Χαυγάς - Καθαρό - Αγ.Πελαγία Ε4

November 13, 2021
November 2021

near Mésa Lasithákion, Crete (Greece)

Χαυγάς Καθαρό Αγ.Πελαγία Ε4.
Από τον Άγιο Κωνσταντίνο, ακολουθούμε τις ταμπέλες "προς Χαυγά" και φτάνουμε μέχρι τη μικρή λιμνοδεξαμένη. Συνεχίζουμε ΒΑ προς τους ταμιευτήρες που σηματοδοτούν την είσοδο του φαραγγιού. Μπροστά μας ξεδιπλώνεται ο Χαυγάς με τους γκρεμούς ψηλά να προκαλούν δέος. Ακολουθούμε τη σήμανση μέσα και έξω από το χείμαρρο που τον διασχίζει.Το μονοπατι συνεχιζει με ζιγκ ζαγκ στην κοίτη. Μετά από 30' φτάνουμε στο δίχαλο, όπου ευθεία πάει στο Νεραϊδοκόλυμπο (εκεί κατά το θρύλο λούζονταν οι ανεράιδες του παλιού καιρού). Εμείς πάμε δεξιά προς "Τίμιο Σταυρό" και ακολουθούμε το αρχαίο ημιονικό μονοπάτι, που φιδοσέρνεται στα πρανή του φαραγγιού. Μετά από 25-30' λεπτά ανάβαση φτάνουμε στο πρινοδάσος του καθάριου λάκκου, το οποίο διασχίζουμε εγκάρσια και φτάνουμε στον πάτο του οροπεδίου του Καθαρού και στο εκκλησάκι του Τιμίου Σταυρού.
Επιστροφή κυκλικά από το παλιό ευδιάκριτο μονοπάτι (Ε4) που τραβερσάρει την πόλγη του Καθάριου Λάκκου. Παρθένος απο ανθρώπινη παρέμβαση τόπος ΒΔ του Οροπεδίου Καθαρού. Η μονη ανθρώπινη δραστηριότητα στην περιοχή είναι η βόσκηση αιγοπροβάτων. Πριν το 1950 ο Καθάριος Λακκος καλλιεργείτο απο τους Αγιοκωνσταντινιώτες και αποτέλεσε και μήλον της έριδος κατά την Τουρκοκρατία με τους γείτονες Κριτσωτες. Μετά το διάσελο μικρή στάση για να θαυμάσουμε τη θέα του Οροπεδίου και των Λιμνοδεξαμενών, που είναι εντυπωσιακή. Στη συνέχεια το μονοπάτι γίνεται πιο δυσδιάκριτο προς τα βόρεια και συνεχίζουμε σε έναν νεοανοιγμένο (?) χωματόδρομο που κατέστρεψε το παλιό ημιονικό μονοπάτι, γνωστό ως στροφές της Αλέξαινας . Η πορεία συνεχιζεται έντονη κατηφορική μέχρι την όμορφη εκκλησία της Αγίας Πελαγίας, που κατά την Ενετικη Περίοδο του Λασιθίου ηταν μοναστήρι.

Η διαδρομή ειναι κατά βάση πάνω σε παλιές στράτες, σχετικά εύκολη και διασχίζει μια σχεδόν παρθένα περιοχή με ποικιλία χλωρίδας, εξαιρετικής φυσικής ομορφιάς.

Ακολουθούμε το μονοπάτι δεξιά προς Τίμιο Σταύρο.

Το φαράγγι από ψηλά.

Στον "πάτο" του Οροπεδίου του Καθαρού.

Η πόλγη του Καθάριου Λάκκου και πίσω ο Χαυγάς.

Οροπέδιο Λασιθίου.

Οι "στροφές της Αλέξαινας"