Photo ofخط الراس کلون بستک به سرکچال ها (عبور از قلل کلون بستک، سیاه غار، انبارنو و سرکچال ها) Photo ofخط الراس کلون بستک به سرکچال ها (عبور از قلل کلون بستک، سیاه غار، انبارنو و سرکچال ها) Photo ofخط الراس کلون بستک به سرکچال ها (عبور از قلل کلون بستک، سیاه غار، انبارنو و سرکچال ها)

August 28, 2021
August 2021

near Dīzīn, Alborz Province (Iran)

این برنامه در روز پنجشنبه مورخ 1400/06/04 انجام شد. ساعت 06:50 از دکل مخابراتی دیزین شروع کردیم، حدود ساعت 09:30 قله کلون بستک، ساعت 11:30 قله تله غار(عبور از زیر قله)، ساعت 12:30 قله سیاه غار (ولدربالدر)، ساعت 13:45 قله انبارنو، ساعت 16:00 قله سرکچال 1، ساعت 16:45 قله سرکچال 2، ساعت 17:30 قله سرکچال 3، ساعت 20:00 پناهگاه لجنی و ساعت 22:30 روستای سفیدستان بودیم. مسیر تا قله کلون بستک پاکوب مشخص داره و چالش خاصی هم نداره. همینطور که بالا می رید مناظر بهتری رو می بینید. حدود 10 دقیقه بعد از قله به دوراهی می رسید. که ما سمت راست و به سمت دره رفتیم. کمی پایین تر پاکوب کمرنگ و مسیر سنگلاخی میشه. ما هم به سمت بالا برگشتیم و دوباره تو مسیر و پاکوب قرار گرفتیم. به همین دلیل از زیر قله تله غار رد شدیم و چه حیف که این قله رو صعود نکردیم. به نظر بنده مسیر سمت چپ دوراهی هم مناسب تر هست و هم اینکه از قله تله غار رد میشه. فقط شاید دورنمای خوبی نداشته باشه. از اینجا تا قلل سرکچال دیگه تقریبا مورد خاصی نداره و پاکوب هم کاملا مشخص هست. قله بعدی سیاه غار و بعدش انبار نو بود. دقیقا قبل قله انبار نو یه پناهگاه سنگی تو مسیر بود که برای مواقع ضروری عالیه. قلل بعدی هم قلل سرکچال ها هستند. چند نفراز مسیر بین انبار نو و سرکچال یک، به سمت روستای سفیدستان رفتن که ظاهرا پاکوب هم داره ولی بنده متوجهش نشدم. برای فرود از سرکچال ها هم دقیقا بین سرکچال یک و دو مسیری رو به پایین هست که به نظرم بهترین مسیره و تا یال پناهگاه لجنی هم شن اسکی هست. اعضای گروه داوین هم از وسط مسیر با ما هم مسیر شدن ولی موقع فرود از سرکچال ها علیرغم اصرار ما به انتخاب درست مسیر، از بین سرکچال دو و سه فرود اومدن و هوا هم تاریک شد درنتیجه گم شدن. تقریبا به سمت دره ای که به روستای روته ختم میشه رفته بودن، یکی از اعضای گروه رو از راه دور و با کمک نور هدلامپ هدایت کردیم و تا پناهگاه لجنی اومد. بعد از گذشت نیم ساعت از مسیر بالاخره آنتن اومد و با امداد کوهستان تماس گرفتیم و آدرس دقیق دادیم و خداروشکر سریع گروه گمشده رو پیدا کرده بودن. از پناهگاه تا روستای سفیدستان هم مسیر مشخصه.
نکات مسیر:
1- تو مسیر چشمه ای نداره تا بعد از پناهگاه لجنی. البته ما نفری 3 لیتر آب همراه داشتیم که با توجه به فصل کافی بود.
2- به دلیل ارتفاع بالا این منطقه خیلی مستعد رعد و برق و تغییر ناگهانی آب و هواست. بهتره تو شرایط آب و هوایی مناسب طی بشه که مجبور به فرود اضطراری نشید.
3- بهتره مسیر رور روز 5 شنبه طی کنید که هم مسیر خلوت باشه و هم ترافیک برگشت نداشته باشید.
4- قله سیاه غار با قله سرسیاه غارها متفاوت هست. تو نقشه ها اسم ولدر بالدر رو دیدم که از نحوه تلفظش اطلاعی ندارم.
5- تعدادی ماشین تو روستای سفیدستان گذاشته بودیم که بتونیم تا دکل مخابراتی برگردیم.
6- برای این مسیر گزارش های زیادی موجود هست. من طبق اصول گزارش مختصری نوشتم.