کلون بستک به سرکچال-برگشت از شن اسکی

Photo ofکلون بستک به سرکچال-برگشت از شن اسکی Photo ofکلون بستک به سرکچال-برگشت از شن اسکی Photo ofکلون بستک به سرکچال-برگشت از شن اسکی

10 hours one minute
September 19, 2020
September 2020

near Dīzīn, Alborz (Iran)

در تاریخ ۲۸ شهریور، روز توچال عزیز، با دو تن از دوستان اقیلم ۴ برای صعود از گردنه دیزین به کلون بستک و امتداد خط الراس بینظیر کلون بستک به سرکچال و نهایتا فرود به روستای سپیدستان عزیمت کردیم. قبل از رفتن من این مسیر رو نگاه کرده بودم و با یکی دونفر که رفته بودن مشورت کردم. مسیر بسیار دلنشین و چشم نوازه، بجز یکی دو قسمت که اگر اشتباه برید کار رو سخت میکنه. و ما هر دو رو اشتباه رفتیم. علتش اینکه پاکوب تو بعضی جاها اصلا مشخص نیست و مسیر واضح نیست. خیلی جای خطا ندارید. ما ۸:۳۰ صبح دکل مخابرات بودیم و در ۳ ساعت به کلون بستک صعود کردیم. با توجه به سردی هوا، و ارتفاع بالا صعود و شیب تند صعود نسبتا مشکل هست. ولی نوک قله هوا صاف و آفتابی بود و چند تن از کوهنوردان هم چادر زده بودند و از منظره لذت میبردند. ما ساعت۱۲ از کلون بستک به سمت سرکچالها حرکت کردیم. خوب اول مسیر مشخص بود، ولی بعد به یک گردنه رسیدیم که راه پیش رو اصلا واضح نبود. مسیر روبرو حرکت از سنگلاخ و دست به سنگ از تیغه بود و مسیر سمت راست یک شیب بسیار تند روی سنگ و سنگریزه. دوستان گفته بودند که مسیر سمت چپ رو بگیرید، که فکر کنم منظور همون تیغه بود که ما صلاح ندیدیم. ما مسیر راست رو با سرعت بسیار کم ادامه دادیم. حدود یک کیلومتر شیب تند رو رد کردیم، که چالشی بود بعد مسیر نسبتا مشخص و دلپذیر بود. در بخش دیگری از مسیر دوباره یک پاکوب سمت راست بود که اون رو رفتیم و یکهو پاکوب تموم میشه و شما برای برگشت به یال باید از یک سنگلاخ با شیب بالا حرکت کنید که اصلا توصیه نمیشه. متاسفانه اون پاکوب که بسیار گول زننده هست باید حذف بشه. توصیه اینکه تقریبا همیشه مسیر سمت چپ رو بگیرید، یا روی یال یا از کنار چپ یال حرکت کنید. بجز این دو مورد مشکل خاصی نیست. در مورد فرود هم خیلی از دوستان اشاره کرده بودند که مسیر سرکچال ۳ به ایستگاه لجنی پر شیب و پر مخاطره است که من از ترک یکی از دوستان استفاده کردم و یک مسیر شن اسکی که قبل از سرکچال ۳ هست رو به سمت پایین فرود آمدیم. این فرود کمک کرد که اگر چه بسیار دیر حرکت کردیم قبل از تاریکی حدود ساعت ۷ به شمشک برسیم. در انتهای مسیر به یک گروه که از تربت حیدریه با برنامه ریزی منظم تشریف آورده بودن و همین مسیر رو فته بودند برخورد خوردیم که بسیار با صفا و اهل دل بودند.