جنگل الیمستان و قله امامزاده قاسم ۲۵۰۰متر، آفاق

Photo ofجنگل الیمستان و قله امامزاده قاسم ۲۵۰۰متر، آفاق Photo ofجنگل الیمستان و قله امامزاده قاسم ۲۵۰۰متر، آفاق Photo ofجنگل الیمستان و قله امامزاده قاسم ۲۵۰۰متر، آفاق

1984
November 2, 2023
July 2023

•   4.8 2 Reviews

near Lahāsh, Māzandarān (Iran)

☘️برنامه شماره ۲۴۱ ،گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی🌹)☘️

توضیحات سطح بندی در برنامه های گروه آفاق : https://eitaa.com/afaghclimb/1876

☘️ شرح برنامه:
⛰ معرفی:
یکی از اولین جنگلهایی که در مسیر جاده هراز به سمت شمال دیده می شود ، جنگل های کوهستانی اطراف روستای لهاش و الیمستان است
این منطقه بر خلاف زمین های مسطح نزدیک به دریا، میزبان جنگل هایی کوهستانی و مرتفع بوده که بسیاری از اوقات سال در میان ابرها پنهان است
جنگل زیبای این منطقه که در میان روستاهایی همچون الیمستان، لهاش، تیار و پاشاکلا واقع شده، تا ارتفاعی بالاتر از ۲۱۰۰ متر بالارفته تا جای خود را به چمنزارهای بالای جنگل دهد و پس از آن تا قله ای به ارتفاع ۲۵۰۰ متر ارتفاع می گیرد که میزبان بقعه امامزاده قاسم (ع) است.

قله امامزاده قاسم اگر چه یک قله فرعی به حساب می آید اما مقصد اصلی کوهنوردان به شمار می رود
ادامه صعود بعد از قله امامزاده، شما را ابتدا به قله ای ۲۷۰۰ متری رسانده و پس از آن نیز تا خط الراس اصلی رشته کوه ادامه می یابد که قللی بالای ۳۰۰۰ متر را شاهد است

مسیر صعود این قله بی جهت محبوب نیست. مسیر واضح و عریض به همراه علائم راهنما در ابتدا و در میانه راه، جنگل نوردی و صعودی کم خطر را پیش روی شما قرار می دهد. جاده مناسب و آسفالت تا ورودی مسیر جنگل نیز در این محبوبیت تاثیر به سزایی دارد. به این عوامل باید هوای مطبوع و خنک حتی در تابستان را اضافه کرد که به دلیل ارتفاع بالای ۱۴۰۰ متر است. البته تابستان ها زیر آسمان آفتابی مقداری گرم خواهد بود

از دیگر ویژگی های این مسیر می توان به درختان متنوع و زیبا، وجود دو دشت سرسبز میان جنگل (که مناسب کمپ نیز هست) ، دو چاله بزرگ و طبیعی نزدیک قله (معروف به رد زانوی رستم یا چال رستم) نیز اشاره کرد
همچنین اگر مقداری از مسیر اصلی خارجی شوید، ممکن است شاهد نمونه های زیادی از انواع قارچ با رنگ ها و شکل های عجیب و غریب باشید

فراموش نکنید که در مسیر صعود این قله ، چشمه و آب قابل اطمینانی وجود ندارد پس به مقدار نیاز خود آب به همراه داشته باشید. البته نزدیک قله پایین گاوداری، یک چشمه با اندکی آب وجود داشت اما احتمال ناسالم بودن آن با توجه به موقعیت گاوداری بالادست زیاد است

برنامه ۲۴۱ به پیشنهاد یکی از دوستان با هدف پیمایش این جنگل زیبا و زیارت امامزاده برگزار شد. سحرگاه از قم حرکت کرده و ابتدا در روستای ایرا به زیارت مزار علامه حسن زاده آملی رفته و پس از آن به سمت روستای الیمستان مسیر را ادامه دادیم.
با رسیدن به مبدا صعود، توضیحات لازم به دوستان شرکت کننده ارائه شده و پیمایش آغاز شد. با اندکی صعود ، مسیر مه آلود شد و هرچه صعود کردیم غلظت ابر افزایش داشت . با اینکه امید داشتیم به بالای ابر برسیم و منظره زیبای دریای ابر را ببینیم اما به این مقصود نرسیدیم و برعکس با نم باران و باد شدید در قله، سرمای مثال زدنی را تجربه کردیم که این هم به نوبه خود جذاب بود. مخصوصا که از دمای چهل و پنج درجه در قم به منطقه ای آمده بودیم که دمای حسی آن زیر ده درجه شده بود ! ؛
پیمایش تا غروب به پایان رسید و با اقامه نماز در امامزاده حسن روستای لهاش ، خودرو ها را به سمت قم روانه ساختیم

ورودی مسیر جنگل

PictographFlora Altitude 4,918 ft

جنگل و دشت اول

پاکوب عریض - جنگل مه آلود

PictographFlora Altitude 5,769 ft

دشت دوم

تابلوهای راهنما- تغییر بافت جنگل

تابلو ها در همه جای مسیر نیستند. اما در بسیاری از بخش های مسیر ، طناب ها یا پارچه های رنگی به درختان آویزان شده تا مسیر را گم نکنید کل مسیر پاکوب هست اما گاه ممکن است در پاکوب های فرعی اشتباه پیش بیاد پس به علائم دقت داشته باشید مخصوصا در زمان مه آلود بودن یا برفی بودن مسیر

PictographDoor Altitude 6,682 ft

در را باز کنید و مسیر را ادامه دهید

PictographFlora Altitude 6,798 ft

چمنزار بالای جنگل

در این محدوده با تعدد پاکوب مواجه می شود دقت کنید تا کلیت مسیر را گم نکنید ترجیحا از نرم افزار های مسیریابی استفاده کنید

مسیری چپ به سمت روستای تیار و راست به سمت قله

پاکوب های طبقاتی

چال رستم

چشمه ای کوچک با آب کم بالای آبگیر محلی ها می گفتند آبش خوبه ولی با توجه به خروج از زیر منطقه گاوداری احتمال آلوده شدنش بالاست

PictographDoor Altitude 7,859 ft

همون تراک جدید منظورمه تیر ماه انجام شده؟ چرا تراک جدید ثبت نمیکنن؟

اطلاعات تراک واقعا عالی

M.E.Razeghi Nov 2, 2023

بله حتما، یه مدتی فرصت نداشتم، الان شروع کردم ترک ها رو به نوبت دارم ثبت می کنم، فکر کنم ده تا مسیر رو هنوز ثبت نکردم.

alibehghadam Nov 2, 2023

حاج آقا همین که اطلاعات کلی میدین خیلی عالیه مخصوصا عکس اول که خودتون نقشه صعود رو دستی رسم میکنین ....

من همدانی هستم ولی تا حالا اون مسیر قله کوبری رو از اون مسیری که رفته بودین نرفته بودم.

خیلی لطف دارید. من شکرخدا ده سالی هست که طراحی مسیر کوهنوردی انجام میدم
    اندک اطلاعاتی هم که از منطقه ها و برنامه ها به دست میارم در سایت به اشتراک می گذارم که بزرگواران استفاده کنند و ما رو دعا کنند

دمتون گرم

• Photo of Ali Hassanpour
    Ali Hassanpour Nov 11, 2023

I have followed this trail  verified  View more