Jastrebac

August 15, 2021
August 2021

near Buci, Central Serbia (Serbia)

14. avgust
Jastrebac
udruženje Poželi želju
vodič Jugoslav B.
učesnika 56

U 4 sata izjutra krenuli smo put Jastrepca. Sutravelov bus, volan u Jonovim rukama, garnacija da stižemo bezbedno i sigurno na odredište. Kraća pauza na pumpi kod Beške, duža negde oko Jagodine ako sam dobro zapamtio. Koji minut pre 10 sati smo na Jastrepcu, napuštamo autobus i pripremamo se za početak akcije.

Na Jastrepcu sam bio samo jednom i to sada već davno, ima tome i deset godina. Baš mi je drago što sam ponovo ovde i što ću proči nekim stazama kojima tada nisam ni prolazio a koje su poslednjih godina postale deo staza treking lige. Prolazimo pored planinarskog doma, sipamo vodu u flašice, trebaće nam, kažu domaćini da su izvori i česme na stazi slabog kapaciteta, leto je baš vrelo i sušno.

Od doma sledi odmah uspon, srećom staza je u šumi, hladovina prija i pored visoke temperature. Prva česma, Mirčetova česma, pokazuje šta nas čeka danas, voda tek, tek curi i da bi se napunila flašica treba sačekati nekoliko minuta a nas u koloni skoro 60, trajalo bi to...

Na raskrsnici iznad česme biramo stazu koja nas vodi ka vidikovcu i Sokolovom kamenu. I dalje je uspon žestok na nas ravničare, staza u serepentinama grabi ka visini od preko 1000 m. Prva pauza na vidikovcu, lepi pogledi, prilika da se nešto prezalogaji i odmori pre nastavka. Sledi još malo uspona do Sokolovog kamena, fotkanje, uživanje u prelepim predelima "zelenog srca Srbije" kako zovu Jastrebac.

Naš cilj je vrh Bela stena sa 1256 metara nadmorske visine, ostaje samo još malo uspona po prelepoj šumi, Svi se sa velikim zadovoljstvom i osmehom na licu penjemo na vrh, nekima je ovo prvi planinarski uspon, svako nalazi razlog za svoju sreću. Sa vrha su pogledi ka mnogim poznatim planinama koje smo već posetili ili ćemo ih posetiti u nekoj skoroj budućnosti.

Spuštamo se do raskrsnice, nastavljamo ka Živkovom kladencu, početak nije loš, posle se staza pomalo gubi u zaraslim kupinama, kretanje otežavaju oborena stabla i polomljene grane. Ali pravo planinarenje je ovakvo, nepredvidivo, uzbudljivo, pomalo avanturističko. Markacije nas ohrabruju da smo na dobrom putu, samo da bismo došli do cilja moraćemo malo više da se oznojimo. Gimnazijska česma dolazi kao spas s obzirom da na Živkov kladenac nismo naišli (iako postoji tabla voda 250 m). ledeno hladna voda, sasvim dobar mlaz da se flašica napuni za par sekundi, šta još treba za sreću na tom mestu u tom momentu?

Izbijamo na široki šumski put uz gradu lovišta, avantura se privodi kraju, ponovo smo na raskrsnici kod Mirčetove česme, spuštamo se do planinarskog doma, zalihe pića smo popili, nadam se da su domaćini zadovoljni nenajavljenim gostima i ostvarenim prometom. Možda dođemo jednom najavljeni i na više dana. Jastrebac to sigurno zaslužuje svojom lepotom i brojnim stazama i vrhovima. Da mu malo dodamo narandžaste nijanse u tu lepu zelenu boju.