Kamtal (norduz)

1955
November 26, 2021
November 2021

near Mīāneh, East Azerbaijan (Iran)

صعود قله کمتال(سلسله جبال کیامکی )
۱۴۰۰/۹/۵
مسیر و جاده مرزی از جلفا عبور کرده و سیه رود را نیز عبور میکنیم،به نوردوز(نقدوز) که رسیدیم،جاده بسمت خاروانا و ورزقان را پیش رو میگیریم،تقریبا دو ۲کیلومتر بعد یک روستا نوجه مهر که امزاده سید محمد در هست،مکان و اتاقهایی برای شب مانی ساخته شده که میتوان با قیمت خیلی مناسب تهیه کرد.بعد از شب مانی،صبح زود بسمت خاروانا، تقریبا از روستا که خارج میشیم نهایتا سه ۳کیلومتر،طی مسیر کرده(جاده آسفالت)همانجا کنار جاده خودرو رو پارک میکنیم و بسمت قله حرکت میکنیم.ارتفاع پارک خودرو کنار جاده ۷۰۰متر از سطح دریا و ارتفاع قله ۲۱۲۳متر هست.یعنی ۱۵۰۰متر ارتفاع در پیش رو هست،اول کوهپیمایی،شیبی مناسب و کم دارد و از داخل مسیر جنگلی که یک چهارم مسیر هست عبور کرده و پس از تقریبا ۲ساعت به چشمه گوارا و زلال (تخته بلاغی)میرسیم،از چشمه تا قله هم ۲ساعت در پیش رو دارید و در مسیر آب وجود ندارد،لازمه حتما ذخیره آب را پر نمایید.بعد از چشمه شیب مسیر تند میشود و نزدیک قله دارای پیچ وخم می‌باشد.(البته ساعت پیمایش برای کسانی که آمادگی کافی ندارند مسلمأ بیشتر از این محاسبه گردد)این ساعتها تقریبا برای کوهنورد سطح متوسط می‌باشد.از مناظر و ارتفاعات لذت ببرید،علی الخصوص منظره کوههای ارمنستان،رود ارس،مناظر قله کیامکی،اورین وحتی اگر هوا صاف باشد قله آغری در ترکیه بطور واضح نمایان هست.بر فراز باشید