کلاهه ۳۱۰۲، گروه حوزوی آفاق

اختلاف ارتفاع مبدا و مقصد : حدود ۸۲۰ متر
سطح برنامه : سنگین
ضبط مسیر با نرم افزار ویکی لاک تلفن همراه سامسونگ اس۷
ارتفاع قله با نرم افزار ویکی لاک ۳۰۴۰ متر ثبت شده ولی ارتفاع با چند نرم افزار دیگر ۳۱۰۲ نشان داده شد

شرح برنامه :
ساعت ۱۶ : استراحت و صرف ناهار حوزه علمیه آشتیان
ساعت ۱۸ : انتهای برنامه قم

توضیحات:
کلاهه را می توان مرز میان دو شهر تفرش و آشتیان در استان مرکزی نامید. علت نام گذاری آن اینست که از دور شبیه کوهی است که کلاه برسردارد در کاسه قله بافت آن صخره ای می شود. جاده تفرش سلفچگان درشمال و.شمالشرقی - جاده اراک تفرش درغرب وجاده آشتیان سلفچگان در جنوب آنرا احاطه کرده اند.

روستاهای آهو - گرکان و شهرآب درجنوب وجنوب غرب روستاهای دلارام ونقوسان در شمال روستاهای عبدل آباد-فوجرد وریستگان درشرق وچاله کنگران - گنه - سفیدشبان در غرب آن قرار دارند در این کوه چشمه های متعددی دیده میشود که در یالهای شمالی بیشترند. برای صعود به این قله مسیر های متفاوتی وجود دارد که پر ترددترین آنها یکی از طریق روستای سفیدشبان در گردنه نقره کمر وغرب این قله است .دیگری از روستای آهو در جنوب قله وراه سوم از شهر تفرش وشهرک کوهین است.

مسیر آشتیان روستای آهو، مسیری بود که توسط گروه آفاق انتخاب شده و پیمایش شد. این مسیر که در محدوده دره اوزوا دارای چشمه های جوشان و رودخانه ای زیباست از جاده خاکی سمت چپ روستای آهو آغاز شده و در ادامه به مسیر رودخانه می رسد. پس از عبور از تقاطع دو رودخانه ، دره ای سنگلاخی آغاز شده که تا دامنه های اصلی قله ادامه می یابد. در حاشیه صخره های این دره غاری بزرگ و زیبا دیده می شود که روز ها سایه خنکی دارد. منظره قله کلاهه بسیار زیبا و چشم نواز بوده و حتی در این فصل باد خنکی بر فراز آن در جریان است.

کوهنورد، سلامت و با خدا باشید

PictographCar park Altitude 7,494 ft

شروع،خاکی نامرغوب

منظره بالای دره راچان

رودخانه فصلی، انتهای جاده خاکی

مسیر خاکی ازروستای آهو تا اینجا ادامه داشته و ختم می شود و از دره راهی به مسیر بالای آن ندارد