Kalatówki na Kasprowy kolejką i z powrotem pieszo przez Murowaniec

Photo ofKalatówki na Kasprowy kolejką i z powrotem pieszo przez Murowaniec Photo ofKalatówki na Kasprowy kolejką i z powrotem pieszo przez Murowaniec Photo ofKalatówki na Kasprowy kolejką i z powrotem pieszo przez Murowaniec

May 25, 2023
May 2023

near Kuźnice, Województwo małopolskie (Polska)

For English version scroll down.

Uwagi na wstępie:

1. Ta trasa zakłada wykorzystanie kolejki z Kuźnic na Kasprowy Wierch, co oszczędza jakieś 2-3 godziny podejścia na Kasprowy, natomiast żeby skorzystać z tej możliwości polecam kupić z wyprzedzeniem bilety przez Internet. Szczególnie w sezonie lepiej nie liczyć na kupno ich w kasie. Link do sklepu: https://www.sklep.pkl.pl/pl/
2. Trasę przechodziłem pod koniec maja i jeszcze było sporo śniegu, polecam zaopatrzyć się w górskie buty i raczki. Chyba że wybieramy się na wycieczkę w środku wakacji, to powinno już nie być śniegu.

Trasa na początku biegnie bardzo łatwą drogą do Kuźnic. Przy drodze znajduje się pustelnia św. Brata Alberta. Chętni mogą zajrzeć teraz, albo w drodze powrotnej.
Po paru chwilach jesteśmy już w Kuźnicach i mając chwilę wolnego czasu możemy spojrzeć na sklepy z pamiątkami lub też biec do kolejki.
Kolejka dowozi nas do Myślenickich Turni gdzie przesiadamy się w nowy wagonik żeby wylądować na Kasprowym Wierchu. Przy sprzyjającej pogodzie roztacza się przed nami wspaniały widok. Myśmy jeszcze wybrali się na pobliski szczyt - Beskid, który w odróżnieniu od Kasprowego ma już ponad 2 tysiące metrów. Teoretycznie można by było iść dalej do przełęczy Liliowe i stamtąd schodzić do Murowańca zielonym szlakiem, ale jest on w części schowany za górami przez co było tam jeszcze więcej śniegu niż na szlaku żółtym. Z uwagi na to zdecydowałem cofnąć się do żółtego i nim zejść do Murowańca. Jeżeli mamy jeszcze dużo czasu możemy odbić na Czarny Staw Gąsiennicowy (+30 minut w jedną stronę). Jeżeli wcześniej na szlaku było mało osób, to teraz już raczej będzie gęściej. Wracamy do Kuźnic szlakiem niebieskim przez Boczań lub jeżeli wolimy spacer doliną wzdłuż strumienia możemy wybrać szlak żółty. Z Kuźnic wracamy już do naszego hotelu.

In English:
Some general remarks:

1. This route assumes the use of the cable car from Kuźnice to Kasprowy Wierch, which saves about 2-3 hours of approach to Kasprowy, but to take advantage of this opportunity, I recommend buying tickets in advance via the Internet. Especially in the high season, it is better not to count on buying them at the box office. Link to the shop: https://www.sklep.pkl.pl/pl/
2. I walked the route at the end of May and there was still a lot of snow, I recommend getting mountain shoes and crampons to be safe. Unless we are going on a trip in the middle of the holidays, then there should be no more snow.

At the beginning, the route runs along a very easy road to Kuźnice. By the road there is the hermitage of St. Brother Albert. You can visit now or on your way back.
After a few moments, we are already in Kuźnice and having a moment of free time, we can visit some souvenir shops.
The cable car takes us to Myślenickie Turnie, where we change to a new car to land on Kasprowy Wierch. When the weather is good, there is a wonderful view waiting for us. We also went to the nearby peak - Beskid, which, unlike Kasprowy, is over 2,000 meters high. Theoretically, you could go further to the Liliowe pass and from there go down to Murowaniec along the green trail, but it is partly hidden behind the mountains, so there was even more snow than on the yellow trail. Due to this, I decided to go back to the yellow one and take it down to Murowaniec. If you still have a lot of time, after reaching it you can extend the trail by going to Czarny Staw Gąsiennicowy (+30 minutes one way). If there were few people on the trail before, it will be rather denser now. We return to Kuźnice along the blue trail through Boczań, or if we prefer a walk along the valley along the stream, we can choose the yellow trail. From Kuźnice we are already returning to our hotel.