کوه استخر . مرودشت فارس .. ۲۶ آبان ۱۴۰۲

Photo ofکوه استخر . مرودشت فارس .. ۲۶ آبان ۱۴۰۲ Photo ofکوه استخر . مرودشت فارس .. ۲۶ آبان ۱۴۰۲ Photo ofکوه استخر . مرودشت فارس .. ۲۶ آبان ۱۴۰۲

November 17, 2023
November 2023

near Cheshmeh ‘Alī, Fars (Iran)

ساعت پنج و نیم صبح از شیراز حرکت کردیم و صبحانه را در جلوی نمای زیبای نقش رستم میل نمودیم ... از کفه آهوچر مرودشت مه غلیظ آغاز گردید و به نقش رستم که رسیدیم شدیدتر و زیباتر شد و پس از حرکت از نقش رستم ، از روستای شول گذشتیم و بعد از آن روستای گرم آباد و سپس از روستای سارویی که گذشتیم مقداری بعد از آن ... از کنار گاوداری به سمت کوه استخر رفتیم و ماشین را پارک نمودیم ... که شروع ترک مشخص میباشد که از کدام نقطه میباشد .. و در ساعت هشت و ده دقیقه صعود شروع و تا مقداری از مسیر پاکوب موجود نمیباشد و تقریبا از نزدیکی .. کمر دامنه کوه استخر پاکوب نمایان میگردد ، که متعدد و به دلیل عبور گوسفندان بوده ... ولی مسیر صعود قابل تشخیص میباشد .... در مسیر صعود بیست دقیقه ای استراحت و از نمای زیبای منطقه لذت کافی و عکسبرداری کردیم ... در قسمت شمال غرب کوه استخر ، که کوه سخر گزین یا شهرک میباشد در موقع صعود به علت هوای مه آلود قابل رویت نبود ... مسیر صعود بسیار زیبا و آثار باستانی ساخت دست بشر که بصورت تراشیده شدن سنگ به شکل پله ..و بقایای دیوار سنگ و ساروج به هنگام ورودی به بالای کوه استخر مشخص و قابل رویت میباشد ... ساعت ۱۱ رسیدیم به زیر درخت مشهور کهنسال سرو ۲۵۰۰ ساله .. که داری قطری نزدیک به دو متر که تنه تنومند و با عظمتی را دارا ، که دیدنی میباشد ... و پس استراحت به پیمایش در قسمت شرقی بالای کوه استخر پرداختیم .. که چندساعتی بطول انجامید .... حدود تقریبی ۹ کیلومتر مسافت پیمایش در قسمت شرقی از کنار درخت سرو کهنسال و اطراف پرتگاهای کوه استخر میباشد .. که منظره زیبای دشت اطراف از بالای کوه نمایان میباشد ... و دو کوه ستخر دیگر که یکی قلعه شکسته و دیگری کوه شهرک که توصیف زیبایی آن از بالای کوه استخر در معنای واقعی کلمه گنجانده نمیشود .... .. ساعت سه و چهل و پنج دقیقه به فرود از کوه استخر اقدام نمودیم ... درساعت پنج و بیست دقیقه در محل شروع بودیم که مدت زمان فرود از درخت سرو تا محل پارک ماشین یکساعت و نیم زمان برد .. هوا بسیار عالی و مقداری از مسیر شیب نسبتا زیاد دارد و دست به سنگ فقط در یک نقطه دارد که دشوار نمیباشد و پس از شیب سخت .. کل مسیر عبور دیگر تراورس با شیب ملایم میباشد و توصیه به تمام کوهنوردان میگردد که حتما به کوه استخر صعود نمایند ...جی پی اس ترک ثبت شده توسط بنده از بهترین مسیر و کمترین اتلاف وقت میباشد . پایدار و سربلند باشید .