Just - Tęgoborze

September 3, 2010
August 2010

near Tęgoborze, Województwo małopolskie (Polska)

Najwyższy punkt naszej trasy znajduje się na Górze Jodłowiec Wielki 465m n.p.m. Początek trasy na przełęczy św. Justa. Przełęcz ta jest niewielkim obniżeniem w bocznym grzebiecie ciągnącym się od Pasma Łososińskiego w kierunku jeziora Rożnowskiego. Przewija się tędy widokowa droga z Brzeska do Nowego Sącza. Z okolicznych wzniesień widać wspaniałe panoramy na Kotlinę Sądecką, Pogórze Rożnowskie i jeziora. Obiektem koniecznym do obejrzenia na tym terenie jest drewniany kościółek p.w. Narodzenia Najświętszej Marii Panny z XVIII w. Wędrując dalej wzdłuż zboczy Jodłowca Wielkiego rozpościerają się widoki na Zbyszyce z Górą Dąbrowską, Góry Grybowskie, Beskid Sądecki, Tęgoborze, wzgórze Rachów i Białowodzką Górę 616m n.p.m. przechodzimy obok ośrodka lotnictwa szybowcowego, gdzie istnieje możliwość wykonywania lotów na paralotni, ponadto organizowane są zawody modelarskie przez Sądeckie Towarzystwo „ORLIK”. Kolejnym ciekawym zabytkiem ujętym na naszej ścieżce jest Pałac Stadnickich, jest on jednym z trzech okazałych rezydencji nad Jeziorem Rożnowskim. Na dzień dzisiejszy budynek ma prywatnego właściciela, a tym samym jest niedostępny dla turystów.

PictographHiking Altitude 1,145 ft

JUST przełęcz

Przełęcz drogi krajowej nr 75. Początek trasy.

PictographHiking Altitude 1,239 ft

Kościół Św. Justa

Kościół Narodzenia NMP. Św. Just X/XIw. na szlaku Świętych Błogosławionych Diecezji Tarnowskiej

PictographHiking Altitude 1,332 ft

Na trasie

Widoki na jezioro Rożnowskie i okolice.

PictographHiking Altitude 1,466 ft

Na trasie. liczne widoki na jezioro i okolice. Widok na lotnisko w Łososinie. Najwyższy punkt trasy

PictographHiking Altitude 1,504 ft

Najwyższy punkt trasy

Najwyżej położone miejsce na trasie. Bardzo piękne widoki 360 st. Na zdjęciu 2 widać kościół w Siennej. Zjęcie 3 widać kościów w Tabaszowej. Zdjęcie 4 Tęgoborze linia brzegowa jeziora. Zdjęcie 5 widok na fragment krajowej 75 Just - Łososina. Zdjęcie 6 widok na Znamirowice.

PictographHiking Altitude 1,523 ft

Punkt widokowy

Punkt widokowy na stoku góry Jodłowiec Wielki 482 m. Widok na stronę wschodnio - południowo - zachodnią. Po stronie północnej las jodłowy w którym zajduje się ośrodek wypoczynkowy "Orlik" obok kapliczka poświęcona lotnikom.

PictographHiking Altitude 1,249 ft

Zejście ze szlaku

W tym miejscy schodzimy z góry kierując się na południe. Uwaga idziemy drogą polną kierując się na zabudowania w dole. Przechodzimy przez drogę Tęgoborze - Świdnik - Żbikowice przechodzimy mostkiem na potoku Świdnik drogą asfaltową obchodząc wzgórze Rachów 377m ok 300 m dalej dzięki uprzejmości właściciela posesji ścieżkami do następnego mostku i dalej do drogi Zawadka - Chomranice w kierunku wschodnim do Tegoborzy.

PictographHiking Altitude 1,069 ft

Mostek na potoku. Koniec przejścia najtrudniejszego odcinka trasy.

PictographHiking Altitude 1,087 ft

Kapliczka przydrożna

PictographHiking Altitude 1,052 ft

Tęgoborze

Tęgoborze droga lokalna. Widok na jezioro.

PictographHiking Altitude 941 ft

Pałac XIX w

Zabytkowy Pałac Stadnickich z XIX w. Obecnie nie dostępny. Brak informacji o właścicielu. Ogrodzony wysoką siatką ogrodzeniową. Zdjęcia robione za ogrodzenia. Na ogrodzeniu informacja Obiekt monitorowany.

PictographHiking Altitude 900 ft

Tęgoborze

Tęgoborze. Pamiątkowy pomnik poległym bojownikom Tęgoborzy, Łososiny. Jezioro Rożnowskie. Widok na kościół w Zbyszycach. Widok w kierunku Justu