulacık-Karamürsel köy dolmuşunu kullanacaktık. Etkinlik tarihinde pazar günleri bu hatta çalışan tek aracın saati 18.10 idi. Köye, 17.25 sularında varacak ve biraz oyalandıktan sonra yoldan geçen herhangi bir araca binmek adına, asfalt yoldan köy dolmuşunun kullandığı güzergahta ilerleyecek ve otostop yaparak bir araca binerek Karamürsel'e dönecektik.

İyi yürüyüşler...

(21 Nis 2024 10:01:48)

PROGRAM: Bu kısımda alınan notlar, Kocaeli taraflarında yapacağım gezi ve yürüyüş programlarının vakitlerini ayarlamak adına şahsımla ilgilidir...

07.03: Pendik'e kadar giden marmaray trenine binildi.
07.26: Pendik İstasyonu'nda marmaraydan inildi.
07.34: Gebze yönüne giden trene binildi.
07.52: Çayırova İstasyonu'nda marmaraydan inildi.
08.05: 700 hat numaralı Çayırova-Gölcük otobüsü tam kalkış saatinde hareket etti.
08.45: Araç, Altınova Durağı'na vardı.
08.53: Uygulamaya göre "Fatma Bağdat Caddesi" isimli durakta inildi. Fakat inilen durakta, durağın ismi "Hastane Yolu 6" yazıyordu.
09.11: "İznik Yolu 2" isimli duraktan 09.00'da kalkan ve içinde ekip arkadaşımın da olduğu 781 hat numaralı Karamürsel-Kızderbent aracına binildi. (Aslında hattın bir durak daha ilerisine yürümüş, bir marketten alışveriş yapmıştım. Fakat marketin köşesinde, aracın güzergahı üzerinde durak göremediğim için, yokuş aşağıya yürüdüm. Ayrıca, Fatma Bağdat Caddesi durağına en yakın durak olan "İznik Yolu Caddesi 1" isimli durağa gelinebileceğini ve bu sayede daha az yürünebileceğini ekleyeyim.)
09.42: Yalakdere Köyü'nden geçtik.
10.02: Son durakta, Kızderbent beldesinde araçtan indik ve kaydı başlattık.

17.24: Fulacık köy kahvesine vardık. Aslında yürüyüş burada bitmişti.
17.36: Fulacık kahveden yürüyüşe devam ettik. Kahveden sonra yürüdüğümüz güzergah tamamen asfalt yoldur. Dolayısıyla bu rotayı takip eden yürüyüşçülerin Fulacık'ta yürüyüşü bırakmaları yerinde olacaktır. Biz, yoldan geçen araçlara bineriz düşüncesiyle yürüyüşe devam ettik.
18.12: Yoldan gelen bir araca bindik ve yürüyüş kaydını kapattık. (Aslında bizi alan aracın birkaç dakika önce yanından geçmiştik. Bir inşaat firmasında çalısan usta ve yardımcısı, el kadırmamız üzerine durup bizi araçlarına alacaktı. Yol o kadar tenhaydı ki, Fulacık'tan beri yanımızdan geçen ilk özel araçtı, ki bu araç da köy içinden değil; köyün dışından hareket etmişti. Eğer bu araca binmeseydik, muhtemelen 10-15 dakika içinde yanımızdan geçecek 18.10'da Tahtalı Köyü'nden kalkan Tahtalı-Fulacık-Karamürsel aracına binecektik.)
18.55: Karamürsel'de araçtan indim ve Karamürsel'i gezmek için yürüyüşe başladım. Bu yürüyüş, "Karamürsel Kısa" ismiyle wikiloc platformuna kaydedilmiştir.
19.34: Karamürsel Jandarma Okulu isimli durakta yürüyüşü bitirdim.
19.38: Gölcük'ten 19.00'da kalkan 700 numaralı otobüs, beklemekte olduğum durağa geldi.
20.04: Osmangazi Köprüsü üzerindeyiz.
20.34: Şifa Mahallesi durağında otobüsten indim. (700 numaralı otobüsün son durağı olan Çayırova'da inip marmaraya binmek yerine, uygulamadan E-5'de trafik olmadığını fark etmem üzerine, otobüse binmeyi tercih edecektim.)
20.35: Gelen 500T Şifa Mahallesi-Topkapı İETT otobüsüne bindim.
21.21: Altıntepe İETT otobüs durağında indim.

Kızderbent Tarihi Çınar

Yakın zamanda tescil edilmiş bir anıt ağaç...

Duvar Kalıntısı

PictographWaterfall Altitude 1,144 ft

Kızdarbent Şelalesi (İlk Manzara)

PictographWaterfall Altitude 1,242 ft

Kızderbent Şelalesi (Asıl Konum)

PictographWaterfall Altitude 1,282 ft

Şelale Manzarası

Yalaklı Çeşme

PictographReligious site Altitude 735 ft

Kızderbent Şehitliği

Manzara

Photo ofBayındır Köyü ve İznik Gölü Manzarası Photo ofBayındır Köyü ve İznik Gölü Manzarası Photo ofBayındır Köyü ve İznik Gölü Manzarası

Bayındır Köyü ve İznik Gölü Manzarası

Yalaklı Çeşme

Türbenin ve mescidin hemen yanında olan çeşmeden, cılız da olsa su akıyordu. İkinci fotoğraf, türbeye ve mescide aittir.

PictographReligious site Altitude 1,792 ft

Dokuzlar Dede Türbesi

Türbenin yanında küçük bir mescit ve birkaç tane taştan , bakımsız piknik masası bulunmaktadır.

Çeşmenin suyu akıyordu. Sadece bu çeşmeyi fotoğraflamak adına, yoldan çıkıp bu noktaya geldim.

PictographReligious site Altitude 1,855 ft

Tarihi Fulacık Mezarlığı

Birçok yeni mezarın yanında, çok eski mezar taşları bulunuyordu.

Fulacık Köyü Manzarası

Stabilize Yola Çıkış

Manzara

Üzerinde kırmızı-beyaz yürüyüş rotası işareti olan çeşmenin buz gibi suyunun kaynaktan geldiği belli oluyordu. Bu yüzden, suyun içilebilir olduğunu düşünüyoruz.

Lavanta Dede Orman Parkı

Tabela, Avcıköy'ü gösteriyordu.

Fulacık Kahve'deki Antik Taşlar

İlk ve üçüncü fotoğraftaki taş, kahvenin içinden; ikinci ve dördüncü fotoğraftaki taş ise, kahvenin dışından çekilmiştir.

Fulacık Eski Okul Binası

Ekip arkadaşım, tapu kaydına göre eski Sağlık Ocağı binası olduğu bilgisini paylaştı.

Çeşmenin suyu akıyordu yürüdüğümüz güzergahın Sağ tarafındaydı