Photo ofکوته کومه به نیارق از مسیر آبشار لاتون (99.03.16) / kote kome to niaraq from laton waterfall route Photo ofکوته کومه به نیارق از مسیر آبشار لاتون (99.03.16) / kote kome to niaraq from laton waterfall route Photo ofکوته کومه به نیارق از مسیر آبشار لاتون (99.03.16) / kote kome to niaraq from laton waterfall route

June 5, 2020
June 2020

near Āsīāsham, Gīlān (Iran)

امروز به لطف خداوند یکی از بهترین و لذت بخش ترین برنامه های گروه آخار را با همراهی دوستان اجرا کرده و به سلامتی و خوشی به پایان رساندیم
مسیری که طی کردیم به جرات میتوان گفت یکی از بهترین و زیباترین مسیرهای جنگل نوردی ایران است که از همه شهرهای کشور طبیعت دوستان و علاقه مندان زیادی را به استان اردبیل می کشاند
البته که قریب به اتفاق دوستان از سمت دریاچه سوها و اسبینه پیاده روی را شروع کرده و برنامه دو روزه ای را با شیب رو به پایین اجرا میکنند ولی ما طبق عادت و برنامه گروه مسیرمان را از روستای کوته کومه شروع کردیم و با دوازده ساعت پیاده روی رو به بالا و طی کردن مسافت بیست کیلومتر و صعود هزارو هشتصد متر ارتفاع برنامه را در نزدیکی روستای نیارق به پایان رساندیم
امروز به دلیل تعطیلات چند روز اخیر گروه های مختلفی را در قسمتی از مسیر مشاهده کردیم که اکثرا از استان زیبای همدان و مردم خونگرمش بودند و اتوبوسشان در کوته کومه منتظرشان بود
نکته مهمی هست که گفتنش خالی از لطف نیست و اینه
که یه قسمتی از مسیر یعنی دقیقا از کیلومتر 9.9 تا 10.9 را که ما طی کردیم رو دوستانی که قبلا مسیرها را ثبت کردند نمیشناسند و از یه مسیر عمومی تر که دارای پاکوب هست و همه اونو میشناسند میپیمایند که یک و نیم کیلومتر زیاده و حول و حوش یک ساعت هم زمان زیادی صرف میکنه و مهمتر اینکه چون داخل جنگل نیست تا حدودی اذیت کننده میباشد ولی این قسمت مسیر ثبت شده ما تماما داخل جنگل هست و طبیعتا خیلی خنک تر و با صفا تر می باشد
توصیه میکنم اگه این مسیر رو فالو کردید حتما سری به روس قلعه سی یا قلعه لاتون که با وی پوینت مشخص کردم بزنید و از دیدن منظره پشت قلعه که رو به دریای خزر هست و چند تا از شهرهاش دیده میشن لذت ببرید
در طول این مسیر محلهای مناسبی برای کمپینگ و شبمانی وجود دارد از جمله در اطراف منطقه اسبینه یا پایین تر در ییلاق گردکان بولاغی که واقعا تکه ای از بهشت روی زمین است و برای رفتن به اونجا باید کمی از مسیر منحرف بشید و پایین بروید که من مسیر اون ییلاق رو هم تو ترک قبلی که با اسم نیارق به اسبینه و روس قلعه سی سیو کردم مشخص نموده ام و میتونید دانلود کنید،چون واقعا ارزش دیدن داره ،من چند تا عکس هم از بالای ییلاق گذاشته ام که زیباییش حتی با دیدن عکس هم مشخص میشه
امیدوارم تونسته باشم با ثبت این مسیر و توضیحاتش
برای دیدن این مسیر و زیباییهایش کمکی کرده باشم

مهدی طبیب وند _ خردادماه نود و نه

Today, thanks to God, we performed one of the best and most enjoyable programs of the Axar group with the help of friends and ended it with health and happiness.
The route we took is one of the best and most beautiful forest routes in Iran, which attracts many nature lovers and enthusiasts from all cities of the country to Ardabil province.
Of course, most of the friends start walking from the side of Lake Soha and Asbineh and run a two-day program with a downhill slope, but we started our route from the village of Kote Komeh according to the group's schedule and walked for twelve hours. We completed the uphill course over a distance of twenty kilometers and climbed 1,800 meters above the program near the village of Niaragh.
Today, due to the holidays of the last few days, we saw different groups in a part of the route that were mostly from the beautiful province of Hamedan and its warm-hearted people, and their bus was waiting for them in Kote Komeh.
It is important to note that this is not without merit
That part of the route, exactly 9.9 to 10.9 km that we took, is not known to the friends who have already registered the routes, and they walk from a more general route that has Pakub and everyone knows it, which is one and a half kilometers more and around and It takes about an hour at the same time, and more importantly, because it is not in the forest, it is somewhat annoying, but this part of our registered route is all in the forest and is naturally much cooler and clearer.
I recommend that if you follow this route, be sure to visit the Russian Castle C or Canton Laton, with which I marked the point, and enjoy the view behind the castle, which faces the Caspian Sea and some of its cities.
Along this route, there are good places for camping and nightlife, including around the area of ​​Asbineh or lower in the summer of Gardakan Bolaghi, which is really a piece of paradise on earth, and to get there you have to deviate a little and go down. I have also specified the route of that summer in the previous track that I called the horse and the Russian of Qala-e-Siw with the name Niarq, and you can download it, because it is really worth seeing. I have put some photos from the top of the summer that are beautiful even seeing the photo. It is also clear
I hope I was able to record this path and its explanations
I have helped to see this path and its beauties

Mehdi Tabibvand _ khordade Navado noh

سمت راست مسیر جنگلی آبشار لاتون هست دقیقا همین راهی که ما داریم میریم پایین و سمت چپ هم که مسیر بغل رودخانه هست که نیسان و پاترول ها هم از اون تردد می کنند

PictographTree Altitude 953 ft

ورود به مسیر جنگل

ابتدای شروع جنگل که سرسبزی درختان طراوت و هیجان زیادی دارد

دورنمای قلعه

این همان قلعه روس هست که به اسم قلعه لاتون هم ازش اسم میبرند ، قراره بریم اونجا😉😉😉😉

این چشمه بسیار تمیزه و آب خنک و گوارایی هم داره

داخل این روستا منزل و کلبه برای اجاره و شب مانی وجود دارد محیط دنج و راحتی هم داره

اینم یه چشمه دیگه

آبشار لاتون

آبشار لاتون در استان گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل روستای کوته کومه جای گرفته ‌است . ارتفاع آبشار لاتون ۱۰۵ متر است که از این حیث در دایره آبشارهای بلند ایران جای می‌گیرد. این آبشار از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس سرچشمه گرفته و به رودخانه لوندویل که با طول ۱۷ کیلومتر خود نیز از کوه اسپیناس سرچشمه گرفته، سرازیر می‌شود و با شیب تندی به سمت کوته کومه و لوندویل حرکت کرده و در آخر وارد دریای خزر می‌شود. حجم آب آبشار در فصول مختلف سال متفاوت است ولی در تمام فصول آب دارد همواره آبشار لاتون گیلان، آبشار پر آبی بوده و جریان آب در آن همیشگی است. در هیچ یک از ماه‌های سال خشک نمی‌شود اما با توجه به میزان ریزش های جوی در طول سال، آب آن کم و زیاد می شود. اگر به آبشار لاتون سفر کردید می‌توانید شب را در طبیعت بکر اینجا کمپ بزنید و در همین منطقه‌ی دل‌انگیز تا صبح بمانید و حتی در اینجا اتاق های کرایه‌ای نیز اندکی دورتر از آبشار وجود دارند که می توانید آن ها را اجاره کنید. آبشار لاتون گیلان در میان جنگلی بکر قرار گرفته است. جنگلی که می توان انواع درختان میوه چون آلو، گلابی، به، گردو، سیب و فندق را در آن یافت و از میوه‌های خوشمزه‌ی آن خورد. در نزدیکی همین آبشار و در حدود ده متری آن، آبشاری با عرض بیشتر و ارتفاعی در حدود 65 متر قرار گرفته است که دیدن آن نیز خالی از لطف نیست و این آبشار هم یکی از جاذبه های بی نظیر این منطقه به حساب می‌آید و وقتی به سمت سرچشمه آبشار لاتون برویم می‌بینیم که سه آبشار ده متری و سه حوضچه طبیعی در مسیر رسیدن به این آبشار قرار دارند. از دیگر جاذبه های این ناحیه می‌توان به کوه اسپیناس و قلعه لاتون اشاره کرد که برای رفتن به بالای قله اسپیناس و همچنین دیدن قلعه لاتون باید از آمادگی بدنی مناسبی برخوردار باشید زیرا که مسیر رسیدن به قله‌ی اسپیناس نیاز به یک کوهنوردی نسبتا طاقت فرسا دارد. قلعه‌ی لاتون یکی از قلعه‌های بابک خرم الدین می باشد که در بالا دست آبشار گیلان قرار گرفته است و با نام قلعه اسپیناس یا«اسبینه» نیز شناخته می‌شود

اینجا دو راهی هست که هم میتونید برید بالادست آبشار و هم اینکه از سمت چپ میره پایین آبشار و کلبه عمو یدالله دیندار که اکثرا میشناسند

از این دو راهی از هر دو مسیر میشه به آبشار رسید

حوضچه سنگی که با احتیاط میشه تنی به آب زد و خنک شد

دو راهی

سمت چپ یعنی همین مسیری که ما رفتیم کوتاهترین مسیر ممکن تا قلعه می باشد که اکثر دوستان نمیشناسند و از مسیر مستقیم میروند که تا ۱ ساعت شاید راه طولانی شود

این هم چشمه نه چندان تمیزی که فقط در شرایط خاص و اجباری آب بردارید بهتره

منظره دریا

منظره زیبای دریای خزر که آستارا و شهرهای نزدیکش هم قابل مشاهده اند

ییلاق گردکان بولاغی

دره ای که تو عکس میبینید ییلاق زیبای گردکان بولاغی و لاتون محله میباشد که هفته پیش تو ترک نیارق به اسبینه حسابی از پایینش عکس گذاشتم

نهار و استراحت

جای همیشگی که تو این مسیر اینجا برای نهار و استراحت اتراق میکنیم ، جای دنج و خنکی برای استراحته

سمت چپ مسیری است که شما رو تا نزدیکترین فاصله ممکن تا قلعه میرسونه

روس قلعه سی یا قلعه لاتون

این هم همان قلعه روس یا قلعه لاتون هست که از آستارا و لوندویل هم به خوبی قابل مشاهده است،بالاخره رسیدیم جایی که از اول مسیر جلو چشممون بود و خودنمایی میکرد بالای صخره ها هم از یک راه باریکه صعود کردیم که اونطرف رو میشه به خوبی دید و لذت برد

پایان جنگل قبل از رسیدن به منطقه اسبینه

دور نمای گلین داشی

منطقه اسبینه

منطقه اسبینه و قله اسپیناس که دکل بزرگی بالایش جا خوش کرده است

دو راهی دریاچه سوها که یک یال سرسبز و مشخصه که شما رو تا خود دریاچه سوها میبره

دو راهی باشماخ داشی و اسبینه

پرورش ماهی نیارق که حوض هایش خالی بود و خبری از ماهی نبود

پایان

و پایان خوش برگی دیگر از دفتر خاطرات گروه آخار که به جرات میتونم بگم جزو بهترین برنامه هایی بود که اجرا کردیم و واقعا همگی از ته دل خوشحال و با انرژی مسیر رو به پایان رسوندیم

• Photo of wilfred.jons
    wilfred.jons Jun 6, 2020

You have traveled a beautiful and exciting path
    The plain photo, which is full of flowers, is very beautiful

• Photo of Mehran Tabibvand

یک روز عالی با دوستان عزیز

• Photo of Pablo de Gárate
    Pablo de Gárate Aug 27, 2020

Preciosa y exigente travesía.
    Unas vistas espectaculares.
    Muchas gracias, Mehdi.
    Un abrazo

mehdi.tabibvand Aug 28, 2020

gracias querido amigo
    Con cada uno de sus comentarios a nuestro paso, obtenemos mucha energía positiva y aumentamos nuestros esfuerzos para compartir las bellezas de la naturaleza.
    Gracias por toda tu amabilidad.

• Photo of a_mehdilou

همیشه اوجالاردا،الله همیشه سیزی سلامت السین

• Photo of Jorditoms
    Jorditoms Jan 26, 2021

Hey ! The image 3 are so pretty !!