Karkas (کرکس - از مسیر کشه)

September 24, 2021
September 2021

near Maḩalleh-ye Vashūshād, Isfahan (Iran)

گزارش صعود قله کرکس
این برنامه در تاریخ 1 مهر 1400 به همراه دوتن از همکارانم از سازمان زمین شناسی و در راستای برداشت های زمین شناسی نقشه 1:50000 طرق انجام شده است.
روز 5 شنبه 1 مهر ساعت 4.50 از نطنز به راه افتادیم، از طریق جاده قدیم اصفهان به سمت روستای کشه رفتیم، با توجه به اینکه جاده منتهی به دره از میانه راه در روستای تفریحی رایان بسته بود به سمت تار ادامه مسیر دادیم و قصد داشتیم که با استفاده از جاده معدن تراورتن بسمت دره محل شروع پیاده روی برویم که جاده بسته شده بود و با راهنمایی نگهبان معدن به سمت جاده ای خاکی رفتیم که در بخش های ابتدایی برای سواری قابل تردد است ولی به تدریج جاده خراب تر می شود و نیاز به ماشین شاسی بلند یا می نی بوس بنز برای عبور خواهد بود. در سمت باختری دهانه ورودی دره ساختمان بزرگی چشم نوازی می کند که با فاصله از آن گذشتیم و وارد دره شدیم، داخل دره منبع آب و چند درخت بزرگ و باغ گردویی در انتهای جاده خاکی دیده می شود. ماشین ما نزدیک منبع آب بزرگ بتنی متوقف شد و ساعت 6.10 استارت حرکت را زدیم.
با توجه به عدم آمادگی همکارانم برای کوهپیمایی و لزوم برداشت های زمین شناسی بسیار آهسته حرکت می کردیم و توقف های زیادی داشتیم و 8.13 به پناهگاه کرکس رسیدیم. ساعت 9 پس از صرف صبحانه و استراحت، مجددا به سمت قله حرکت کردیم. شیب مسیر پاکوب زیاده و لازم است که پیچ و خم های زیادی در مسیر صعود زده شود. ساعت 11.45 به گردنه رسیدیم، با استراحتی کوتاه و خوردن تنقلات همکاران را آماده بخش آخر صعود کردم و نهایتا ساعت 12.15 بر فراز قله کرکس قدم گذاشتیم.
قرارمان این بود که برای برگشت مسیر منتهی به روستای طامه را پیش بگیریم اما از بالا مسیر طامه بسیار سخت و دارای پرتگاه بنظرم رسید و ضمن تماس با یکی از دوستان کوهنوردم در اصفهان جویای مسیر شدم و ایشان نیز تایید کرد که مسیر دست به سنگ دارد، با توجه به آنکه همکارانم آموزش لازم را ندیده اند و زمان کافی نیز برای پیمایش مسیر طولانی تر نداشتیم قرار شد که از همان مسیر رفته بسمت پناهگاه و روستای کشه برگردیم. بعد از استراحت روی قله روی یال جنوبی گردنه مقداری سنگ ها را بررسی کردیم و دوباره به گردنه برگشتیم و بسمت پناهگاه حرکت کردیم. بخش زیادی از مسیر را با استفاده از مسیر شن اسکی (نه چندان جذاب بواسطه سنگ های درشت) طی کردیم و ساعت15.40 به پناهگاه رسیدیم. نهارمان را به همراه مسئول پناهگاه آقای ابراهیمی صرف کردیم و چای آویشن را مهمان ایشان بودیم. پس از رفع خستگی دوباره بسمت پایین حرکت کردیم و بالاخره ساعت 18.10 به محل پارک ماشین رسیدیم.
نکات مهم:
در بخش هایی از دره، پناهگاه و روی قله آنتن دهی همراه اول وجود دارد.
در کنار پناهگاه آب لوله کشی شده وجود دارد.
پناهگاه ظرفیت 40- 50 نفر را دارد و بطور معمول یک نفر مسئول دائمی در آن حظور دارد (آقای ابراهیمی: 09120212940).
زمان بندی صعود و فرود درج شده در این گزارش بواسطه برداشت های زمین شناسی در طول مسیر، طولانی تر از زمان معمول است.
چناچه قصد پیمایش از مسیر طامه را دارید باید بخاطر داشته باشید که این مسیر دست به سنگ و پرتگاه های متعدد دارد و مسافت پیمایشش نیز طولانی تر است، لذا بهتر است از مسیر طامه صعود کرد و پس از صعود در پناهگاه شب را سپری کرد.