کلاغان،زرگران،بینالود

December 15, 2023
December 2023

near ‘Eyshābād, Razavi Khorasan (Iran)

درود.محل شروع صعود به این سه قله حدود یک کیلومتر قبل از کُتل نردبان و در کنار یک گوسفندسرا انتخاب شده است.برای رسیدن به این نقطه میبایست از انتهای روستای عیش آباد حدود ۵ کیلومتر جاده خاکی را ادامه داد تا به محل سه راهی رسید.سمت چپ،تابلوی بینالود مشخص است.از محل این سه راه تا پایکار فوق الذکر ۳/۵ کیلومتر دیگر باقیمانده که خاکیست(و تا کُتل حدود ۴/۵ کیلومتر).البته از پای کتل نیز میتوان ابتدا به کلاغان صعود نمود،منتهی شیب اولیه از آن محل کمی بیشتر است.ارتفاع نقطه شروع در این فایل ۱۶۸۰ متر است و تا قله کلاغان مسافت ۳/۲ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۷۹۰ متر است.از کلاغان تا زرگران نیز مسافت ۶/۴ کیلومتر است که ابتدا میبایست به میزان ۲۵۰ متر تا پایین ترین قسمت بین دو قله ارتفاع کم کرد و سپس حدود ۷۲۰ متر افزایش ارتفاع داشت.در حد فاصل این دو قله(کلاغان و زرگران) یک چشمه با دهانه بطری در فاصله ۳/۱ از کلاغان وجود دارد که به گوسفندسرای قربان معروف است و تقریبا آب مناسبی دارد.این چشمه عموماً اولین محل برداشت آب در پیمایش خط الراس بزرگ بینالود(کلاغان-قوچگر) تلقی میشود.از محل این چشمه تا زرگران مسافت ۳/۳ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۶۲۲ متر است.از قله زرگران تا بینالود نیز مسافت ۳/۲کیلومتر است و ابتدا میبایست حدود ۱۲۰ متر تا گردنه دو کوهی کاهش ارتفاع داد و سپس ۳۲۰ متر افزایش ارتفاع داشت.چنانچه صعود به بینالود در برنامه نباشد میتوان از قله زرگران روی مسیر صعود مسافت کمی برگشت تا دیواره های زرگران به اتمام برسد و سپس به سمت جانپناه دوشهید سرازیر شد.در برگشت از بینالود نیز میتوان ابتدا به زرگران برگشت و سپس دوشهید و یا در صورت نبودن برف انباشته در گرده بینالود،از داخل گرده مستقیماً به سمت جانپناه دو شهید فرود آمد.در این ترک همین حالت دوم(داخل گرده)ثبت و برداشت شده است.از داخل گرده و طرفین آن پاکوبهای متعددی به سمت دو شهید سرازیر میشوند(پاکوبهای چندگانه)که همگی کمی قبل از دوشهید همگرا میشوند و بهم میرسند.از جانپناه تا بالای کتل نردبان پاکوب قوی و مشخص است و از محدوده ای از درختچه های زرشک کوهی عبور میکند که به زرشک زار(یا زرشک زاران)معروف است.کتل نردبان در واقع یالی است با شیب نسبتاً زیاد(۲۷٪)اختلاف ارتفاع پای کتل تا بالای آن(محدوده ای که شیب کاهش میابد) حدود ۳۷۰ متر است در مسافت زیگزاگ ۱/۴ کیلومتر.کل مسافت پیموده شده در این برنامه حدود ۲۲ کیلومتر است و کل ارتفاع صعود شده با توجه به فراز و فرودهای مسیر بالغ بر ۱۹۰۰ متر میگردد.تا قبل از اندازه گیریهای دقیق،قله بینالود بعنوان بام هر سه استان خراسان در نظر گرفته میشد و اکنون این قله بعد از شیرباد(۳۳۰۳)دومین قله مرتفع در میان سه استان خراسان است.پیروز و تندرست باشید.

مسیری که از روستای درخت جوز برای صعود بینالود شروع شده است تقریبا در این محدوده به این مسیر متصل میشود

حدوداً این نقطه را میتوان بالای کتل در نظر گرفت(۲۱۱۰)چرا که شیب در جهت صعود زین پس بمراتب کاهش میابد

اختلاف ارتفاع کتل از شروع تا این نقطه حدود ۳۷۰ متر در مسافت زیگزاگ ۱/۶ کیلومتر است.درصد شیب روی این مسیر زیگزاگ حدود ۲۴٪ است.اگر ابتدای کتل را با یک خط فرضی مورب به این نقطه وصل کنیم،درصد شیب روی این مسیر مستقیم الخط حدود ۳۵٪ است.

یک تختگاهی در مسیر بین دو قله(۲۴۴۶)

گرده بینالود.سنگهای بزرگ در مسیر

گردنه چهل قیز(چهل دختر)این گردنه در مسیریست که از باغشن گچ به سمت زرگران و بینالود میآید

گردنه دو کوهی.پایین ترین قسمت بین دو قله(۲۸۲۰)تا قله بینالود ۲/۴ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۳۲۰ متر

گردش تدریجی به سمت غرب(به سمت قله کلاغان)

PictographMountain hut Altitude 0 ft

جانپناه دو شهید(۲۴۵۰)

پایین ترین نقطه بین دو قله در این ترک(۲۲۲۰)از کلاغان تا اینجا حدود ۲۵۰ متر کاهش ارتفاع داشته و تا زر

پاکوب سمت چپ(غرب)از باغشن گچ،دره و گردنه چهل قیز بمنظور صعود به قلل زرگران و بینالود شروع شده است

پاکوب روبرو (شمال)هم به زرگران میرود،منتهی با شعاع گردش و مسافت کمی بیشتر.در نقطه(الف)بهم متصل میشون

پاکوب روبرو ابتدا شیب کمی دارد لیکن قبل از شروع دیواره های زرگران با شیب نسبتاً تندی به خط الراس و نقطه(الف)میرسد.اما این ترک در این نقطه به سمت خط الراس رفته که با شیبی کمتر و بتدریج به نقطه همگرایی(الف)میرسد

نقطه(ب)

نقطه(الف).محدوده برخورد دو تکه مسیر اخیر

میتوان با شعاع بیشتر و از راس یال دور زد و یا این میانبر را انتخاب کرد

قله کلاغان(تابلو۲۵۰۰ این فایل۲۴۷۰)مسافت تا چشمه بین دو قله ۳/۱کیلومتر و تا زرگران۶/۴ کیلومتر

قله زرگران(تابلو ۳۱۰۰ این فایل ۲۹۴۰)مسافت تا بینالود ۳/۲ کیلومتر اختلاف ارتفاع ۲۰۰ متر

قله بینالود(تابلو۳۲۱۱ و این فایل۳۱۴۰)میتوان روی مسیر صعود به زرگران و سپس دوشهید رفت.من از گرده بینالود به سمت دوشهید رفتم

درختچه های زرشک(زرشکزار)

اگرصعودکلاغان دربرنامه نباشد،میتوان تا ابتدای کتل ادامه داده و از آنجا به سمت زرگران و بینالود رفت

از سمت چپ(غرب)ارتفاع پیش رو کمی تراورس نمودم.در این محدوده پاکوب قوی وجود ندارد.