کوه سیاه،کمرتکسی،چوند

1955
January 9, 2024
January 2024

near Rūdkhāneh, Razavi Khorasan (Iran)

درود🌹محل شروع صعود به این قلل از روستای رودخانه،از توابع دهستان میان رخ،بخش جلگه رخ،شهرستان تربت حیدریه میباشد.از رباط سنگ به سمت کدکن پس از طی ۱۲ کیلومتر ابتدای فرعی روستای رودخانه در سمت چپ قرار دارد.از محل این سه راه تا انتهای روستا بطول ۷ کیلومتر و تماما آسفالت است.در انتهای خیابان اصلی روستا(خیابان آبشار)آسفالت به اتمام رسیده و تا نقطه شروع ۱/۲ کیلومتر است که خاکیست.نقطه شروع در ابتدای یک مسیل با ارتفاع حدود ۱۸۶۵ متر از سطح دریا قرار دارد.این ترک نیز از همین نقطه ثبت و برداشت شده است.از این نقطه تا قله اول(کوه سیاه)مسافت حدود ۵/۱ کیلومتر و اختلاف ارتفاع حدود ۹۵۰ متر است.پس از طی حدود ۲/۳ کیلومتر در داخل یا مجاور این مسیل(کال) به محل چند درخت کهنسال و چشمه خواهید رسید.ارتفاع این نقطه حدود ۲۰۲۰ متر است.شیب اصلی مسیر کمی بعد از چشمه شروع میشود.از محل چشمه تا قله اول(کوه سیاه)مسافت حدود ۲/۸کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۷۹۰ متر است و لذا شیب متوسط این بخش از مسیر ۳۰٪ میباشد.از محل قله اول تا قله دوم(کمرتکسی) مسافت ۱/۳ کیلومتر است که ابتدا میبایست ۹۰ متر کاهش و سپس ۴۵ متر افزایش ارتفاع داشت.کمی قبل از قله دوم یک محدوده دست به سنگ مختصر نیز دارد.از قله دوم تا قله سوم(چوند)مسافت ۸۰۰ متر است که ابتدا ۶۰ متر کاهش و سپس ۵۰ متر افزایش ارتفاع خواهد داشت.این قله باشکوه و زیبا از سمت قلل اول و دوم بصورت دو برجستگی سنگی با فاصله (یکی کوتاه و دیگری قدری بلندتر) دیده میشود و دست به سنگ آن کمی بیشتر بوده و دقت مضاعفی میطلبد.به نظر من بهتر است اندکی دور قله چرخیده و از رخ شمالی،این صخره برجسته را صعود نمود.همانگونه که در نقشه مشخص است.از فراز این سه قله،قلل درخت سیب و یوزها در سمت غرب دیده میشوند.پس از صعود قله سوم میتوان در امتداد پاکوب به داخل دره سرازیر شد.پاکوب نسبتا قویست و جای نگرانی نیست.پس از طی مسافتی،بتدریج یک جویبار کوهستانی در خط القعر دره و در محل اولنگی کوچک و گوسفندسرا شکل میگیرد.امتداد این دره به آبشار شصت دره و نهایتا پایکار منتهی میشود.در صورتیکه ضرورتی به دیدن آبشار نباشد پس از مسافت کمی میبایست از کف دره جدا شده و به سمت گردنه تغییر مسیر داد .این ترک نیز به همین ترتیب دوم پیمایش و برداشت شده است.میسر پیمایش و صعود سه قله از زمانی که به گردنه رسیده و در خط الراس قرار میگیرید، تقریبا بصورت یک مثلث است،بنحویکه قله اول(کوه سیاه)در راس شمالی و دو قله بعدی (کمر تکسی و چوند)در رئوس جنوبی آن جای دارند.کل مسافت پیمایش شده حدود ۱۳ کیلومتر و کل ارتفاع صعود شده با احتساب فراز و فرودهای مسیر حدود ۱۰۵۰ متر شده است.پیروز،شادکام و تندرست باشید.

قله چوند(تابلو ۲۸۱۹ و این فایل ۲۷۵۵)

گوسفندسرا

گردنه.روی خط الراس.در صعود گردش به سمت راست(غرب)

چشمه در شروع جویبار کوهستانی

پاکوب در امتداد دره و به داخل آن سرازیر میشود

شروع ۷/۳۰ و خاتمه ۱۳/۳۰کل مسافت ۱۲/۸ کیلومتر و کل ارتفاع صعود شده ۱۰۶۰ متر.

محدوده دست به سنگ مختصر قبل قله

قله یوزها(۲۸۵۳)

زمان رسیدن ۹/۴۰،حرکت مجدد ۹/۵۰

قله کمرتکسی(تابلو۲۸۱۰و این فایل۲۷۶۳)فاصله تا چوند ۸۰۰ مترابتدا ۶۰ متر کاهش و سپس ۴۷ متر افزایش ارتفاع

زمان رسیدن ۱۰/۴۰ و حرکت مجدد ۱۰/۵۰

قله درخت سیب(۲۸۱۰)

زین اسبی،شیب قدری کاهش میآبد.گردش تدریجی به راست(جنوب غربی)

در برگشت این بخش از مسیر را قدری متفاوت انتخاب کردم.کمی شیب بیشتر و طول کمتر

از کف دره(خط القعر)جدا شده و به سمت گردنه رفتم

پاکوبی که در امتداد کف دره ادامه دارد به آبشار شصت دره منتهی میشود.تا آبشار ۲ کیلومتر