Kerperbos-Holsetterbos-Schimperbos-Malensbos 10 km

Photo ofKerperbos-Holsetterbos-Schimperbos-Malensbos 10 km Photo ofKerperbos-Holsetterbos-Schimperbos-Malensbos 10 km Photo ofKerperbos-Holsetterbos-Schimperbos-Malensbos 10 km

November 4, 2023
August 2023

near Cottessen, Limburg (Nederland)

Mooie wandeling, grotendeels door bossen die onderdeel zijn van het Vijlenerbos, ideaal op een wat hetere zomerdag. Het Vijlenerbos is een prachtig bos, uniek in Nederland. De wandeling biedt behalve diverse soorten bos ook grenspalen, een grafheuvel en vergezichten vanaf bosranden. Bij de start bevindt zich een parkeerplaats. Horeca alleen bij de Lodge vlakbij de grafheuvel. Delen kunnen blubberig zijn bij nat weer.
Vanaf de start steek je eerst de Epenerbaan over naar een andere parkeerplaats. Vandaar neem je een pad dat door het Kerperbos naar de Boschweg voert, een breder bospad. Deze voert je omlaag naar de bosrand boven het dal van de Hermansbeek. Langs grasland loop je naar het Holsetterbos dat je vervolgens omhoog in loopt. Dit pad voert je naar de bosrand boven Holset met mooi uitzicht op dit plaatsje. Dan loop je over de Hoogweg, een ander bospad, omhoog weer het bos in tot je een smaller pad neemt wat de eerste honderd meter een beetje overgroeid dreigt te raken. Dit pad voor naar de Lodge aan de Epenerbaan, een geschikte plek voor ravitaillering. Aan de andere kant van de Epenerbaan bevindt zich de grafheuvel. Na een kijkje neem je een pad het Malensbos in. Dit pad voert dicht langs de bosrand met af en toe een doorkijkje richting buurtschap Raren met zijn vakwerkhuizen. Je volgt het pad het bos uit naar uitzichtpunt Meelenbroek waarna je afdaalt buiten het bos naar de Meelenbroekerweg. Snel neem je dan weer een hol pad het bos in omhoog, richting Schimperbos. Het laatste deel van de klim betreft een smaller en steiler pad. Boven kom je weer op de Hoogweg, een hier passende naam. Je bent namelijk boven op het plateau van Vijlen hier, en op de Belgische grens. Je loopt langs grenspaal 4 over deze bosweg voor je een route via kleine paden kiest naar grenspaal 5, grotendeels door België (Wallonië). Vanaf grenspaal 5 loop je over de grens en langs de bosrand naar het westen met een uitstapje naar een uitzichtheuvel op grasland aan de Belgische kant van de grens. Kort daarna loop je België weer in voor een route langs bosrand aan Belgische kant boven Terstraten. Met een omweg kom je zo bij grenspaal 6 in een holle weg. Vervolgens neem je een klein pad omhoog terug het plateau op, aan Nederlandse kant van de grens. Je komt boven bij een breed bospad dat je over het plateau naar het westen voert. Je komt hierbij het Russenkruis, een monument op de grens wat Russische krijgsgevangenen uit de Eerste Wereldoorlog herdenkt. Je blijft op hoogte terwijl je vervolgens door het bos terug loopt naar de start.

Boschweg

Breder bospad dat je naar de bosrand voert boven het Hermanbeekdal

Bosrand boven dal Hermansbeek

Grafheuvel

Grafheuvel. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Grafheuvels_Vijlenerbos

Grenspaal 4

Grenspaal 5

Grenspaal 6

Hoogweg

Bospad dat vanuit Holsetterbos omhoog voert naar het plateau van Vijlen boven in het Schimperbos

Hoogweg op grens

Langs grens

Pad voert langs de grens/bosrand.

Meelenbroek uitzicht

Meelenbroek uitzichtpunt

Pad Holsetterbos

Pad naar Boschweg

Pad naar Lodge

Pad naar Lodge. Eerste kleine 100 meter lijkt het pad een beetje dicht te groeien.

Pad naar Meelenbroek

Pad naar Meelenbroek door het Malensbos en langs de bosrand

Pad naar Meelenbroekerweg

Pad omhoog plateau op

Pad omhoog plateau op, net aan Nederlandse kant van de grens

Pad omhoog Schimperbos in

Pad over plateau naar Russenkruis

Route naar grenspaal 5

Route naar grenspaal 5 over kleinere paden grotendeels door België

Route naar grenspaal 6

Route naar grenspaal 6, door België, langs bosrand boven Terstraten.

Route terug naar start

PictographMonument Altitude 0 ft

Russenkruis

Russenkruis. Zie ook http://www.eerstewereldoorlog.nu/agenda/russenkruis/

Uitzicht boven Holset

Uitzichtpunt

Uitzichtpunt op een grasheuvel net buiten het bos