Photo ofKarakaya-Kovanalan-Kapıkırı (Neolitik Kaya Resimleri) İzmir Zirve Dağcılık İhtisas Spor Kulübü Photo ofKarakaya-Kovanalan-Kapıkırı (Neolitik Kaya Resimleri) İzmir Zirve Dağcılık İhtisas Spor Kulübü Photo ofKarakaya-Kovanalan-Kapıkırı (Neolitik Kaya Resimleri) İzmir Zirve Dağcılık İhtisas Spor Kulübü

March 30, 2024
March 2024

near Karakaya, Aydın (Türkiye)

Karakaya köyünün yakınlarından başlayan rotada dört farklı bölgede 8 bin yıllık neolitik kaya resimlerini görebilirsiniz. Resimleri sadece fotoğraflayınız ve asla dokunmayınız. Kovanalan mevkisinde birkaç yerleşim mevcuttur. Ancak parkurda küçük derecikler haricinde su yoktur. Özellikle yaz dönemi 2,5 litre su ile yürüyüşe başlatılması tavsiye olunur. Ayrıca Kovanalan'dan sonra parkur Karia Yolu ile birleşir ve zaman zaman antik taş döşeli kral yollarından geçer.

Kaya Resimleri;
Tarih öncesi dönemlerde Dağ zirveleri ve çevresi kült merkezi/kutsal yer olmuştur. Benzer şekilde Beşparmak Dağları(Tarihi Latmos Dağı) çevresinde yaşayanlar tarafından kutsal kabul edilmiş ve bölgede 1994 yılından bu yana 560 civarında kaya resminin tespiti yapılmıştır. Resimler günümüzden 8 bin yıl öncesine işaret etmektedir. Resimlerin dağılım alanı, Bafa Gölü'nün kıyılarından Çine Vadisi'ne (antik Marsyas Irmağının geçtiği vadi), oradan da Gerga (Çine) yakınlarına kadar uzanmaktadır. Betimler ve yer aldıkları doğal çevre, resimlerin anlamı hakkında yorum yapmaya olanak verir. Kaya resimlerinin özellikle zirvenin etrafında yoğunlaşmış olması, zirvedeki yağmur kültüyle bağlantılıdır. Nitekim birçok kaya resminin doğrudan bir su kaynağınının üzerinde ya da haznesinin yakınında yer aldığı görülmektedir. Hayvanların gerçekçi bir şekilde betimlenmiş olduğu Avrupa'daki Demir Çağı mağara resimlerinden farklı olarak, Latmos'taki kaya resimlerinin insanı merkeze aldığı görülmektedir. Bu insan tek başına değil, bir topluluğun parçası olarak kompozisyonda yerini almaktadır. Betimlemelerde aile kavramı ve insani ilişkiler ön plana çıkmaktadır. Çok azı bu tanımlamanın dışındadır. Resimlerin hemen hepsi, kendine has görünümünü Latmos Dağı'nda bulan buzul çağı sonrası sanatı için tipik olan bir stilde ve kemik unu ile hematitin (demir oksit) karışımıyla elde edilen kırmızı boya ile yapılmıştır. Resimlerde Erkekler ön plandadır. Kadınlar ise profilden ve dışarıya çıkık, geniş kalçaları vurgulanmış olarak farklı biçimlerde gösterilmektedir. Figürler çoğunlukla üzerleri bezeli etek ve önlük giymişlerdir. Bunların yanı sıra aynı cinsiyetten çiftler ve gruplar ile karışık cinsiyetlerin bir arada olduğu gruplar da görülmektedir. Figürler küçük boyutlarda ve boyları 7 ile 70 cm arasında değişmekle beraber, ortalama 20-30 cm uzunluğundadır. Özellikle başların büyük T veya M gibi şematik olarak betimlenmiş olması sıradışı bir özelliktir. Figürlerin dışında çok sayıda bezeme, işaret ve sembol de görülmektedir. Ayrıca el ayak baskıları mevcuttur. Hayvan betimlemesi oldukça azdır.