کوهیار کرج صعود به قله کرکس

one day 7 minutes
May 20, 2022
May 2022

near Mār Chūneh, Isfahan (Iran)

گزارش صعود به قله کرکس
پنج شنبه و جمعه ۲۹ و۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
قله کرکس، بلندترین قلۀ کوهستان کرکس به ارتفاع ۳۸۹۵ متر ، در شمال اصفهان و جنوب غربی شهر نطنز ، شرق شهرستان برخوار و میمه و غرب شهرستان اردستان واقع شده است . منطقه کرکس از لحاظ تنوع زیستی هم در میان کوههای منفرد مرکزی ایران تقریبا بی همتا است . ورود به آب و هوای ییلاقی کوهستان و درختان انبوه بیشه های کرکس ، آنهم به فاصله اندکی از دشت کویر مرکزی ایران هر بیننده ای را به تحسین و تعجب وا می دارد .
وجه تسميه نام اين كوه بخاطر، وجود كركس هاي كوچكي است که همچون باز شكاري كه بر فراز دامنه آن در پروازند
پنج شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۷:۱۵ با ۴ خودروی شخصی از چهارراه گلزار کرج به سمت مورچه خورت؛ جاده قدیم نطنز و روستای کشه راهی شدیم. کوه کرکس چهار مسیر صعود داردکه مسیر جنوبی آن از روستای کشه مسیر معمول و سر راستی برای صعود به کرکس است. هر کس در ابتدای مسیر قرار بگیرد تا آخر آن بدون هیچ مشکلی می رود. از مکان شروع تا قله حدود 5 کیلومتر میباشد.پس از ورود به روستای کشه با توجه به تابلوهای راهنما به سمت مجتمع توریستی رایان (مرغداری سابق)حرکت نمودیم که ابتدای مسیر صعود به قله کرکس می باشد .
ساعت ۱:۳۰ به نگهبانی دهکده توریستی رایان رسیدیم و ناهار رو در دهکده در یک فضای بسیار زیبا در کنار پل معلق صرف کردیم و پس از صرف ناهار در انتهای آسفالت ماشین هار رو پارک کردیم و ساعت ۲:۵۰ برنامه کوهپیمایی را شروع کردیم. مسیر خود را در جاده خاکی ادامه دادیم تا به دره ای رسیدیم که چند اصله درخت گردو داشت. زمان کوتاهی را برای صرف چای و قهوه و استراحت در زیر سایه درختان گردو گذراندیم. پناهگاه در ارتفاع ۳۱۰۰ متری قرار دارد و از ابتدای دره تا پناهگاه تابلوهایی زرد رنگ به فاصله 50 متر از هم در امتداد مسیر پاکوب توسط شرکت محترم مخابرات استان اصفهان نصب شده بود . ساعت ۶:۳۰ به پناهگاه رسیدیم.کنار پناهگاه یک چشمه آب قرار دارد که با شیلنگ از بالای کوه منتقل شده است.پناهگاه دارای روشنایی با استفاده از سلول های خورشیدی و باطری می باشد.شبی بسیار زیبا و به یاد ماندنی را در پناهگاه گذراندیم و صبح روز بعد ساعت ۶:۱۵ به سمت قله حرکت کردیم. مسیر قله از پناهگاه به سمت شمال است و دارای شیبی تند می باشد. بعد از حدود 10 دقیقه از پناهگاه ، به یک دو راهی رسیدیم . یک تابلوی راهنما در سمت چپ مسیر پاکوب قرار دارد که با 2 فلش مسیر تابستانی را سمت راست و مسیر مستقیم را مسیر زمستانی معرفی می کند.بنابراین ما از مسیر سمت راست یعنی مسیر تابستانی به سمت قله حرکت کردیم که مسیری پاکوب و مشخص است و تا روی قله ادامه دارد. سمت چپ پاکوب شن اسکی است که بیشتر در بازگشت استفاده می گردد.حدود ساعت ۸:۳۰ به قله کرکس رسیدیم.پس از گرفتن عکسهای یادگاری و صرف تنقلات و چای از مسیر شن اسکی به سمت پناهگاه به راه افتادیم . پس از کمی استراحت در پناهگاه به سمت پایین حرکت کردیم .وساعت ۱۲:۴۰ به ابتدای مسیر ،جایی که صعود خود را آغاز کرده بودیم رسیدیم. پس از صرف ناهار و استراحت کوتاه در دهکده به سمت کرج حرکت کردیم.. در مسیر برگشت هم یکی از همنوردان به سبب اولین صعودش ما رو به بستنی در استراحتگاه مارال ستاره در اتوبان قم-کاشان دعوت کرد و یک سفر خاطره انگیز و بسیار زیبای دیگری برای همنوردان گروه کوهیار به سرپرستی استاد محمود نظری رقم خورد.🌹🌹🌹🌹