قله کمرسفید فریمان

October 28, 2023
October 2023

near Narg, Razavi Khorasan (Iran)

درود.محل شروع صعود این قله منطبق بر نقطه شروع قلل لاخ زرد و لاخ زرد بلبل میباشد.در ابتدای کنارگذر فریمان وارد جاده روستای عشق آباد شده که تا این روستا بطول ۷ کیلومتر آسفالت است.پس از آن به سمت روستای نرگ بطول ۵ کیلومتر که شنی بوده و البته مناسب است.درست بعد از کال(مسیل) بالادست روستای نرگ یک جاده خاکی به موازات آن(و نه از داخل آن)پس از طی مسافت حدود ۲ کیلومتر به نقطه شروع منتهی میشود.در گذشته از روستا یک جاده خاکی از داخل کال به محل یک آبگیر و چند درخت بید منتهی میشد که در نقشه گوگل برکه زنبورداران نامگذاری شده است.آخرین بار،این جاده
قابلیت دسترسی مناسبی نداشت،لذا همین مسیر مجاور کال،به نقطه ای در نزدیکی برکه منتهی میشود که علامت زده ام.این فایل در اوایل پاییز ثبت و برداشت شده است.در مسیر چندین نقطه برای برداشت آب هست.در واقع از ابتدا که پاکوب وارد دهانه دره میشود،یک جویبار کوهستانی کوهنوردان را تا رسیدن به انتهای دره که ارتفاع میگیرید همراهی میکند.مشکل خاصی در صعود نیست.داخل دره منتهی به قله،ترکیبی از درختچه های زرشک کوهی، نیزار،علفزار،جویبار کوهستانی و تعدادی درخت اُرس با شکوه لذت صعود را بیشتر میکند.از پایکار تا قله مسافت ۳/۳ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۵۲۰ متر است.عدد روی تابلو ۲۲۰۰ است،لیکن با چند برنامه که مسیر را ثبت نمودم همگی تراز قله را حدود ۲۲۴۰ متر نشان میدهند.از کمر سفید تا لاخ زرد نیز(در سمت شمال)مسافت حدود ۱/۷ کیلومتر است که ابتدا حدود ۱۵ متر کاهش ارتفاع داشته و سپس حدود ۵۵ متر افزایش ارتفاع خواهد داشت.همچنین یک جاده خاکی بطول حدود ۱۱ کیلومتر از روستای عشق آباد شروع که تا پای قله و بسیار نزدیک بآن(در سمت جنوب) ادامه دارد که مخصوص تردد دامداران منطقه است و از دهانه دره ای بنام دره جن عبور میکند.جهت صعود به قله از شمال شرقی به جنوب غربی میباشد.پیروز و تندرست باشید.

یال سنگریزه کبود

پاکوبی ضعیف در سمت چپ دره بتدریج ارتفاع میگیرد

پاکوب به سمت راست رود میرود

پارک و شروع(۱۷۱۹)مسافت تا قله ۳/۳کیلومتر و اختلاف ارتفاع حدود ۵۳۰ متر

نوک درخت اُرس بزرگ روبرو را نشانه بگیرید.باید از سمت چپ آن عبور کنید

مسیر دیگر دسترسی به لاخ زرد در این محدوده و از راست جدا میشود

لاخ زرد(۲۳۰۰)

لاخ زرد بلبل(۲۳۴۰)

قلل لاخ زرد و لاخ زرد بلبل در سمت شمال دیده میشوند.نقطه نشانه گذاشته شده.فاصله تا لاخ زرد ۱/۷ کیلومتر

عبور پاکوب از بین دو درختچه زرشک کوهی

عبور از عرض رود به سمت چپ

عبور از عرض رود به سمت راست

شروع شیبی با خاک نرم.

در صعود از سمت راست صخره دور میزنیم

تابلوی کم ارتفاع قله(اگر باشد) دیده میشود.