Kevadmatk Lepakõrve ja Mägeniidi kurisutele

Photo ofKevadmatk Lepakõrve ja Mägeniidi kurisutele Photo ofKevadmatk Lepakõrve ja Mägeniidi kurisutele Photo ofKevadmatk Lepakõrve ja Mägeniidi kurisutele

-95 ft
March 19, 2023
March 2023

near Küdema, Saare (Estonia nutome)

Matkaklubi Tõll ja Piret ning Saaremaa Spordiliit viisid meid 18. märtsil avastama imelisi Küdema ja Paatsa piirkonna metsi ja kevadisi kurisuid. Matka alustasime fantastilise arhitektuuripärli juures Möldriveskil. Sealt suundusime mööda metsateid maaliliste Lepakõrve kurisute äärde ja üle iidsete rannavallide Mägeniidi kurisule. Matka lõpuks jõudsime muistse Paatsa maalinna asupaika.
Matka juhtis Madis Jürviste.

Möldriveski koordinaadid on 58° 29' 17.46" N, 22° 18' 22.04" E.

PictographWaypoint Altitude -26 ft

Paatsa linnusease on luite lõunaotsale kuhjatud madala liivast ringvalliga, mis oli kuhjatud 13. sajandi lõpul ja 14. sajandi algul. Linnuseõu on umbes 3000 ruutmeetri suurune ala, kus oletatavasti 11.–13. sajandil oli kindlustamata asula. Arvatavasti oli Paatsal Tuiu muistsete metallurgide tugikoht, see hävis tõenäoliselt Jüriöö ülestõusu ajal.

Mägeniidi ehk Paatsa kurisu Ümara kujuga 25 x 25 m suurune kurisu. Läänenõlva kõrgus 10 m, idaosas oja sissevoolu kohas nõlva kõrgus 3 m. Lehtrja kujuga kurisu, mille põhjas on kivid ja liiv. Kurisusse voolavad Paatsa maaparandusobjekti veed. Kevadel on kurisu vett täis. 1978. a. suvel suubus kurisusse vett 4 l/s.

Lepakõrve kurisud asuvad Litoriinamere ja Antsülusjärve luitestunud rannavallide vahel. Lepakõrve ja 3 km kaugusel paiknevate Küdema kurisute kaitsmiseks moodustati 1959. aastal Lepakõrve ja Küdema kurisute kaitseala (pindala 13 ha).