Jesseren - Zammelen 15,2 km april 2014

Photo ofJesseren - Zammelen 15,2 km april 2014 Photo ofJesseren - Zammelen 15,2 km april 2014 Photo ofJesseren - Zammelen 15,2 km april 2014

April 8, 2014
April 2014

near Jesseren, Flanders (Belgique)

Met dank aan www.originelewandelingen.be voor de inspiratie tot deze prachtige natuurwandeling. Deze bloesemwandeling toont het Haspengouwse landschap in vol ornaat. Vertrekken doen we aan de kerk van Jesseren, Jesserenstraat 70-90, 3840 Borgloon. We steken de straat over, draaien naar rechts en niet veel verder lopen we meteen door de weilanden getooid met bloesems, koeien staren ons aan alsof ze nog nooit een levende ziel zagen. Het is duidelijk dat hazen, kieviten en fazanten zich op en top voelen in deze streek, ze zullen ons pad meermaals kruisen vandaag. Bospaden en veldwegen met de veelvuldig aanwezige draaihekjes, infoborden bij interessante stukken natuur en vlonderpaden leiden ons door het natuurreservaat van Zammelen tot aan de kerk. Smalle paden met immer mooie uitzichten over het glooiende landschap in pracht en praal brengen ons tot aan een mooi ingerichte groene picknickplaats waar we even uitblazen. Langs boomgaarden en vlonderpaden komen we voorbij een grote hoeve, stilaan naderen we het dassengebied Kolmont, hoog in de lucht cirkelen de buizerds op zoek naar een prooi. Wat verderop kunnen we ze nog beter in de gaten houden op een speciaal aangelegd uitkijkplatform. We volgen een tijdje een fietspad tussen het groen tot aan het voormalige station van Jesseren. We maken een U-bocht en niet veel verder slaan we rechtsaf en lopen een tweetal kilometer langs een bosrand, links vluchten de fazanten het struikgewas in en rechts lopen de hazen door de boomgaarden. Net voor we de N79 in Grootlooon bereiken slaan we rechtsaf en langs uitgestrekte velden bereiken we enkele leegstaande waterbekkens waarrond een mooie picknickplaats werd ingericht. Een verharde weg leidt ons naar de Jesserenstraat die we oversteken en langs de begraafplaats achter de kerk om bereiken we terug de auto. Een prachtige natuurwandeling, zeker als de fruitbomen hun bloesems tentoonspreiden.

bank en draaihekje

bank en trapje

bank, vuilbak en infobord

De uitgelezen plek om even uit te rusten en wat te eten en/of te drinken.

brug

Net voor de brug slaan we rechtsaf en beklimmen dadelijk de flank om dan het smalle bospad verder te volgen naar rechts.

bruggetje

Bruggetje over de Mombeek in het natuurreservaat van Zammelen.

bruggetje en bank

bruggetje en bank aan leegstaande waterbekkens

draaihekje

Een van de vele draaihekjes die we zullen tegen komen op de wandeling.

draaihekje en infobord

Draaihekje en infobord in het natuurreservaat van Zammelen.

grote hoeve

infobord en vuilbak

Infobord over het natuurreservaat van Zammelen en vuilbak.

infobord Geologie

infobord geologie

kerk Zammelen

Aan de Sint-Amanduskerk van Zammelen staan verscheidene infoborden ter ontdekking van deze mooie streek.

overblijfselen brug

trappen

Enkele trappen die steeds steiler oplopen en uiteindelijk uitkomen bij een infobord over het natuurreservaat van Zammelen.

uitkijkplatform

uitkijkplatform over het dassengebied de Kolmont

Photo ofVertrek : kerk Jesseren, Jesserenstraat 70-90, 3840 Borgloon Photo ofVertrek : kerk Jesseren, Jesserenstraat 70-90, 3840 Borgloon Photo ofVertrek : kerk Jesseren, Jesserenstraat 70-90, 3840 Borgloon

Vertrek : kerk Jesseren, Jesserenstraat 70-90, 3840 Borgloon

Achter de kerk van Jesseren is er voldoende parkeerplaats. De kerk wordt voor het eerst vermeld in 1578, wanneer de kerktoren instort. Na verschillende meldingen dat de bestaande, romaanse kerk te klein is en dringend hersteld moet worden (1628, 1655, 1700, 1712), wordt de kerk volledig herbouwd door abdis de Mombeek van de abdij van Herkenrode, begever en tiendheffer van de kerk, in 1720-23, zie datering op de plint van het koor; dit gebeurt onder het pastoraat van G. Baeten. Alleen het middenschip en het koor resten van de kerk van 1723. De westpartij wordt gebouwd door H. Jaminé in 1852. De zijbeuken en linkse zijkoor worden toegevoegd in 1937-1938 naar ontwerp van J. Deré.

vlonderpad

Vlonderpad in het natuurreservaat van Zammelen.

vlonderpad, draaihekje en vuilbak

voetgangerssluis

voormalig station Jesseren

Station Jesseren is een voormalig spoorwegstation langs spoorlijn 23 (Drieslinter-Tongeren) in Jesseren, een deelgemeente van de stad Borgloon. Bij de opening van de lijn in 1882 was er enkel een stopplaats die vanuit het Station Piringen werd beheerd. De treinen stopten er enkel op de marktdag. Vanaf 1884 kwam er een dagelijkse dienstregeling. In 1886 werd de stopplaats opgewaardeerd tot spoorweghalte en in 1891 werd het een station met eigen beheer. Na de sluiting van de spoorlijn in 1957 werd het gebouw ingericht als een café. Tegenwoordig is het een woning. Het goederenstation bediende de stroopfabriek "Grande Siroperie Limbourgeoise" die aan het stationsplein gevestigd was. De fabriek werd in 1999 afgebroken, het goederenstation is nog steeds aanwezig.

• Photo of UNSUB_2698788
  • Photo of Peter&Oakley
    Peter&Oakley Sep 27, 2020

Vandaag 27 september 2020 deze gps wandeling gedaan. Op twee plaatsen stuiten we op een heraangelegd akkerveld dat een makkelijke doorgang iets of wat moeilijker maakt. Even op gps /maps kijken en je zit zo terug op de route! Super mooi en ideaal rond september met vele rijpe appels en peren. Pluk enkel waar toegelaten! (Oude boomgaard in Zammelen) De boeren gaan alle wandelaars dankbaar zijn. Dank je wel Davy voor de tip!

• Photo of Jean-Marie & Shan
    Jean-Marie & Shan Mar 12, 2022

Heel mooie wandeling, maar me wel gestoord aan het vele zwerfvuil. In de lente is het mogelijk over de akkers te wandelen, maar of de boeren dat zo leuk vinden ...

• Frans Pieters Apr 18, 2022

Heel mooie route echter is er een wijziging in wandelpaden …. Vanaf je jesseren buiten wandelen loop je dwars door de akkers en geen wandelpad meer.
    Hetzelfde voor het terug afdalen richting jesseren.
    Voor de rest 👍👍👍

• Photo of Eric Sorgeloos
    Eric Sorgeloos Jul 18, 2023

Heel mooie wandeling. Bij het buitenkomen en even vóór het terug binnenkomen van Jesseren is de route ingenomen door respectievelijk aardappelen en graan.
    Prachtige paden en veel afwisseling. Over heuvelruggen, langs natte graslanden en over vlonderpaden (sommige met mooie trappen), een steil dal voorbij Zammelen, door bomen overgroeide tunnelpaden en overal fruitbomen, op zijn mooist in de bloesemperiode.
    De laatste kilometers maken vanuit Jesseren opnieuw een wijde boog. Die vind ik minder mooi maar wie zich interesseert in fruit komt hier aan zijn trekken: appels, peren, kersen, prachtige rode bessen, druiven, aardbeien…
    Maar de mooiste wandelpaden heb je dan al wel gehad.