Kasteel Elsloo 3.7 km

November 11, 2020
October 2020

near Terhagen, Limburg (Nederland)

Korte maar gevarieerde wandeling rondom kasteel Elsloo, met hellingbos, kasteelpark, beekjes, het Terhagerpötje (bron), het Julianakanaal en een deel van het oude centrum van Elsloo met de Maasberg en uitzicht richting België. Horeca is te vinden in het kasteel. Bij de start zijn er diverse parkeerplaatsen.
Vanaf de parkeerplaats loop je gelijk de dijk op naar het pad langs het Julianakanaal, met uitzicht op België. Even verder loop je de dijk weer af, langs een wielermonument ter nagedachtenis aan lokale wielerhelden. Je loopt dan de Maasberg op over de mooie kasseienweg. Halverwege neem je een trap naar een uitzichtpunt over het Julianakanaal, de Grensmaas en België. Je loopt dan langs de kasseienweg Op de Berg terug naar de Maasberg die je weer afloopt naar kasteel Elsloo. Je loopt hier voor langs en dan het park in, langs de visvijver gevormd door een zijtak van de Hemelbeek. Je loopt dan omhoog door het park richting het theehuisje wat uitkijkt over de Maasvallei. Door een groot veld boven op de heuvel loop je naar de oprijlaan van het kasteelpark. Deze loop je af naar de ingang en loopt dan via een andere route weer terug naar het grote veld. Langs een weide loop je richting een boomgaard waar schapen lopen, en dan terug naar het hellingbos. Hier is een mooi punt: het Terhagerpötje, waar een beekje uit de helling omhoog welt. Na het bekijken van dit lager gelegen punt loop je weer terug naar het pad en dan door naar een uitzichtpunt over de Hemelbeek. Je loopt naar beneden en volgt dan de Hemelbeek. Het pad gaat over in een vlonderpad/knuppelpad langs beekjes, wilgen en hellingbos. Hier zouden ook bevers voorkomen. Het vlonderpad kruist als een brug twee takken van de Hemelbeek richting de Oostelijke Kanaalweg. Daarna loop je langs het moerassig gebied en parallel aan de Oostelijke Kanaalweg terug richting de start.

Photo ofGroot centraal veld in het kasteelpark Photo ofGroot centraal veld in het kasteelpark Photo ofGroot centraal veld in het kasteelpark

Groot centraal veld in het kasteelpark

Veld boven op de heuvel omringd met bos

Hellingbos

Hemelbeek brug

Brug en vlonderpad over twee takken van de Hemelbeek

PictographCastle Altitude 0 ft

Kasteel Elsloo

Kasteel Elsloo is een hotel-café-restaurant

Knuppelpad

Vlonderpad/knuppelpad langs beekjes, hellingbos en wilgen

Langs Boomgaard

Pad langs boomgaard met schapen

Photo ofLangs weide in parkachtig landschap Photo ofLangs weide in parkachtig landschap Photo ofLangs weide in parkachtig landschap

Langs weide in parkachtig landschap

Pad langs grasland in parkachtig landschap

Maasberg

Kasseienweg de helling omhoog in het oude centrum van Elsloo

Op de Berg

Kasseienweg met uitzicht in het oude Elsloo

Oprijlaan Kasteelpark

Onverharde oprijlaan Kasteelpark

Pad langs Julianakanaal

Terhagerpötje

Bronnetje van beekje, waar water uit de helling opborrelt. Vroeger werd hier de was gedaan

Theehuisje

Theehuisje in het kasteelpark Elsloo met zicht over de Maasvallei

Photo ofUitkijkpunt over Julianakanaal en België Photo ofUitkijkpunt over Julianakanaal en België Photo ofUitkijkpunt over Julianakanaal en België

Uitkijkpunt over Julianakanaal en België

Uitzichtpunt

Uitzichtpunt in het bos

PictographLake Altitude 0 ft

Visvijver Hemelbeek

Photo ofWandelpad parallel aan Oostelijke Kanaalweg Photo ofWandelpad parallel aan Oostelijke Kanaalweg Photo ofWandelpad parallel aan Oostelijke Kanaalweg