kalagh laneh peak,Hamedan

October 6, 2023
October 2023

near Gol Dar, Hamadān (Iran)

به نام خالق کوه ها

گزارش صعود به قلل کلاغ لانه و الوند همدان
استان ومنطقه هدف برنامه :همدان (کوهستان الوند)
تاریخ و ساعت حرکت از سنندج : تاریخ ۱٤مهر ۱٤۰۲ ساعت ٤بامداد جمعه
تعداد نفرات شرکت کننده : ۹ نفر از اعضاء کانون کوهنوردان کردستان
سرپرست برنامه : آقای محمد پرتونیا
مربی ومسئول فنی برنامه : آقای فرید بایزیدنژاد
جلو دار : آقای کیومرث نیرومند
عکاسی و تصویر برداری : همنورد مسعود رخزاد
تهیه گزارش : روژین حبیبی

کوهستان الوند در استان همدان و حد فاصل تویسرکان و شهر همدان قرار دارد. الوند از طریق گردنه شمال غربی به کلاغ لانه و دائم برف و از سمت جنوب غربی به دره کیوارستان و سپس به چهار قله متصل می شود.همچنین قله کلاغ لانه از شمال غربی به دائم برف متصل می شود.
۱٤مهر ۱٤۰۲، بامداد جمعه ساعت٤در میدان آزادی شهر سنندج با یک دستگاه مینی بوس به سمت همدان به راه افتادیم . ساعت ۷/۱۰بامداد به ورودی همدان رسیدیم و پس از عبور از میان باغ های زیبای عباس آباد به محل گنج نامه رسیدیم با پیاده شدن از مینی بوس و جمع و جور کردن کوله ها ساعت ۷/۳۵ راهی کوهستان الوند در جنوب شهر همدان شدیم. با حرکت به سمت میدان میشان که در سمت راست آبشار گنجنامه بود حرکت خود را آغاز کردیم.با عبور از دره که روبروی اردوگاه کیوارستان بود به حرکت خود ادامه دادیم. عظمت سنگ ها و زیبایی ابشارها چشم ها را نوازش میکرد گویی همه یک رنگ و یکدل صبور و مقاوم ایستاده در مقابل طوفانها ،کولاکها پذیرای هزارن میهمان از جای جای این کره ی خاکی هستند. مسیر نسبتا ساده بود و با افزایش ارتفاع ساعت ۹/۱۰ به اولین پناهگاه( میشان) واقع در میدان میشان رسیدیم. پس از استراحتی ۱٥ دیقه ای و صرف صبحانه با لذت بردن از مناظر اطراف به ادامه مسیر برخواستیم واز مسیرهای پاکوب به سمت تخت نادر حرکت کردیم حدود یک ساعت بعد در ساعت ۱۰/۳۵ به دشت که به تخت نادر معروف است رسیدیم درانجا دو راه بود که یکی به سمت ، قله الوند(شیر سنگی) میرفت و دیگری راهی که به سمت انتهای تخت نادر که از دوزخ دره می گذشت و ما را به کلاغ لان میرساند بود.پس از عبور از تخت نادر بر بالای دشت قرار گرفتیم. با پشت سر نهادن برج صخره ای شیر مانند الوند که از دور دیده می شد در یک تراوس از میانه کوه قله کلاغ لانه و پناهگاه که در پایین آن چشمه آبی گوارا بود در مقابل چشمانمان نمایان شد.ساعت ۱۱/۳۰ به پناهگاه کلاغ لانه رسیدیم و پس ازیک استراحت ۱۰ دقیقه ای از پاکوبی با شیب ملایم که کم کم به ارتفاع آن اضافه میشد به پای قله رسیدیم پس از ٥دقیقه استراحت با دست به سنگ شدن از میان صخره های زیبا وپر رمز و رازی که همچون شاهکاری در دل کوه جای گرفته بود عبور کردیم و ساعت ۱۳بر فراز قله کلاغ لانه به ارتفاع ۳٤۱۰متری رسیدیم.با نگاهی به اطراف گویی سنگ ها دست به دست هم داده بودند برای رقصی بی نظیر در میانه ی کوه ها پس از گرفتن چند عکس به رسم یادگاری مسیر را به قصد برگشت به پناهگاه در پیش گرفتیم ساعت ۱۴/۲۰ در پناهگاه کلاغ لانه برای صرف نهار توقف کردیم و در ادامه ساعت ۱٥حرکت به سوی الوند را از سر گرفتیم پس از عبور از وسط شکاف سنگی و سنگ های کوچک و بزرگی که دست طبیعت نقشی بر انها کشیده بود ساعت ۱۶/۱۲ پای به قله الوند به ارتفاع ۳٥۷۰متر نهادیم .مناظر اطراف بسیار با شکوه است دیدن دشت های همدان و تویسرکان و کوه های زاگرس که در افق های دور همچون نواری به هم پیوسته دیده می شود بسیار خاطره انگیز بود.پس از لذت بردن از مناظر بسیار زیبای قله ،ساعت ۱۶/۳۰ به سمت دامنه ها سرازیر شدیم.از دورکوه های زاگرس زیبا نمایان بود با رسیدین به تخت نادر در روبرو یمان شهر همدان دیده می شد که درادامه حرکت به پناهگاه مشیان رسیدیم ساعت ۱۸/۳۵ پس از توقف کوتاهی از مسیری که به گنج نامه منتهی میشد به طرف پایین به راه افتادیم و در ساعت ۱۹/۳۰ به محل پارک مینی بوس رسیدیم و برنامه به پایان رسید. و به طرف سنندج حرکت کردیم که ساعت ۲۳/۲۰ به ترمینال سنندج رسیدیم.متاسفانە گوشیم خاموش شد و مسیر کامل ثبت نشده