Jungshoved rundt - Vandrefestival 2018

Photo ofJungshoved rundt - Vandrefestival 2018 Photo ofJungshoved rundt - Vandrefestival 2018 Photo ofJungshoved rundt - Vandrefestival 2018

-68 ft
August 18, 2018
August 2018

near Stavreby, Zealand (Denmark)

Jungshoved rundt - Vandrefestival 2018

Lørdag 1808 2018 havde Jungshoved Lokalråd og menighedsrådet arrangeret en dejlig vandretur Jungshoved rundt.
Vejret var perfekt med sol, skyer og jævn vind fra SV.
Inden afgang serverede Jungshoved menighedsråd morgenkaffe i "Hestestalden".
Fællesbussen Frøen fulgte os rundt, havde man behov, kunne man få kørt sin oppakning.
Ved Vagns havn efter knapt 5 km blev vi fyrsteligt beværtet med frugt, vand, saft og kaffe.
Ved Jungshoved gamle lodshus fik vi lidt lokalhistorie.
Sjovt at høre, at den nærmest sagnomspundne Lily fra Nyord var barnefødt her.
Igen lidt senere i skoven en beretning fra stormfloden 12 - 14 november 1872 om en engelsk fregat,
der havde formået at fortøje til et egetræ i skoven, så alle blev reddet.
Ved Svend Gønges hule (en jættestue) i Bønsvig skoven holdte vi frokostpause,
M.C. Hansen causerede og sang 3 af sine vidunderlige viser om lokalområdet.
Ved Store hestehave så vi en god del sæler, der solede sig på stenene ude i vandet.
Da vi nåede frem til det nye naturområde, Sydgården i Roneklint, der blev indviet sidste år,
blev vi igen fyrsteligt beværtet med kaffe, hjemmebag og et lokalhistorisk foredrag.
Så var det ellers bare derudad tilbage til Jungshoved kirke.
Minsandten om ikke menighedsrådet trakterede os med kaffe og wienerbrød, da vi nåede frem!
Tak for et overdådigt arrangement.
Tak til alle jer ildsjæle, der gav os så dejlig en dag!