کردکوی به درازنو به جهان‌نما به نوچمن

Photo ofکردکوی به درازنو به جهان‌نما به نوچمن Photo ofکردکوی به درازنو به جهان‌نما به نوچمن Photo ofکردکوی به درازنو به جهان‌نما به نوچمن

2 days 11 hours 8 minutes
October 12, 2019
October 2019

near Shahrak-e Chahārşad Dastgāh, Golestan (Iran)

تاریخ اجرا: ۱۷-۱۹ مهرماه
تعداد نفرات: ۲
با اتوبوس ساعت ۱۲ گرگان از ترمینال بیهقی راه افتادیم و حدود ساعت ۶ رسیدیم کردکوی (نیم ساعت قبل گرگان). از اونجا بعد خوردن صبحانه و گرفتن تاکسی برای شهرک فرهنگیان، به اول مسیر رسیدیم و حدود ساعت ۹ شروع مسیر کردیم. بعد بیست دقیقه به دوراهی رسیدیم که می‌توانستیم از همان اول برویم روی یال ولی ما مسیر کنار رودخانه و چشمه توسکا رو‌ انتخاب کردیم. بعد از یک ساعت به انتهای جاده خاکی رسیده و از رودخانه عبور کرده و آرام‌آرام ارتفاع گرفتیم و بعد از حدود یک ساعت و نیم به توسکا چشمه رسیدیم. بعد قدری استراحت، با طی حدود ۴ ساعت به اول جاده خاکی روستای یزدان ‌محله به درازنو رسیدیم و حدود ساعت ۶ در دشت‌های بعد روستا کمپ زدیم.
روز دوم حدود ساعت ۱۰ صبح حرکت کردیم و به سمت قله‌ی درازنو رفتیم. بعد حدود ۱ ساعت به قله رسیدیم و آرام آرام با عبور از تپه‌ها ارتفاع کم کرده و با گذر از چند دشت به جنگل انبوه رسیدیم. جنگل بالای جاده خاکی جهان‌نما بود و بعد از عبور درختان در تیغ و انبوه، ارتفاع کم کرده و خود را به جاده خاکی رساندیم (عبور از جنگل به علت عدم عبور، در انتهای مسیر به شدت سخت شده بود و توصیه میشود قدری زودتر از جایی که از لبه‌ی پرتگاه به سمت جاده رفتیم، از مسیر جدا شده و به سمت جاده رفته شود). بعد رسیدن به جاده، با نیم ساعت پیاده روی به دشت جهان‌نما رسیدیم و کیسه‌های آب خود را پر نموده و در نهایت با قدری برگشت در دشت مسلط به روستا کمپ زدیم.
فردا صبح حدود ساعت یازده راه افتادیم و با عبور از دشت و گذر از صخره‌ها به کلبه‌ی مش‌صفر بعد ۲ ساعت و نیم رسیدیم و اونجا ساعتی استراحت کردیم و از اونجا به تخت میرزا و بعد از اون به مسیر پاکوب روستای نوچمن (به جای مسیر جاده خاکی معمول شموشک یا پاکوب به سمت شصت‌کلا) رفتیم که بسیار مسیر زیبا و کوتاه‌تری نسبت به دو مسیر دیگر بود. حدود‌ ۲ ساعت و نیم از کلبه‌ی مش‌صفر طول کشید و از روستا تا گرگان آژانس گرفتیم (۲۰ تومن) و از اونجا با تاکسی به تهران اومدیم.

اینجا میشه همین اول انداخت روی یال، ما همراه رودخانه ادامه دادیم

PictographMountain hut Altitude 5,023 ft

• azade.84 May 28, 2020

دوستان، من این مسیر رو از روی همین ترک ها رفتم، و می خواستم چند تا نکته رو بگم: البته بگم که ترک دقیق بود
    اول اینکه اگر می خواهید مسیر کوتاه تر بشه، می تونید از کردکوی تا روستای درازنو رو ماشین بگیرید، تقریبا تمام مسیر آسفالت هست.
    نکته دوم اینکه حتما تو روستای درازنو حسابی آب برای خودتون بردارید، تا روستای جهان نما چشمه نیست و مسیر طولانیه. ما اواخر مسیر با مشکل آب روبرو بودیم و اگر تو بهار و تابستون پیمایش می کنید، گرمای هوا اب بیشتری رو می طلبه.
    و سوم هم اینکه ما ساعت 11 صبح از درازنو راه افتادیم ودر طول مسیر هم وقت زیادی برای عکاسی گذاشتیم، ولی وقتی به جنگل انبوه و تیغ دار میرسید، عبور سخت میشه و سرعت پایین میاد. و اونجا هم امکان چادر زدن نیست و احتمالا ذخیره اب چندانی هم باقی نمونده. به همین دلیل به نظرم سعی کنید صبح زودتر از درازنو حرک�