کوهپیمایی منطقه قنات درباغ کرمجگان

July 2017

•   4.8 2 Reviews

near Bī Āqaj, Qom (Iran)

کوهپیمایی کوتاه مدت در منطقه اطراف قنات درباغ بعد از امامزاده نورعلی روستای کرمجگان

کوهنورد : محمد عرفان رازقی

زمان : ٢٠ تیر ١٣٩٦ از ساعت از ٤:١٥ تا ٨:١٨ عصر به مدت حدودا چهار ساعت

تجهیزات همراه : کفش کوه ، یک عصا ، یک شیشه آب ، کلاه آفتابی ، تلفن همراه اس٥ سامسونگ مجهز به جی پی اس، بدون کوله

خطرات : در این مسیر گاها گله هایی تردد دارند که باید مراقب سگ های این گله ها باشید.

در این راه البته چند قنات و چشمه با آب بسیار گوارا و خنک وجود دارد که خستگی راه را از تن در میاورد.

در بیشتر مسیر این کوهپیمایی شیب کم و ملایم و راه های خاکی ماشین رو و یا مالرو و پاکوب وجود داشت که کوهپیمایی باصفا و لذتبخشی رو برای من رقم زد.

البته من از ابتدا قصد چنین کوهپیمایی رو نداشتم و به قصد برداشتن آب از قنات درباغ به منطقه رفته بودم، منتهی ظاهرا هوای گرم درون قم ، جاده خوب و آسفالته تا خود قنات و هوای دلنشین و خنک منطقه ، محیط اطراف قنات رو به مکانی بسیار عالی برای گردشگری اهالی قم و کهک تبدیل کرده که روز خودشون رو دراین مکان کنار جوی پر آب و درختان سرسبز بگذرونند.
لذا به دلیل شلوغی بیش از حد اطراف قنات در ساعت سه و نیم تصمیم گرفتم که به دل کوه بزنم و تا نزدیکی تاریکی هوا یک کوهپیمایی رو در مکانی که تا به حال کاملا تا انتهاش نرفته بودم انجام بدم. خوب شکر خدا وسائل کوهنوردیم همیشه درون خودرو هست ولی من قصد کوهنوردی آنچنانی نداشتم. ناهار رو هم منزل خورده بودم در نتیجه فقط یک شیشه آب خوردن برداشتم و با عصا و تلفن همراه و کلاه آفتابی مسیر جوی آب کنار قنات رو به سمت منطقه کوهی و باغی غربی قنات که سمت راست جاده آسفالته واقع می شه پی گرفتم.
در بین مسیر از اهالی و صاحبان باغات اطلاعاتی در مورد گله ها و مسیر و چشمه ها گرفتم که بسیار مفید بود. صحبتی هم با یک چوپان داشتم و راههای مقابله با سگ گله رو ازش آموزش گرفتم.
این قسمت باغات منطقه تا قنات بالادستی این باغها دارای جاده خاکی هست ولی بعد از استخر و قنات دیگر باغی نیست و مسیر هم برای خودرو عادی مناسب نخواهد بود. اما همینطور که جلو می ریم تکه تکه به مجموعه درختان تنومند و کهنی می رسیم که از آب چشمه زیر خود تغذیه می کنند و سایه ای قابل توجه هم تشکیل دادند که هر قسمت رو در نقشه علامت گذاشتم. اما مشکل اصلی این درختان این بود که انواع و اقسام حشرات به صورت انبوه در سایه این درختان تحرک داشتند که متاسفانه نمی شد حتی اندکی زیر سایه این درختان استراحت یا کمپینگ داشت و علت این مساله هم این بود که آبی که از چشمه های این قسمتها جاری شده بود زمین رو گلی و باتلاقی می کرد و موجب تجمع حشرات بود همچنین برکه های جلبکی وجود داشت که این هم مزید بر علت بود.

مسیر این کوهپیمایی، یکی از مسیر های صعود به قله ۳۱۰۰ متری پلنگ آبی هم هست که از جبهه شمالی این قله به حساب می آید و من قبلا از وسط همین مسیر به سمت جنوب رفته و قله پلنگ آبی رو فتح کرده بودم که البته این مسیر دست به سنگ هم داره

بعد از بازگشت به سراغ قنات رفتم و با استفاده از آخرین روشنایی روز دبه های بیست لیتری رو از بهترین آب مناسب نوشیدن پر کرده و به سمت قم باز گشتم.
نماز رو در پمپ بنزین روستای ورجان اقامه کردم و ساعت ده و نیم به پردیسان که منزلم در اونجا قرارداره رسیدم

ورزشکار و سلامت و باخدا باشید

جوی آب بالای باغات قنات

جوی آب این جوی آب که به صورت چرخشی بالاسر باغات انتهایی کرمجگان چرخیده ، از یک قنات در میان باغات سمت راست جاده در میان کوهها نشات گرفته و نهایتا به مسیر قنات بزرگ درباغ می ریزد و در آبیاری مجموعه باغات منطقه امامزاده نورعلی نقش حیاتی دارد

چشمه و آبگیر لجنی

چشمه و آبگیر لجنی در این مکان از دل کوه آبی بیرون آمده که ابتدائا در آبگیری جمع می شود که در تصویر مشخص است و در ادامه آب این برکه سرریز شده و به جوی آب پایینتر خود می ریزد و به سمت مسیر آب قنات درباغ پیش می رود البته آب این چشمه قابل برداشت و استفاده نیست چون به صورت گلی و بر روی خاک جاری است و نمی توان آب آن را به سادگی و بدون آلودگی جدا کرد

مسیر پاکوب کنار جوی آب

مسیر پاکوب کنار جوی آب این جوی آب که از کنار قنات به دنبال آن حرکت کردم از محل قنات تا چشمه آب حاشیه آن دارای جاده خاکی ماشین رو است وبعد از آن برای خودرو مسیری نیسیت و مسیر خاکی آن پاکوب و مالرو مناسب پیاده است از این بالا قسمت زیادی از باغات زیبای کرمجگان و همچنین قلل مرتفع اطراف قله برف انبار قابل رویت است

نمای باغات امامزاده نورعلی

نمای باغات امامزاده نورعلی در این مکان نمای زیبای تمامی باغات روستای کرمجگان قابل مشاهده است و همچنین خود روستا و تمامی رشته کوههای اطراف آن در این قسمت دیده می شود که زیبایی چشم نوازی دارد اینجا همچنان امتداد همان مسیر جوی آب است

قنات

قنات انتهای مسیر جوی آب اینجا به قناتی رسید که بر سرش یک عدد لاستیک! و فنس فلزی قرار داده بودند نمی دانم چرا شاید برای اینکه حیوانی داخلش نشود ، مقداری آب از این قنات خارج می شد و مقداری هم از جو بالا کنار جاده خاکی به مسیر این جوی آب پایین می ریخت بالای این قنات یک جاده خاکی ماشین رو وجود داشت و اطراف آن هم باغات مختلف

جاده خاکی نیمه مرغوب و جوی آب

جاده خاکی نیمه مرغوب و جوی آب پس از انتهای مسیر جوی آب ابتدائی ، در ادامه به مسیر جاده خاکی بالای آن وارد شدم که کنار آن نیز جوی آبی با آب خروشان و پرحجم وجود داشت و در کنار آن منظره دیدن باغات منطقه چشم را نوازش می داد. البته باغات منطقه مربوط به اهالی روستاست و استفاده از فضا و درختان این باغات در تمام منطقه نیاز به اجازه دارد ابتدای این جاده خاکی ، از مسیر اصلی و آسفالت امامزاده نورعلی تا قنات شروع شده و انتهاش در کنار قنات بالادستی و استخر منبع آب هست

جاده خاکی نامرغوب

جاده خاکی نامرغوب پس از انتهای قسمت نیمه مرغوب جاده خاکی در کنار قنات و استخر منبع آب ، از آنجا تا نزدیک آخرین منطقه درختان کهن ، جاده خاکی نامرغوب و صعب العبوری وجود دارد که خودرو های معمولی به سختی از آن بالا می آید. اما برای کوهنوردی بسیار عالی و مناسب است . این مسیر از میان کوهها تا دامنه خط الراس کوههای منطقه ادامه دارد

تک درخت میان کوه

تک درخت میان کوه در میان مسیر ناگاه در سمت راست خود در میان دره دو کوه، تک درختی بزرگ و تنومند رو دیدم که حیفم اومد ازش عکسی نگیرم. منظره بسیار زیبایی بود و البته در کنار مسیر هم سبزی کاشته شده بود

درختان کهن تنومند و راه آب

درختان کهن تنومند و راه آب در ادامه مسیرم با اینکه فکر نمی کردم دیگه سرسبزی وجود داشته باشه ، ناگهان یک مجموعه درخت بسیار سرسبز و بزرگ با سایه مناسب و راه آبی از میانش مواجه شدم که حقیقتا شگفت انگیز و لذتبخش بود

درختان گردو

درختان گردو بعد از عبور از مجموعه درختان اول که اشاره شد ، در ادامه به مجمموعه دوم رسیدم که البته این جا چند درخت بزرگ وجود داشت و دو تا درخت گردو بزرگ هم داشت که گردو های بسیار درشتی هم داشت ولی خوب من احتیاط کردم و دست نزدم شاید صاحبی داشته باشه و راضی نباشه یکی از عکس ها جوانه های درخت گردو رو نشون می ده که خیلی زیباست ریشه این درختان از آب زیرزمینی چهارفصل استفاده می کنه و چنین رشدی داشته اند.

چشمه و آبگیر جلبکی

چشمه و آبگیر جلبکی بالاسر مجموعه دوم درختان یک چشمه حالت قنات وجود داشت با آب نه چندان زیاد ولی قابل استفاده و نوشیدن و بسیار خنک و گوارا آب این چشمه به برکه مانندی می ریخت که جلبک بسیاری درونش رشد کرده بود و کلا سبز رنگ شده بود پشت این برکه هم یک حالت باتلاقی داشت و دوتنه درخت هم روی برکه سقوط کرده بود

مسیر مالرو پاکوب

مسیر مالرو پاکوب مسیر بعد از مجموعه دوم درختان و چشمه دیگه به هیچ وجه قابل تردد خودرو نیست و ادامه مسیر رو فقط با پای پیاده و نهایتا با موتور میشه رفت

آخرین مجموعه درختان در مسیر صعود

آخرین مجموعه درختان در مسیر صعود در ادامه مسیر کوهپیمایی در این مکان ، به سومین مجموعه درختان و پر سن وسال رسیدم تنه های این درختان بعضا شکسته شده و زیبا به نظر می رسید

نمای زیبای چشمه

نمای زیبای چشمه بالاتر از مجموعه سوم درختان مسیر، چشمه ای وجود داشت که البته قابل استفاده نبود و آبش یک قسمت رو شدیدا گلی و باتلاقی کرده بود اما گیاهان بسیار زیبایی در اطرافش رشد کرده بودند که چشمگیر بود در همین مکان یک خرگوش بزرگ رو هم دیدم که البته به محض اطلاع از وجود من فرار کرد و نتونستم ازش عکس بگیرم

منظره قلل مرتفع اطراف

منظره قلل مرتفع اطراف بعد از آخرین مجموعه درختان مسیر به خط الراس سمت چپ مسیرم صعود کردم که از این قمست نمای زیبای تمام قلل اطراف به خوبی نمایان بود و قله ۳۱۰۰ متری پلنگ آبی از این قسمت که حدودا ۲۷۰۰ متر ارتفاع داشت دیده می شد قلل اطراف از ۲۸۰۰ تا ۳۱۰۰ حدودا ارتفاع دارد و جزو مقاصد کوهنوردی استان قم به حساب می آید

شیب متوسط مناسب نزول پاکوب گله

شیب متوسط مناسب نزول پاکوب گله برای پایین آمدن از خط الراس این قسمت به آسانی می توان مسیر های متفاوتی را انتخاب نمود البته مسیر پاکوب انسانی وجود ندارد و باید دامنه رو به آرامی و با احتیاط پایین رفت، البته مسیر هایی توسط گله ها درست شده که البته افقی هست و به سمت پایین نمی ره

جاده خاکی نامرغوب

جاده خاکی نامرغوب جاده خاکی در قسمت های پایین تر دو مسیر شده و یک مسیرش به این منطقه می رسه البته این جاده بسیار نامرغوب و سنگلاخی هست

تقاطع دو جاده خاکی نامرغوب

تقاطع دو جاده خاکی نامرغوب این جا مسیر خاکی که از پایین باغات آغاز می شد دو قسمت شده و هر کدام به سمت یک دره پیشروی داره که در مسیر رفت به سمت راست رفتم و در برگشت از چپ برگشتم

قنات و استخر منبع آب

قنات و استخر منبع آب این جا پایان جاده خاکی نیمه مرغوب هست دراین مکان قنات با حجم آب متوسط و البته بسیار خنک و گوارا وجود داره که من به محض رسیدن آب بطری خودم رو خالی کردم و از این آب دوباره پرش کردم. آب قنات ابتدا به یک استخر و منبع آب بزرگ می ریزه و بعد در مسیر جوی های آب ادامه میده و باغات رو آبیاری می کنه در مسیر استخرها و منابع متعدد آب وجود داره که در فصول گرما شنا هم می چسبه البته اگر اجازه ورود داشته باشه

باغات منطقه

باغات منطقه در این قمست بخش بزرگی از باغات روستای کرمجگان واقع هست که دارای مسیر جاده خاکی نیمه مرغوب می باشد درختان گردو و گیلاس و دیگر میوه ها در این باغات فراوان یافت می شود آبیاری این باغات اکثرا به روش غرق آبی و به وسیله آب چشمه ها و قنات های برگفته از دل کوههای بالای همین منطقه تامین می شود.

جاده خاکی مزرعه آفتابگردان

جاده خاکی مزرعه آفتابگردان این جا در کنار مسیر جاده خاکی که از مسیر اصلی منحرف شده و به امامزاده نورعلی میرسد یک مزرعه گل های آفتابگردان زیبا وجود دارد قبل از این مزرعه به یک گله با سه عدد سگ برخورد کردم که البته شکر خدا چوپان حاضر بود

PictographPicnic Altitude 7,717 ft

منظره مناطق زیبای کرمجگان

منظره مناطق زیبای کرمجگان روستای کرمجگان از توابع بخش کهک قم جزو زیباترین و سرسبز ترین روستاهای استان به حساب می آد و قلل مرتفع اطراف آن و چشمه ها و قنات های متعدد بر جاذبه های این منطقه افزوده در این تصاویر بخشی از زیبایی های این منطقه در فصل تابستان رو مشاهده می کنید

PictographBirding spot Altitude 7,612 ft
Photo ofحشرات عجیب و جاده خاکی نامرغوب مسدود Photo ofحشرات عجیب و جاده خاکی نامرغوب مسدود Photo ofحشرات عجیب و جاده خاکی نامرغوب مسدود

حشرات عجیب و جاده خاکی نامرغوب مسدود

حشرات عجیب و جاده خاکی نامرغوب مسدود این مکان در کناریک جوی آب که البته خشک بود یک پدیده عجیب دیدم و اون اینکه تعداد زیادی حشره نارنجی رنگ که شبیه زنبور و مورچه بودند دورهم به یک گیاه چسبیده بودن ، شاید چون نزدیک شب بود این جوری خوابیده بودن و تحرکات کمی هم داشتند و با اینکه نزدیک شدم از شاخه های اون گیاه جدا نشدند جزئیات رو در تصویر ببینید تعداد این حشرات صدها عدد بود

مسیر آب خروشان

مسیر آب خروشان این قسمت مسیر آبی بود که آب خروشانی در آن جریان داشت و شکر خدا در این فصل با وجود کمی بارش اما برف های آب شده در ارتفاعات همچنان چنین آبی رو تقدیم اهالی و مردم می کند از طریق چشمه ها و قناتهای ایجاد شده

PictographBridge Altitude 7,552 ft

جاده زیبای بالای کرمجگان

جاده زیبای بالای کرمجگان این مسیر اصلی تمام باغات منطقه است که خوشبختانه تا انتهای باغات اصلی در مکان قنات درباغ کاملا آسفالت باکیفیت دارد منتهی ساخت سرعتگیرها درمسیر موجب اذیت وآزار مسافران هست که چاره ای هم نیست و نمیشه کاریش کرد این جاده بسیار زیبا از میان درختان و باغات روستای کرمجگان و از خود روستا آغاز می شه و با گذشت از امامزاده نورعلی تا قنات درباغ ادامه داره.