کلنگه آقاجان ۳۰۵۰ متر ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofکلنگه آقاجان ۳۰۵۰ متر ، گروه حوزوی آفاق Photo ofکلنگه آقاجان ۳۰۵۰ متر ، گروه حوزوی آفاق Photo ofکلنگه آقاجان ۳۰۵۰ متر ، گروه حوزوی آفاق

April 7, 2023
February 2023

near Kermejegān, Qom (Iran)

☘️برنامه شماره ۲۱۹ ،گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)☘️

⛰ قله ۳۰۵۰ متری کلنگه ⛰

⏱ تاریخ برنامه: جمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱
تعداد شرکت کنندگان: ۲۴ نفر
️مسافت طولی طی شده : حدود ۱۰.۸ کیلومتر
ارتفاع صعود شده : حدود ۸۶۰ متر
سطح برنامه : سنگین

☘️ شرح برنامه:
⛰ معرفی‌: بر خلاف تصور عموم، استان قم، ارتفاعات بالای ۳۰۰۰ متر زیادی دارد که تعداد آن از ده قله نیز فراتر می رود. کلنگه (یا به صورت کامل: کلنگه آقاجان) یکی از این قلل است که با ارتفاع حدود ۳۰۵۰ متر از جمله قلل خط الراس نعلی شکل پلنگ آبی به شمار می رود. موقعیت مناسب قله، صعود به آن را از جهات مختلف تسهیل کرده است. دره شمالی و یال شمال شرقی، به ترتیب بهترین مسیر های صعود تابستانه و زمستانه این قله می باشند.

🏔 اولین برنامه ی آخرین ماه سال ۱۴۰۱ را با هدف صعود زمستانه به این قله زیبا برگزار نمودیم. موقعیت خاص دره شمالی کلنگه، آن را به یکی از پربرف ترین دره های ارتفاعات جنوب استان تبدیل نموده که هدف مناسبی برای تفریحات زمستانی ما به شمار می رود. با اقامه نماز صبح به سمت کهک حرکت کردیم. با عبور از محدوده امامزاده نورعلی روستای کرمجگان، با یخ زدگی مسیر جاده قنات درباغ مواجه شدیم و ناچار توقف کردیم. صعود را از جاده های یخ زده آغاز کرده و با ۱.۶ کیلومتر پیمایش، تازه به مبدا صعود مقرر در محدوده قنات رسیدیم. برفکوبی نیمه سنگین تا رسیدن به یال شمال غربی قله آغاز شد. منظره باعظمت ارتفاعات پربرف، و نمایش حیرت انگیز حرکت ابر و باد به پیشواز آمده تا کوچکیمان را در برابر عظمت خلقت به رخمان بکشند.

☀️🌨 با تابش آفتاب، گرما بر سرما غلبه کرده و ناچار لباس کم کردیم. توده های عظیم ابر که سلطه آفتاب را برنمی‌تافتند، اندکی بعد، راه بر نور بسته، برف و بوران بر زمین جاری ساختند. مجدد لباس گرمی اضافه کرده و مسیر را به سمت یال ادامه دادیم. دیری نپایید که ورق برگشت و با ورود ما به شیب صعود، نور آفتاب راه خود را باز نموده و حرارت خود را بر ما عرضه نمود. ما که در حالتی از خوف و رجای گرما و سرما گیر کرده بودیم، این بار لباس کم نکردیم و با سرعت ملایم ادامه دادیم. حدسمان درست بود و دقایقی بعد در حالی که آسمان آبی و نور آفتاب را می دیدیم، برف شدیدی گرفت!

🏕 ابر و باد و مه و خورشید و برف و بوران، مانع صعود ما نشد و با همت عالی گروه، شیب ها را یک به یک صعود نموده و با اینکه سطح برنامه به دلیل افزایش طول مسیر، سنگین تر هم شده بود اما قله را در زیر قدمهایمان یافتیم. تصاویر یادگاری ثبت کرده و به سراغ مرحله بعدی برنامه پیش رفتیم. با مرور آموزشهای مربوطه، بر روی برف عظیم دره شمالی قرار گرفته و به سمت پایین سرازیر شدیم. در این جا بود که کودک درون به پرواز درآمد و مزید هیجان و شادی سرسره برفی بر سرور میلاد اباعبدالله (ع) به مرحله انفجار رسید. دو مرحله فرود دره های برفی را سپری کرده و با حالتی از مستی سرور در حال بازگشت به سمت خودروها بودیم که غرش رعد و برق، هوش از سرمان پراند تا در میان موج جدیدی از بارش برف، پیمایش زیبایمان را به پایان رساندیم. مشاهده رنگین کمان در آسمان کهک، تکمیل کننده مجموعه متنوع آب وهوایی این برنامه بود.

✅خدای متعال را به خاطر همه نعمت هایی که به ما عطا فرموده (و گاه به آن توجه نداریم) شکرگذاریم. با تشکر از دوستان حاضر در برنامه ، ورزشکار و با خدا باشید.

جاده مسیر قنات درباغ

به دلیل حجم برف و یخ زدگی به انتهای جاده آسفالت نرسیدیم و پیمایش رو یکی دوکیلومتر پایین تر شروع کردیم

قنات درباغ

پایان جاده آسفالت سمت چپ قنات پرآبی است معروف به دره باغ یا درباغ

برفکوبی به سمت دره فرعی

دره خوشدر

Photo ofباغات دره، شیب نیمه تند صعود به یال Photo ofباغات دره، شیب نیمه تند صعود به یال Photo ofباغات دره، شیب نیمه تند صعود به یال

باغات دره، شیب نیمه تند صعود به یال

باغ کوچکی در میانه این دره وجود دارد که از مکان همین باغ به روی یال اصلی صعود میرویم