Jauche - Door Brabantse Haspengauw

June 15, 2014
June 2014

near Jauche, Walloon (Belgique)

Door Brabants Haspengouw
Jauche (Waals- Brabant)

Zondag 30 juni 2013

Zachte uitgestrekte velden, holle wegen, oneindige rust, af en toe een authentiek gehucht¬je, heldere beekjes.
Deze wandeling trekt door Brabants Haspengouw in het oosten van Waals-Brabant. We kruisen de RAVeL2, een fietsroute van meer dan honderd kilometer lang tussen Mariembourg en Hoegaarden. Waar wij de route kruisen, loopt de RAVeL2 over de oude spoorweg van lijn 142 tussen Jodoigne en namen. De lijn diende oorspronkelijk vooral voor het vervoer van bieten.
We komen op deze wandeling in de buurt van de grotten van Foix-les-Caves. De bevolking gebruikte de grotten als, schuilplaats en balzaal. Pas in 1958 verbood de Burgemeester het ondergrondse fuiven. Sinds vorige eeuw worden er in de grotten champignons ge¬kweekt.

We starten de wandeling in Jauche op het pleintje met de kerk en het kasteel ernaast.
Juist voor Offus maken we een middagpauze in een van de drie cafés. Deze liggen vlakbij de kruising van de Ravel 2L142 en Ravel 2L147.
Langs Autre-Eglise keren we terug naar Jauche. Onderweg komen we aan de Rue Des Grottes, die links laten liggen.