کوهپیمایی به کوه اسپیانه قله آسیاب بادی

Photo ofکوهپیمایی به کوه اسپیانه قله آسیاب بادی Photo ofکوهپیمایی به کوه اسپیانه قله آسیاب بادی Photo ofکوهپیمایی به کوه اسپیانه قله آسیاب بادی

May 5, 2023
May 2023

near Rostamābād, Chaharmahal and Bakhtiari (Iran)

کوهپیمایی به کوه اسپیانه قله آسیاب بادی
روستای رستم آباد در 90 کیلومتری شهرکرد و در سمت جنوب غربی این شهر قرار دارد .
رودخانه بهشت آباد از مجاورت این روستا می گذرد . در نزدیکی روستای رستم آباد ، چشمه جوشان و پرخروشی از دل صخره سنگ های دامنه کوه بیرون می زند و در مسیر خود به سمت رودخانه بهشت آباد ، ناحیه سبز و پر باغ و درخت و زیبایی ایجاد می کند . نام این چشمه پرآب و پر خروش ، چشمه سرداب است .
این ناحیه علاوه بر دره و رود و باغ ، از نطر پوشش گیاهی طبیعی و گیاهان دارویی نیز غنی است .
برای دسترسی به روستای رستم آباد و چشمه سرداب آن ، باید از طریق جاده شهرکرد به اردل تا نزدیکی شهر اردل بیایید و در سه راه این منطقه ، مسیر مستقیم را که به روستای کاج می رود انتخاب کنید . هفت کیلومتر بعد از روستای کاج به روستای رستم آباد می رسید که گروه کوهنوردی شاهان فولادشهر شب را درمنزل راهنما (آقای اسماعیل علی بازی «علیخانی» شماره تماس 09139377497 ) استراحت کرده و صبح زود ساعت پنج با نیسان از روستا تا نزدیکی سنگ مقیاس (به زبان محلی برد قیاسی) رفته و سپس کوهپیمایی شروع شد.

صبح زود ساعت پنج با استفاده از نیسان تا نقطه شروع پیمایش (نزدیکی برد قیاسی) آمدیم.

برد قیاسی یا سنگ مقیاس که در تصویر مشاهده میکنید در دامنه کوه اسپیانه قرار دارد ؛ توسط اهالی روستا به عنوان مقیاس تنظیم آب کشاورزی استفاده میشود. اهالی روستا و آبیاران زمینهای کشاورزی روستای رستم آباد زمانی که سایه کوه به این سنگ می رسد نوبت آب را تحویل می‌گیرند.

برای پیمایش باید از مسیر خط الراس استفاده کنیم. از جاده تا نزدیکی خط الراس زمینهای دیم کار وجود دارد که کوهنوردان باید از قدم زدن بر روی محصولات خودداری کنند.

ایستگاه صرف صبحانه

مسیر برگشت از دره میر حاج می باشد که مسیری با شیب زیاد و در حد کمی ریزشی می باشد و در مواقع بارندگی تا حدی خطرناک است. اگر از این دره پایین آمدید بعد از حدود هفتصد متر در سمت چپ مسیر دره آبشار سرداب وجود دارد. در دامنه کوه زمین کشاورزی می باشد.

در هنگام بارندگی یا موارد مورد نیاز از جمله استراحت میتوانید از این غار استفاده کنید

چشمه سرداب

چشمه سرداب چشمه جوشان و پرخروشی از دل صخره سنگ های دامنه کوه بیرون می زند و در مسیر خود به سمت رودخانه بهشت آباد ، ناحیه سبز و پر باغ و درخت و زیبایی ایجاد می کند . نام این چشمه پرآب و پر خروش ، چشمه سرداب است .