Karaağaçlı - Dereköy - Mahmutseydi

4 hours one minute
December 8, 2018
December 2018

near Dereköy, Antalya (Türkiye)

Resmi adıyla Karaağaçlı, bilinen adıyla Karakışla, yerel ağızla ise Gara'ışla olarak bilinen mahallenin merkezinde yer alan cami önünden başlayan yürüyüş, çeşme üstünden başlayan dar bir köy içi patikayı takip ederek doğuya doğru yükseldi ve taş kaplı patikalardan geçerek önce Kayaardı mahallesine, ardından da tek bir ağaçtan oluşan iptidai bir köprüyle Kargı Çayını aşarak Emirin Suyu olarak bilinen bölgeye ulaştı. Gedevet Yaylasına su götürmek için açılan zig zag bir toprak yoldan hızlıca irtifa aldı ve kayalık bir yamaçtan giriş yaparak enfes taş duvarlı dağ geçitlerinden, ormanlardan ve gördüğümüz en güzel boğaz geçişlerinden birini yaparak Dere Köyüne giden patika üzerinden asfalt yola kadar ilerledi. Pek istemesek de tahrip olan zamane patikaları yüzünden 2,5 km'lik bir asfalt geçiş ile Mahmutseydi patikası girişine kadar uzanan yolculuk, 10,5 . km yer alan basit bir patikayı takip etti, tarihi yolları bozan bir orman yolunu geçti ve ultra maratonun yeni hattını içeren bir patikadan ilerleyerek önce Çoğlu Hanına, buradan da güneye dönerek Mahmutseydi sırtlarından köy içine indi ve tarihi cami önünde peksimet pazarlığı ile başlangıçtan 8 saatlik bir sürede sona erdi.
Uyarılar;
1) Su konusu nadiren problem olacak bir parkur. En kurak mevsime rağmen akan çeşmeler, geçilen köyler nedeniyle 1,5 lt su yeterli oldu.
2) Kargı çayı geçişi için yağmurlu havalarda sel tehlikesine karşı dikkatli olunmalı.

Tavsiyeler;

1) Zemin yapısı oldukça yumuşak bu nedenle uygun bir yürüyüş ayakkabısı bile (bot satın alın !) yeterli olacaktır.
2) 7.7 . km'de küçük koruluk alanı dolaşmak yerine doğrudan sola giden patikadan çıkmak mümkün.
3) 10,5. km de başlayan patika tırmanışı, anlamadığımız şekilde bizi yanlışlıkla bir su kaynağına götürdü ve rotadan çıkardı. Tavsiyem 10,7 km'de patika yerine dik çıkarak orman yoluna ulaşılması. Bu noktada kaybolmak söz konusu olmasa da patika belirgin bir şekilde kayboluyor.

Ulaşım;
6 kişilik ekibin lojistiği toplam 3 det araçla sağlandı. 1 adet araç Mahmutseydi köyüne park edildi ve Karağaçlı köyüne toplam iki araba ile ulaşıldı. Parkurun sona erdiği Mahmutseydi köyünde yer alan araçla diğer iki araca ulaşıldı. Tüm bu işlemler için Bektaş-Mahmutseydi-Çoğlu-Deretürbelinas Mahallesi-Karaağaçlı Mahallesi hattı kullanıldı. Tamamı asfalt kaplı olan yol tek yön yaklaşık 35 km olup yaklaşık 1 saatlik bir yolculuğa karşılık gelmektedir.

L'equipe;
ve
Filiz Başaran

Çeşme & Başlangıç

Parkur, Karaağaçlı mahallesi camii önünde yer alan bu çeşme üzerinden doğuya doğru hafifçe yükselerek ilerlemeye başlıyor. İzin almak kaydıyla park için uygun bir alan. Patika bir süre hafif yükselip basitçe taş döşeli olarak devam ediyor. Tereddüte düşülen noktalarda sürekli yukarı ve doğuya doğru yürünmeli.

Boğaz

Patika önce derede yer alan baraja inen bir yola oradan da daha üstte yer alan ancak sizi güzel bir taş döşeli yola kavuşturan toprak bir yola ulaşıyor. Buradan düz ilerlenince önce bir taşlık vadiye oradan da hoş bir boğazı olan sırta ulaşıyor.

Kayaardı

Karaağaçlı mahallesinin küçük bir yerleşkesi olan bu alan artık terk edilmiş bir kaç ev ve bir kaç virane var. Yol bu noktadan güneye dönüp küçük bir dere yatağına paralel ilerliyor.

Emirin suyu

Dik bir sırt aşıp çamlık bir alanı geçen yol yine Kayaardı olarak anılan ve iki kardeşin hala yaşadığı başka bir mezraya ulaşıyor. Buraya inen yol oldukça keyifli ve evin sahipleri misafirperver insanlar. Selamınızı esirgemeyin.

Patika giriş

Güneydoğu'ya doğru ilerlemeye devam eden hat tam bu noktada bir kestirme yaparak dere yatağına iniyor. Asıl hat biraz daha ilerden dönüş yapsa da biz bu kestirmeyi kullanmayı tercih ettik.

PictographBridge Altitude 1,998 ft

Ağaç Köprü

Kargı Çayı geçişini bu iptidai ağaç köprü ile yaptık. Oldukça kaygan olan köprü dışında mevsim itibariyle su seviyesi düşük olduğundan kayalar üzerinden de geçmek mümkün.

Patika giriş

Köprü sonrası kaybolan patika, yerini bir süreliğine Gedevet yaylasına su tedariği için açılmış bir toprak yola bırakıyor. Dik bir şekilde yükselen ziz zag hat bu noktadan oldukça belirgin bir yan patika ile güneybatıya yönelip oldukça bakımlı bir ormanlık yamaca giriyor.

PictographRuins Altitude 2,472 ft

Harabe

Patika üzerinde yer alan bu yapının ne olduğunun tam olarak söylemek mümkün değil. Yakında yer alan harman yerinden yapılacak bir çıkarımla ev yıkığı olduğunu söylemek olası.

Patikanın resimde görülen harman yerinin hemen üzerinden geçiyor.

Boğaz

Bir süre ormanlık alandan çıkan hat aniden harika manzaralı bu dağ geçidine ulaşıyor. Geçiş ve seyir keyfi açısından oldukça tatmin edici olan alanda kabaca tamirat yapıldığı belli oluyor. Kayaardı bölgesinde de gözlemlediğimiz olayın kahramanı burada yaşayan ve hala bu hattı kullanan halk.

Dere yatağından sonra gördüğümüz ilk içilebilir kaynak bu oldu. Kurak mevsim olmasına rağmen akmaya devam ediyor.

Medeniyetten uzak, patikalarla süslü parkurumuzun güzel kısmı burada sona eriyor ve yaklaşık 2 km'lik asfalt yol buradan başlıyor. Maalesef varlığı yakın zamana kadar bilinen patikalar ev ve tarla hırsıyla ortadan kaldırılmış.

Su tedariği için uygun bir noktada yer alan çeşme, parkurun asfalt kısmı üzerinde.

Patika giriş

Mahmutseydi hattına giriş yapmak için kullandığımız bu basit patika girişi bir süre sonra daha üstte yer alan asıl patikaya ulaşıyor.

Muhtemelen patika dönüşünü kaçırdığımız için diğer patikanın bizi sürüklediği bu su kaynağı yakın zaman da yapılmış. Etrafında herhangi bir patika bulunmayan kaynaktan sağa yani güneybatıya dönerek üstte yer alan toprak orman yoluna ulaşmak için geçici bir kestirme yol yürüdük. Hattı takip edeceklerin 10,8. km civarında sağa dönüş veren hattı takip etmelerini rica ediyorum.

İşgüzar muhtar gazıyla tarihi yollar üzerine inşa edilmiş bir toprak yoldan arta kalan hat.

Patika giriş

Toprak yolun tahrip ettiği hat tam bu noktadan yukarı ve sağa yani batı- güneybatı istikametine dönerek yükseliyor ve kısa bir tırmanışın ardından uzun süre orman içinden Çoğlu Hanına kadar ilerliyor.

PictographMountain hut Altitude 3,047 ft

Patika yeniden tahrip edildiği bu noktada Hanın önünden sola yani güneye dönüyor. Yaylacıların konak hanlarından olan han, yakın zamanda tadil edilmiş.

Hoş içimli bir suyu olan çeşme, yolun güneye döndüğü ve bir kaç yazlık evin olduğu küçük bir vadinin hemen girişinde. Yol bir süre traktör yolundan ilerleyip hatta görüldüğü üzere yerli halkın "Değirmen yolu" dedikleri ve bir kısmı iptidai taş döşeli basit bir patikaya uzanıyor.

Hat, Mahmutseydi sırtlarında yer alan çeşmenin hemen önünden ilerliyor.

PictographReligious site Altitude 2,724 ft

Mahmutseydi Camii

Alanya bölgesinin bilinen en eski camilerinden olan eser için hurafe ve köylü abartmasından müstesna aşağıda yer alan kaynakça oldukça değerli bilgiler sağlıyor, tavsiye ediyorum ; http://dergipark.gov.tr/download/article-file/184380

• Photo of memis1969
    memis1969 Jan 5, 2019

Tatmin edici, rahat bir günübirlik parkur

• Photo of Osman YILMAZ
    Osman YILMAZ Jan 6, 2019

Doğru, günübirlik bir yürüyüş için uygun.

• Photo of Hüseyin Türkeli
    Hüseyin Türkeli Jan 6, 2019

Yerleşim yerlerine bu kadar yakın ve bozulmamış iki adet patika geçişi var. Çok beğendim.

• Photo of Osman YILMAZ
    Osman YILMAZ Jan 6, 2019

Evet, hala bozulmamış olması şaşırtıcı :)