Karaisa - Senir - Eksere (Gündoğmuş)

Photo ofKaraisa - Senir - Eksere (Gündoğmuş) Photo ofKaraisa - Senir - Eksere (Gündoğmuş) Photo ofKaraisa - Senir - Eksere (Gündoğmuş)

December 15, 2019
December 2019

near Karaisa, Antalya (Türkiye)

Senir Beyleri yurdunu bir günlük vaktimiz dahilinde hızlıca geçmeyi amaçlayan etkinlik, ismi 1530 tarihli 166 no'lu Muhasebe-i Vilayet-i Anadolu defterine bile bu adla zikredilen Karaisa Mahallesi Camii önünden saat 08:00 sularında, sakinlerinin meraklı ve kuşkulu bakışları arasında başladı ve doğuya yönelerek ilk evlerin arasından ilerleyen bir patika üzerinden ormanlık sırta ulaştı. Burada kısa bir süre beton kaplı bir yolu takip eden hat, önce bir viran eve sonra da eski bir çeşmeye ulaşarak yeniden patika hattına girdi. Artık kullanılmadığı her halinden belli olan patika, bir süre sonra dere yatağına inerek doğu istikametinde oldukça çalılık bir hat üzerinden ilerledi ve nihayet 5,8 km'de yeniden belirgin bir rota izlemeye başladı. Taş kaplı bir hat üzerinden yükselen etkinlik önce 6,9. km'de yer alan çeşmeye buradan ise bir zamanlar nahiye merkezi olan ve Gündoğmuş'un Eksere olduğu zamanlarda bağlı bulunduğu mamur bir yerleşim olan Senir Mahallesine ulaştı. Köy içinde gereksiz bir kahve arayışı nedeniyle sapan hat 9,1. km'de yeniden hatta girdi ve 10,8 km'de sekili bahçelerin azizliği sonucu hattı kısa bir süre kaybetse de yeniden orijinal güzergahında ilerleyerek önce Sümenisuyu Pınarı yakınlarında dere yatağına indi ve sonra buradan dik bir çıkışla, garip bir baraj gölü geçip Gündoğmuş İlçe Merkezinde sona erdi.

Uyarılar;

1) İlk başta yer alan iki evin arasında geçen yol sizi doğruca ormanlık sırta götürecek. Burada yer alan ve sağa yani güneye ayrılan yol yerine dik olarak inin ve beton kaplı yolu sonuna kadar takip edin.
2) Yolun sonunda sağa yani güneye dönün ve çeşme sonrası doğaçlama olarak işaretli noktaya kadar serbest bir geçiş yapın.
3) Takip ettiğiniz patika 2,9. km'de bir harman yerine ulaşacak. Patika bu harmanın hemen kuzeybatı köşesinden aşağıya iniyor. Bizi yanıltan hataya düşmeyin.
4) Patika bir süre sonra batıya dönerek sizi yanıltsa da doğru hat üzerindesiniz. Bir süre sonra sola yani doğuya dönerek sizi dere yatağına götürecek.
5) Buradan 5,6. km'ye kadar düz bir hat izlemek mümkün. Belirgin bir patika olmasa da yön tayini sorun değil.
6) Patika girişi ile birlikte neredeyse 10,7. km'ye kadar sürecek sorunsuz bir patika hattı var. Bu km'de sekiler üzerinden sizi aşağıya doğru iten hat yerine 50 m yukarıda yer alan ve zaman kazandıracak çoban patikasını paralel olarak yürüyün. Yol sizi bir çoban ağılına kadar götürecektir. Ağılın içinden önce kısa bir süre aşağıya sonra sola yani kuzeye dönen hat rahat bir geçiş sonrası dere yatağında son bulacak. Araç yolundan ilerleyen hat, kısa bir süre sonra patika hattına yeniden girecek ve baraja su basan boruların yanından tepede yer alan asfalt yola ulaşacak. Şehir artık görüş alanınızda.

Tavsiyeler;
1) Uzun pantolon ve uzun kollu t-shirt giyin.
2) Pahalı down ceket ve yağmurluklara dikkat.
3) Uygun bir bot hayat kurtaracak.
5) Su sorunu olmayan hat üzerine yer alan pek çok su kaynağı var.
6) İlk defa geçildiğinden ve uzun yıllardır kullanılmadığından çizik ve çarpmalara hazırlıklı olunmalı.
7) Senirde kahve yok ya da biz bulamadık. Cenaze olduğundan da soramadık.
8) Gündoğmuş'ta, fırının karşısındaki kahve şahane salçalı-sucuklu tost yapıyor.

Ulaşım;

Gidiş Süresi : 83,6 km / 1 Sa. 30 Dk.
Gidiş Hattı : Alanya - Ören Kavşağı - Çavuşköy - Halitağalar - Çamlıtepe - Karaisa

Dönüş Süresi : 69,8 km / 1 Sa. 42 Dk.
Dönüş Hattı : Gündoğmuş - Umutlu -Kemerköprü - Güzelbağ - Soğukpınar - Emişbeleni - Konaklı - Alanya

Le Ekip,

Ben

PictographReligious site Altitude 2,700 ft

Karaisa Köyü

Neredeyse 550 yıldır kayıtlarda bulunan Gündoğmuş'a bağlı Mahalle. Pek az insan gördük. Alara Çay'ına bakan dik yamaçlara kurulmuş. İlçe merkezine 15 km mesafedeki köyün merkezinde bulunan cami başlangıç noktamız.

Suyu içilebilen hat. Patika bir süre bu hatta paralel ilerliyor.

Sırt

Patikanın ulaştığı sırt hattı. Bu noktada aşağıya, beton kaplı yola inilecek.

Tarihi, güzel sulu çeşme. Hat bu çeşmenin güneyinde, makilik yamacın başlangıcında ve giriş oldukça belirgin.

Patika giriş

Tarlaların güney köşesinde yer alan patika girişi.

Yeniden patika

Kaybolan patika bu noktada yeniden ortaya çıkıyor. Mevcut hatta yapılan hataya dikkatinizi çekerim.

Nirengi noktası olması için işaretlendi.

Patika

Bol yosunlu, kireç taşı merdivenli patika. Artık kaybolmak yok.

Nirengi noktası olması için işaretlendi.

Taşdöşeme

Peşinden koştuğumuz tarihi patikalar. Ne mutluluk.

Orman yoluna çıkan hat tam karşıda yeniden patika olarak ilerleyecek.

Bu noktadan yukarı yani doğuya ilerlenecek.

PictographReligious site Altitude 2,818 ft

Senir

Senir Beylerinin yurdu. Konuyla ilgili bkz. 1) http://www.avsarelleri.com/?pnum=92&pt=3+-+SEN%C4%B0R+OBASI 2) https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/157065 3) https://yerelkultur.org/manav-nedir/ Herşeyi benden beklemeyin :)

Patika giriş

Asfalt yolun hemen yanında bulunan giriş. Kime sorsanız gösterir.

Köprü

Uzunca bir süre rahat ilerleyen hat nihayet buraya ulaşıp bir düzlüğe ve şelaleye varıyor.

İçilebilir su kaynağı. Adı kayıtlarda Sümenisuyu Pınarı olarak verilmiş. Üstte yer alan Kalker mağaralar ilgi çekici.

Patika giriş

Tepede yer alan asfalt'a kadar gidecek patika. Geçmiş olsun.

• Photo of Hüseyin Türkeli
    Hüseyin Türkeli Dec 31, 2019

Yeni bir hat olarak yüründü. Oldukça keyifli bir sonbahar parkuru oldu.